تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3748949
شناسه : 3748949
تاریخ :
مصرف ۱۰ برابری برق توسط مشترکان پر مصرف اقتصاد ایران: دمای شب و روز به هم نزدیک شد، استقرار ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی و پالایشگاه تهران تامین کننده ۱۵ درصد انرژی کشور از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، دمای شب و روز به هم نزدیک شد، استقرار ۶۳ تانکر آب در مرزها و ۲۵ تانکر در شهرهای عراق، استقرار ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی، تقاضای مصرف برق کشور کماکان در مرز ٨٠ هزار مگاوات و ۶ استان در صدر جدول کاهش بارندگی‌های سالانه از مهمترین اخباری آب و انرژی در هفته جاری بودند.

رشد ۴۳ درصدی فروش برق نیروگاه‌های دولتی در بورس انرژی

از ابتدای معاملات شرکت‌های توزیع در تابلوی برق بورس انرژی تا چهارشنبه ۱۵ مردادماه، تعداد ۲۸ نیروگاه دولتی و ۳۶ نیروگاه خصوصی مشغول عرضه برق بوده‌اند و در این مدت در مجموع ۵۴۰۱ معامله توسط ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق رقم خورد.

همچنین حجم معاملات روزانه به ۵۷ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۷۰۱ مگاوات ساعت با متوسط قیمت ۱۱۹۴ ریال، حداقل نرخ ۸۵۰ ریال و نرخ معاملات به حداکثر قیمت ۱,۳۹۰ ریال رسید.

نکته قابل توجه طی دو روز پایانی هفته قبل رشد ۴۳ درصدی در سهم فروش نیروگاه‌های دولتی طی یک روز بود، به طوری که نیروگاه‌های دولتی با فروش ۹۳۱ هزار و ۵۰۱ مگاوات ساعت در طول یک روز معاملاتی رکورد خوبی را نسبت به روز قبل خود به ثبت رسانند. همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، درصد حجم فروش نیروگاه‌های خصوصی از کل نسبت به نیروگاه‌های دولتی بیشتر بود.

دمای شب و روز به هم نزدیک شد

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با بیان اینکه روند گرمای هوا در ایران دو برابر جهان است، گفت: در حاضر دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ایران طی ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.

نکته اینکه با هر یک درجه افزایش دمای هوا در کشور، ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز بر مصرف آب هر خانوار و ۱۸۰۰ مگاوات به بار شبکه برق کشور اضافه می‌شود. تغییرات در الگوهای مصرف خانوار در پیک تابستان باعث افزایش مصرف برق می‌شود

در روزهای گذشته اختلاف دمای بین حداقل و حداکثر کشور به بیش از ۴۰ درجه رسیده؛ به عبارت دیگر اختلاف یک نقطه کشور با نقطه دیگر بیش از ۴۰ درجه ثبت شده و دمای شب و روز به سرعت در حال نزدیک شدن به هم است، این در حالی است که در تاریخچه دمایی این مساله بی‌سابقه بوده است.

افزایش ٧ هزار مگاوات مصرف برق در روز جمعه

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به رشد نامتعارف ٨.٧ درصدی مصرف برق در کشور گفت: پایداری گرما میزان مصرف برق در کشور را به شدت افزایش داده که از علل آن به افزایش استفاده از کولرهای گازی در مناطق معتدل نیز می‌توان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مصرف برق در روز گذشته به ٧٢ هزار و ٧٣٤ مگاوات رسید، گفت: این میزان مصرف برای یک روز تعطیل بسیار بالاست و افزایش ٧٠٠٠ مگاواتی را نشان می‌دهد که معادل مصرف برق استان‌های اصفهان و خراسانی رضوی است.

صرفه جویی ۳۰۰ مگاواتی ادارات شهر تهران در ساعات اوج مصرف

کامبیز ناظریان مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران با قدردانی از همکاری غالب ادارات تهران در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق گفت: تصمیمات اعمال شده در خصوص اجرای دقیق مصوبه هیأت وزیران و تغییر ساعات اداری و همچنین همراهی بخش اداری تهران در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و استفاده از مولدهای خودتامین در ساعات اوج مصرف برق، کاهش ۳۰۰ مگاواتی مصرف برق پایتخت در ساعات میانی روز را به دنبال داشت.

ناظریان این رقم را معادل مصرف برق ۳۰۰ هزار خانوار تهرانی دانست و گفت: معدود اداراتی که اقدام به همکاری نداشته‌اند شناسایی، برق آنان قطع شده و اسامی آنان نیز به مراجع ذیربط اعلام می‌گردد لذا با توجه به شرایط دمایی انتظار می‌رود این دسته از ادارات نیز با احساس تعهد ملی به صنعت برق در گذر از شرایط دشوار جاری کمک کنند.

۲۰۰ مگاوات از توان نیروگاه شهید سلیمانی به مدار بازگشت

مسعود مرادی مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: تعمیرات اساسی ترانسفورماتور ۲۰۰ مگاولت آمپری نیروگاه شهید سلیمانی کرمان با ثبت رکورد زمانی جدید و۳ ماه زودتر از موعد پیش‌بینی شده با موفقیت انجام شد.

مرادی با اشاره به مزایای انجام این فعالیت بی‌نظیر فنی و مهندسی در صنعت نیروگاهی کشور، گفت: موفقیت در اتمام این عملیات حساس و پیچیده مهندسی، به منزله ورود ۲۰۰ مگاوات ساعت انرژی برق از محل واحد گازی مرتبط با ترانسفورماتور و همچنین رفع محدودیت تولید از واحد بخار مکمل این تجهیز بوده است.

بازدید وزیر کشور از جایگاه‌های سیار عرضه سوخت در منطقه آبادان

احمد وحیدی وزیر کشور در سفر به آبادان از جایگاه‌های سیار عرضه سوخت در منطقه و نحوه سوخت‌رسانی این جایگاه‌ها بازدید کرد. در این بازدید ضمن دیدار با مسئولان، دست‌اندرکاران و موکب‌داران استان‌های مختلف کشور، از اقدام‌ها و خدمات انجام‌شده در مسیر زائران اربعین حسینی در مرز بین‌المللی شلمچه قدردانی کرد.

شیب تند میزان مصرف برق در کشور / کدام استان‌ها پرمصرف‌اند؟

مازیار جمشیدی مدیر بهره برداری و کنترل شبکه برق کشور درباره تقاضای مصرف برق گفت: روز گذشته (جمعه) با وجود تعطیلی، میزان مصرف برق به ۷۲ هزار و سیصد و هفتاد مگاوات رسید که این میزان از تقاضا برای مصرف برق نسبت به روز مشابه در سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش را در بر داشته است.

وی ادامه داد: دمای هوا برای روز جاری حدود ۳۹.۴ درجه، میانگین وزنی است اگر چه یک مقدار جزئی دمای هوا تغییر کرده است؛ اما آنقدر محسوس نیست که باعث کاهش مصرف برق شود. بنا بر این پیش بینی می‌شود میزان مصرف برق در کشور به ۷۹ هزار و چهارصد مگاوات در زمان اوج مصرف روزانه برسد. که همچنان عدد بسیار بالایی است.

او اشاره کرد: ارزیابی وضعیت شیب مصرف از صبح امروز ساعت ۷:۳۰ تا نیمه روز نشان می‌دهد: حدود ۱۲۰۰۰ مگاوات بر نیاز مصرف افزوده می‌شود و این میزان مصرف یعنی به طور متوسط افزایش هر ساعت ۳۰۰۰ مگاوات به تقاضای مصرف برق یا هر دقیقه ۵۰ مگاوات فشار بیشتر به شبکه برق؛ که معادل مصرف ۵ کارخانه سیمان ۱۰ مگاواتی است.

به گفته وی پرمصرف‌ترین استان‌های کشور به ترتیب، تهران، خوزستان، فارس، بوشهر و البرز بوده است.

استقرار ۶۳ تانکر آب در مرزها و ۲۵ تانکر در شهرهای عراق

هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور با اشاره به آخرین وضعیت آبرسانی به زائران اربعین گفت: تأمین پایدار آب شرب و بهداشت زائران اباعبدالله الحسین (ع) و اطمینان از کیفیت آن راهبرد اصلی این شرکت است و در هفت پایانه مرزی استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی، تعداد ۲۶۰ چشمه حمام و ۶۴۰ انشعاب فاضلاب در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تعداد ۶۳ تانکر سیار هم در این هفت پایانه مرزی جانمایی شده است که این تانکرها می‌توانند روزانه ۱۲۵۳ متر مکعب آب آشامیدنی در اختیار زائران قرار دهند.

مدیر عامل آبفای کشور از استقرار ۲۵ دستگاه تانکر آبرسانی در شهرهای کربلا و نجف خبر داد و گفت: شست‌وشوی ۲۷ هزار متر شبکه فاضلاب و ۳۷۰۰ مورد کلرسنجی و ۳۳۰ مورد آزمایش کیفیت آب از دیگر اقدامات این شرکت در کشور عراق به شمار می‌رود.

افزایش ۱۰ درصدی تأمین برق شهر تهران نسبت به مرداد پارسال

کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به رشد بی سابقه مصرف برق در کشور و همچنین پایتخت از برنامه‌ریزی گسترده به منظور توزیع مناسب انرژی در شهر تهران خبر داد و گفت: علیرغم رشد بی سابقه مصرف برق که به دلیل افزایش کم سابقه و استمرار دمای بالای هوا رخ داده است این شرکت، طی مردادماه سال ۱۴۰۳ به عنوان گرم‌ترین ماه سال، بالغ بر دو میلیارد کیلووات ساعت انرژی در شبکه برق شهر تهران توزیع کرده است که این میزان انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ده درصد افزایش داشته است.

تقاضای مصرف برق کشور کماکان در مرز ٨٠ هزار مگاوات

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی قرار بود امروز با اندکی کاهش دما در کشور مواجه باشیم، گفت: نه تنها دمای هوا کاهش نیافت، بلکه پایداری گرمای نامتعارف میزان تقاضای مصرف برق در کشور را به ٧٩ هزار و ٦٩٢ مگاوات رساند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تقاضای ٧٢ هزار و ٥٨٤ مگاواتی ثبت شده بود ٧٠٠٠ مگاوات افزایش نشان می‌دهد که معادل مصرف برق استان فارس است.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: برای سی امین بار در تابستان جاری و با ثبت تقاضای مصرف باور نکردنی، رکورد مصرف سال گذشته را پشت سر گذاشتیم.

استقرار ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی

جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به آمادگی جایگاه‌های عرضه سوخت برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی گفت: به طور میانگین در مرداد امسال روزانه ۱۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی سفرهای اربعین حسینی، پیش‌بینی می‌شود حدود ۹ درصد افزایش مصرف بنزین داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به انتقال فرآورده‌های بنزین و نفت گاز به مرزها گفت: به‌منظور رفاه حال زائران اربعین حسینی و تسهیل در سوخت‌رسانی، ۱۷ دستگاه سوخت‌رسان سیار عرضه بنزین در مرزهای استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کردستان و ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی مهران، چذابه، شلمچه مستقر شده است.

۶ استان در صدر جدول کاهش بارندگی‌های سالانه

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه ۶ استان کشور در صدر جدول کاهش بارش قرار دارند، گفت: حجم مخازن سدهای کشور طی ۱۰ سال اخیر در رتبه چهارم سال‌های خشک قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میزان پرشدگی کل سدهای کشور ۵۵ درصد است، گفت: حجم مخازن سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین افزود: میزان ورودی سدهای کشور برابر با ۴۰.۴۷ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پالایشگاه تهران تامین کننده ۱۵ درصد انرژی کشور

محسن ایران زاد مدیر عامل پالایشگاه تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پالایشگاه تهران ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام را دریافت و تبدیل به بنزین، گازوئیل، ال پی جی، نفت کوره و دیگر فرآورده‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: پالایشگاه تهران به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شهر تهران ۱۵ درصد انرژی کشور را تأمین می‌کند اما در برخی بخش‌ها ضعف‌هایی دارد که دلیل آن قدیمی بودن پالایشگاه است.

مدیر عامل پالایشگاه تهران با بیان اینکه سطح تکنولوژی پالایشگاه در زمان طراحی پایین بوده است، گفت: ما بنا داریم ضریب پیچیدگی پالایشگاه را از ۵.۵ درصد کنونی به ۱۲ درصد تا سال ۱۴۱۰ برسانیم.

مصرف ۱۰ برابری برق توسط مشترکان پرمصرف

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر در برنامه زنده تلویزیونی گفت: از هر ۵ مشترک خانگی ۴ مشترک بر مبنای الگوی مصرف، مصرف برق دارند و در واقع زیر الگو هستند، اما گاهی یک مشترک پرمصرف تا ۱۰ برابر مشترکان زیر الگو، مصرف برق دارد که فشار زیادی را به شبکه برق تحمیل می‌کند.

زائران اربعین از کارت سوخت شخصی استفاده کنند

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: زائران برای جلوگیری از ایجاد صف و معطلی در جایگاه‌ها و تسریع در عملیات سوخت‌گیری کارت سوخت شخصی خود را همراه داشته باشند.

وی افزود: تاکید قانون نیز استفاده مردم از کارت شخصی خود است و صرفاً در شرایط اضطرار باید از کارت جایگاه استفاده کنند.

سالاری تصریح کرد: اگر مورد یا مشکلی هم وجود داشت مردم می‌توانند با مراجعه به موکب‌های شرکت پخش که در آن مناطق مستقر شده‌اند، موضوع را اطلاع دهند و یا اینکه با شماره شرکت پخش تماس بگیرند.

افت ۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر کشور در طول سه دهه

فیروز قاسم‌زاده با اشاره به افزایش بی‌سابقه دمای هوا کشور در تابستان امسال و تأثیر مستقیم این امر بر حجم منابع آبی کشور گفت: هر ۱۰ سال، به صورت معمول نیم درجه بر دمای هوای ایران افزوده می‌شود و همین امر با کاهش ۱۰ میلیارد متر مکعبی آب در دسترس کشور از منابع تجدیدپذیر همراه می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: با توجه به کاهش یک میلیارد مترمکعبی آب از منابع آب تجدیدپذیر در هرسال، می‌توان مدعی شد که در ۳۰ سال اخیر با کاهش ۳۰ میلیارد مترمکعبی آب، سرانه آب تجدیدپذیر کشور کاهش چشمگیری یافته است.

وی یادآور شد: این در حالی است طی سه دهه گذشته، جمعیت کشور ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر افزایش یافته و این امر اهمیت مدیریت کارآمد منابع آبی کشور در همه بخش‌ها اعم از شرب، کشاورزی، صنعت و غیره را دوچندان می‌کند.