تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3749067
شناسه : 3749067
تاریخ :
شبستان مسجد کازرونی به صورت کامل تخریب شد اقتصاد ایران: اصفهان - شبستان مسجد تاریخی کازرونی خیابان عباس‌آباد امروز توسط هیئت‌امنای مسجد بدون مجوز تخریب شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرغم تأکید فعالان میراث فرهنگی مبنی بر عدم تخریب مسجد تاریخی کازرونی، شبستان این مسجد امروز پنجشنبه بیست و پنجم مردادماه تخریب شد.

هرچند اکرم زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان طی مصاحبه تلفنی با صداوسیما عنوان کرده بود که بخش شبستان جز بخش تاریخی مسجد نیست اما فعالان میراث فرهنگی و معماران همچون مهندس احمد منتظر، معمار و یکی از رؤسای پیشین میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرده بود که این مسجد تاریخی است و نباید به بهانه تعمیر تخریبی در مسجد صورت گیرد.

بحث تعمیر و توسعه مسجد کازرونی نزدیک دو سال است که توسط هیئت‌امنای آن مطرح‌شده بود اما به دلیل اینکه این مسجد یکی از مساجد شاخص اصفهان ازلحاظ معماری معاصراست و بر روی یک مسجد تاریخی ساخته‌شده است، باعث واکنش و انتقاد بسیاری از فعالان میراث فرهنگی، جامعه معماران و حتی نمازگزاران محله قرارگرفته بود. به‌اندازه‌ای این مسجد ازلحاظ تاریخی و معماری واجد ارزش است که قرار بود این بنا در کمسیون ماده پنج استانداری اصفهان به‌عنوان یکی از بناهای ستاره‌دار اصفهان ثبت شود اما به دلیل مخالفت یکی از اعضای کمسیون ماده پنج که خود جز اعضای هیئت‌امنای مسجد کازرونی بود این امر ملغی شد.

باوجوداینکه هیئت‌امنای مسجد کازرونی نزدیک شش ماه است حکم هیئت‌امنایی آن‌ها تمام‌شده است در طی یک سال گذشته باوجود عدم مجوز، اقدام به تخریب مسجد کازرونی کرده‌اند که خوشبختانه به دلیل ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی و نمازگزاران این امر صورت نگرفت اما هفته گذشته مجدد هیئت‌امنای مسجد اقدام به تخریب محراب این مسجد کردند و بخش اعظمی از محراب مسجد را تخریب کردند که مجدد یگان حفاظت میراث فرهنگی ورود و مانع تخریب کامل این مسجد شد.

بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، هیئت‌امنای مسجد کازرونی تا زمان ارائه طرح توسعه و تأیید آن اجازه تخریب مسجد را ندارند، ضمن اینکه علی رضی زاده، شهردار منطقه یک اعلام کرده بود که برای هیئت‌امنا هیچ مجوز تخریبی صادر نشده است و فقط مجوز تعمیرات برای آن‌ها صادرشده است. حال این پرسش پیش می‌آید باوجود منقضی شدن حکم هیئت‌امنای مسجد و نبود مجوز تخریب، تخریب شبستان و محراب این مسجد تاریخی جرم نیست؟ باوجوداینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرده با هر تخریبی در مسجد کازرونی تا زمان ارسال و تأیید طرح برخورد قانونی می‌شود و این کار جرم است؟ چرا این امر امروز صورت گرفت؟

خبرنگار مهر این موضوع را از مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان پیگیری کرد اما همه آن‌ها با جمله کوتاه روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان اجازه مصاحبه دهند، مصاحبه خواهیم کرد، به این پرسش خبرنگار مهر پاسخ دهند، علی رغم پیگیری‌های متعدد تاکنون روابط عمومی میراث فرهنگی استان اصفهان پاسخی نداده است.