تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748951
شناسه : 3748951
تاریخ :
محیط زیست سد راه توسعه نیست اقتصاد ایران: شهرکرد-مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: محیط زیست مخالف توسعه نیست و در مقابل طرح‌های توسعه‌ای قرار نگرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سعید یوسف پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تمام تلاش ما در این است که از ظرفیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی برای حفظ محیط زیست استفاده کنیم که یکی از این ظرفیت‌ها رسانه است.

وی در خصوص عملکرد موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست استان گفت: موزه تاریخ طبیعی توانسته رتبه اول و در ارزیابی ایکو نیز در دو شاخص رتبه اول و سوم را در کشور کسب کند.

یوسف پور ادامه داد: محیط زیست استان در حوزه پژوهش رتبه اول پژوهشی و در بحث حجاب و عفاف در سطح کشور رتبه اول، در حوزه آموزش نیز رتبه چهارم را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این بوده که از ظرفیت‌های محیط زیست استان استفاده کنیم گفت: باید ظرفیت‌های محیط زیست استان معرفی شود و برای حفاظت از آن تلاش کنیم.

تنگ صیاد از امن‌ترین مناطق حفاظت شده محیط زیست است

یوسف پور خاطر نشان کرد: در بدو حضور بنده به محیط زیست چالش شکار شبانه در پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد وجود داشت و همین منجر به ناامنی این مناطق شده بود که ما از همه ظرفیت محیط زیست برای حل این چالش استفاده و شیفت شب را برقرار، همچنین شبکه بی‌سیم را به روز رسانی کرده و دوربین‌های عکاسی با زوم بالا و دید در شب را خریداری کردیم که همه این‌ها منجر به این شد که در حاضر حاضر تنگ صیاد جز امن‌ترین مناطق کشور به حساب آید.

شکار در مناطق تحت حفاظت به حداقل رسیده است

وی عنوان کرد: شکار در حال حاضر به حداقل رسیده و برنامه ما بر این است که در منطقه سبزکوه و قیصری از ظرفیت مشارکتی مردم، حتی شکارچیان استفاده کرده، برای حفاظت از منطقه چند دوربین قوی را آزمایش و مناطق را به دوربین‌های دید در شب مجهز کنیم.

یوسف پور عنوان کرد: در حوزه محیط طبیعی نیز توانستیم منطقه خدا آفرید که از سال ۹۰ شکار ممنوع بود با دستور رئیس جمهور شهید ارتقا سطح پیدا کرد و در حال حاضر مساحت مناطق تحت مدیریت از ۱۱.۸ به ۱۵.۲ رسیده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد چارت سازمانی خالی است و متناسب با وظایفی که به ما محول شده نیروی کارشناس محیط‌بان در اختیار نداریم گفت: تلاش می‌کنیم مشکل نبود کارشناس محیطبان را نیز برطرف کنیم.

یوسف پور خاطر نشان کرد: در حوزه تالاب‌ها از سال ۹۱ بحث احیا آن در ۵ فاز شروع شد و در حال حاضر در فاز ۵ هستیم که در حال تکمیل است، یکی از زیبایی‌های منحصر به فرد تالاب گندمان است به لحاظ اینکه یک زیستگاه ارزشمند احیا و مناطق آب منطقه تقویت و تمام این موارد منجر به این شد که این تالاب یکی از کانون‌های مولد گرد و غبار بود تبدیل به یکی از کانون‌های گردشگری شود.پ

وی یادآور شد: از اواخر سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم تالاب دهنو را با هدایت روان‌آب‌ها فصل بارندگی تقویت کنیم و در حال حاضر نیز برنامه احیا، مطالعات و اعتبارات مورد نیاز را نیز دریافت کرده‌ایم.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: احیا تالاب خانمیرزا در دستور کار قرار گرفته و پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

یوسف پور بیان داشت: در حوزه اطفاع حریق نیز تلاش کرده‌ایم با تمام کمبودها تجهیزات مورد نیاز خریداری شود و آموزش‌های لازم را در این راستا بدهیم.

وی ادامه داد: در طی دو سال اخیر هلال احمر و منابع طبیعی در بحث اطفاع حریق کمک‌های زیادی را به ما کرده‌اند.

مسائل محیط زیست به سمت مشارکت مردمی پیش رود

یوسف پور با بیان اینکه باید مسائل به سمت مشارکت مردمی پیش رود گفت: ما باید مردم را آموزش دهیم و آن‌ها را تجهیز کنیم که در کمترین زمان ممکن بتوانند آتش را مهار کنند، در حال حاضر میانگین زمانی که به آتش‌سوزی میرسیم ۳ و نیم ساعت است، اگر جوامع محلی را تجهیز کنیم آن‌ها در اسرع وقت خودشان را می‌رسانند.

یوسف پور خاطرنشان کرد: در حوزه بودجه طی دو سال گذشته در بحث تملک دارایی ملی نزدیک ۳۶۰ درصد رشد داشته است، همچنین بحث تملک استانی نیز ۲۰۰ درصد رشد داشته اما در بحث هزینه‌ای آن انتظاری که داشتیم رشد خوبی محقق نشده و امسال تنها ۳۸ درصد رشد داشته است.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برگزاری همایش ملی دانش بومی، جشنواره عکس و پوستر دانش بومی، استارتاپ دانش بومی از برنامه‌های تأثیر گذرای بوده که تا کنون برگزار شده و همایش ملی پارکهای ملی تحت حفاظت را نیز در شهریورماه امسال برگزار خواهیم کرد همچنین نشست تخصصی ذخیرگاه‌های زیست‌کره کشور برگزار می‌شود.

یوسف پور در پایان یادآور شد: خیلی اوقات محیط زیست را مانع توسعه صنعت می‌دانند اما ما می‌توانم نگاه درست را نشان دهیم که بتوانیم از آن چیزی که داریم بهترین استفاده را ببریم.