تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3749016
شناسه : 3749016
تاریخ :
ویزیت همزمان بیماران، خلاف شئون پزشکی و نقض حقوق بیمار است اقتصاد ایران: رئیس انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران گفت: ویزیت همزمان چند بیمار جزء مصادیق رفتارهای خلاف شئون پزشکی و نقض حقوق بیمار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«سعید بیرودیان» رئیس انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره ویزیت همزمان چند بیمار توسط برخی پزشکان و تضییع حقوق بیماران گفت: بر اساس اصول اخلاق پزشکی و همین طور مفاد راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلان حرف پزشکی وابسته به سازمان نظام پزشکی ایران، ویزیت همزمان چند بیمار جزء مصادیق رفتارهای خلاف شئون پزشکی و نقض حقوق بیمار است.

وی ادامه داد: فصل هشتم کتاب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی با عنوان رازداری و حریم خصوصی است و به طور خاص در ماده ۸۴ قید شده است که شاغلان حرف پزشکی و وابسته مکلف‌اند از معاینه و ویزیت همزمان چند بیمار در اتاق معاینه خودداری کنند.

پزشکان متخلف چگونه شناسایی و با آن‌ها برخود می‌شود؟

رئیس انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران افزود: تخلفات این چنینی که مخالف با اخلاق حرفه‌ای پزشکی باشد، توسط کمیسیون‌های اخلاق در معاونت‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی که در همه مراکز استان‌ها تشکیل شده‌اند، بررسی می‌شوند.

او افزود: اگر پرونده‌ای در دادسرای انتظامی سازمان‌های نظام پزشکی تشکیل شود که در آن ملاحظات اخلاقی مورد شکایت قرار گرفته باشد به کمیسیون‌های اخلاق ارجاع داده می‌شود. این کمیسیون‌ها اگر تشخیص دهند که آن رفتار خلاف اخلاق حرفه‌ای بوده است، معاونت انتظامی مجازات متخلف را بر اساس آیین نامه انتظامی تعیین می‌کند.

بیماران چگونه می‌توانند پزشکانی که همزمان چند بیمار را معاینه می‌کنند گزارش دهند؟

بیرودیان متذکر شد: بیماران هر گونه شکایتی از جمله موضوعات اخلاقی را می‌توانند در دادسرای انتظامی نظام پزشکی مطرح کنند. ویزیت همزمان چند بیمار نیز یکی از موضوعات خلاف اخلاق حرفه‌ای است که بیمار می‌تواند شکایت کند و قطعا بررسی خواهد شد. کما اینکه شکایتی در این خصوص بوده و رفتار خلاف شئون پزشکی تشخیص داده شده و به آن رسیدگی شده است.

رئیس انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران در واکنش به انتظار طولانی مدت بیماران در مطب‌های پزشکان برای ویزیت توضیح داد: ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت یکی از مسائل اخلاقی است که پزشکان ملزم به رعایت آن هستند که در کتاب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی نیز مطرح شده است. در این راستا خواسته شده که تنظیم وقت به گونه‌ای باشد که حتی المقدور حق کمتری از بیمار ضایع شود.

او ادامه داد: اما لازم به ذکر است که ازدحام و شلوغی مطب برخی از پزشکان به دلیل درخواست بالای بیماران است که تمایل دارند که تنها با همان پزشک معاینه شوند، در چنین شرایطی ممکن است ناهماهنگی‌هایی در نوبت دهی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: از همکاران پزشکی خواسته شده که امکانات رفاهی مورد نیاز در سالن انتظار پزشک فراهم شود تا در دقایق و ساعاتی که بیمار مجبور است، منتظر بماند فضای مناسبی ایجاد شده باشد.