تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3748947
شناسه : 3748947
تاریخ :
آمار ضدونقیض از تعداد بنگاه‌های غیرمجاز املاک در تهران اقتصاد ایران: درحالی مقام مسوول وزارت راه تعداد بنگاه املاک غیرمجاز تهران را ۵ هزار بنگاه اعلام کرده که رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در تهران ۲ هزار و ۵۰۳ بنگاه غیرمجاز وجود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

مشاوران املاک از مالیات رنج می‌برند

کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به تعداد بنگاه‌های املاک غیرمجاز در استان تهران، گفت: طبق آمار اتحادیه در زمان حاضر دو هزار و ۵۰۳ واحد غیرمجاز در تهران فعالیت می‌کنند که آنها را به اماکن معرفی کردیم و حدود ۱۱۷۵۰ واحد املاک مجاز در تهران داریم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه امروز دوره خانه دار شدن برای قشر کارمند و کارگر به حدود ۸۰ سال رسیده است درباره اتباع بیگانه و تأثیرگذاری آنها بر بازار اجاره گفت: بازار مسکن تابع عرصه و تقاضاست؛ وقتی عرضه در بازار کمتر از تقاضاست، قطعاً روی نرخ اجاره مسکن تأثیرگذار خواهد بود. فقط با اتباع بیگانه که کارت ورود به کشور دارند و مدت زمان حضور آنها مشخص است امکان تنظیم قرارداد اجاره مسکن وجود دارد.

گودرزی همچنین گفت: مشاوران املاک از مالیات بسیار رنج می‌برند و در صنف مشاوران املاک هیچ متر و معیاری برای دریافت مالیات وجود ندارد.

۴۰ درصد بلیت پروازهای اربعین فروخته شد

جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، گفت: در راستای تسهیلگری و دسترسی مردم به بلیت‌ها از روز گذشته فروش بلیت پروازهای اربعین حسینی (ع) آغاز شده است و مقرر است تمامی ظرفیت باقی‌مانده، ظرف امروز و فردا ارائه شود.‌

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد بلیت پروازهای اربعین حسینی فروخته شده است، افزود: باقی‌مانده بلیت‌ها تا پایان روز ۲۳ مردادماه در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

یازرلو همچنین از صدور ۳۴۰۶ مجوز پروازی برای بازه زمانی پروازهای اربعین تا کنون خبر داد و گفت: صدور مجوز پروازها همچنان ادامه دارد.

رشد ۲۹ درصدی میزان ترددها از مرزهای منتهی به کشور عراق

ایمان محرابی‌نیا مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت تردد در مرزهای منتهی به کشور عراق، گفت: تردد در تمام محورهای منتهی به مرزهای عراق روان است و تا به امروز هیچ‌گونه مشکلی در خصوص ترددها رخ نداده است.

وی ادامه داد: از ابتدای آغاز سفرهای جاده‌ای اربعین حسینی تا پایان روز گذشته ۲۵۳ هزار نفر ایرانی و ۴۱ هزار نفر زوار غیر ایرانی نیز از مرزهای ایران خارج شدند؛ به عبارت دیگر ۸۶ درصد زوار ایرانی و ۱۴ درصد غیر ایرانی از مرزهای ایران به سمت عتبات عالیات مشرف شدند.

به گفته مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور؛ میزان ترددها از مرزهای کشور به سمت کشور عراق نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

تحویل بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی در سال گذشته

علی مطیع‌جهانی معاون اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه اهمیت مشارکت‌های اجتماعی و نقش تشکل‌ها در بخش تعاون و خصوصی، به ویژه در صنعت ساختمان، مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: نمایشگاه‌ها به عنوان ویترین اقتصادی و محرک فضای کسب و کار، نقش حیاتی در توسعه اقتصادی دارد و بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با حضور ۶۷۰ شرکت داخلی و خارجی و نمایندگانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای اتاق تعاون گفت: سال گذشته و در دولت سیزدهم در راستای ساخت واحدهای مسکونی اقداماتی صورت گرفت و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن در بخش تعاون به اتاق تعاون سپرده شد. خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته و ۳۰۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن توافق شده است؛ همچنین در سال گذشته بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی تحویل داده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود این روند با قدرت بیشتری در سال‌جاری ادامه داشته باشد.

شناورهای مسافری برای جابه‌جایی زوار اربعین تأمین شد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: الحمدالله مسیر دریایی زوار به لطف خود سیدالشهدا (ع) وتلاش همکارانم در سازمان بنادر و دریانوردی بازشد و اولین کشتی از بندر خرمشهر به بندر بصره عراق اعزام شد.

وی تاکید کرد: ترمینال مسافری دریایی خلیج فارس به مساحت ۶ هزار مترمربع با تمام امکانات در خدمت زوار است و انشاالله این ظرفیت سال آینده افزایش می‌یابد.

افقی‌سازی مسکن با فرهنگ ایران تطابق دارد

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بلندمرتبه سازی و تراکم بالا یکی از سرنخ‌های مهم مشکلات کلان‌شهرهای کشور است، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دلیل رواج بلندمرتبه‌سازی‌ها می‌تواند کسب سود باشد اما یکی از دلایل مهم این امر، افزایش جمعیت و کمبود زمین در کلانشهرها است.

بیضایی تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم باید ادامه روند ساخت مسکن را به صورت تک واحدی ادامه دهد تا در سال‌های آینده از تبعات بلندمرتبه‌سازی جلوگیری کند؛ البته ساخت مسکن‌های ویلایی که به الگوی ایرانی - اسلامی نزدیک‌تر است و بیشتر با سلایق و فرهنگ ایرانی‌ها تطابق دارد.

تخصیص ۲ همت به راه‌آهن اردبیل - میانه در دولت سیزدهم

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم، گفت: عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه زیرساخت و حمل‌ونقل قابل دفاع است و در بخش مسکن برای بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی در طول سه سال گذشته زمین تأمین شده که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: همچنین بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است که البته مشکلات و موانع واقع در مسیر ساخت این واحدها بین دستگاهی و مربوط به وظایف سایر بخش‌های مرتبط با تأمین منابع مالی و غیره است و در دولت سیزدهم افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به پروژه راه‌آهن اردبیل تخصیص یافت که هم اکنون بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ساخت مسکن ویلایی، مورد رضایت مردم است

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: ساخت مسکن‌های ویلایی که به الگوی ایرانی- اسلامی نزدیک‌تر است و مورد رضایت مردم عزیزمان است مورد تاکید وزارتخانه بود.

وی افزود: مشارکت مردم در این الگوی ساخت، بهتر و مشتاقانه‌تر است که سرعت و کیفیت ساخت را با هم افزایش داده است.

رشد ۲۰ درصدی میانگین نرخ اجاره‌بها در استان تهران

کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری وضعیت بازار مسکن در رکود کامل به‌سر می‌برد، گفت: از ابتدای امسال بازار خرید و فروش ملک در رکود کامل قرار دارد و وضعیت این بازار نسبت به سال گذشته جوی آرام بود اما شاهد رشد میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران بودیم و بیشترین نرخ اجاره هم مربوط به منطقه ۵ بوده که به رشد ۵۰ درصدی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن حدود یک سال طول می‌کشد تا به وضعیت ثبات برسد و این بازار به سمت رونق هدایت شود، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ بنگاهی املاک بدون پروانه کسب در تهران وجود دارد و ۱۱ هزار و ۷۰۰ بنگاه املاک مجاز در شهر تهران در حال فعالیت است و این شناسایی از طریق ۳۰۰ بازرس این اتحادیه انجام شده است.

گرمای هوا در شهرهای زیارتی عراق ادامه دارد

صادق ضیائیان اظهار داشت: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های رسمی هواشناسی در شبانه روز گذشته ایستگاه «عماره» با دمای ۴۹.۱، «فرودگاه بصره» ۴۸.۹، «بصره» ۴۸.۸ و فاو در عراق با دمای ۴۸.۷ درجه سلسیوس گرم‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی اصلی جهان شدند.

وی افزود: شهرهای زیارتی عراق نیز شبانه روز گرمی را پشت سر گذاشتند به طوری که بیشینه دمای هوا در نجف اشرف به ۴۷.۶ و کربلا به ۴۷.۴ درجه سلسیوس رسید و در شبانه روز گذشته دو منطقه شهری و فرودگاهی در عراق در صدر گرم‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی اصلی جهان قرار گرفت.

مستأجر شکایت کند، پلمب می‌شوید

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، گفت: افزایش سقف مجاز اجاره بها برای سال جاری ۲۵ درصد است و ارقامی که در ماه جاری موجران و مشاوران املاک در قراردادها لحاظ می‌کنند (افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ درصد) تخلف بوده و با شکایت مستأجر بنگاه پلمب می‌شود.

وی تصریح کرد: مشاوران املاک می‌بایست قراردادهای دو سال قبل هر ملکی را بازبینی کنند. در صورت تخلف موجر می‌تواند به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

فروش چارتری بلیت پروازهای اربعین با نرخ‌های نجومی

با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی قرار داریم و در این بازه زمانی بسیاری از عاشقان حسینی به نجف اشرف و بغداد سفر می‌کنند، بر همین اساس بناست پروازهای اربعین از ۲۴ مردادماه به صورت رسمی آغاز شود و پیش فروش بلیت پروازها با قیمت مصوب، یعنی بلیت رفت و برگشت از تهران به نجف و بغداد ۱۰ میلیون تومان و از مشهد به فرودگاه‌های نجف و بغداد نیز ۱۲ میلیون تومان در بازار عرضه شود.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از ممنوعیت فروش بلیت چارتری در بازه زمانی اربعین خبر داد و اعلام کرد: همه قراردادهای چارتری بین شرکت‌های هواپیمایی و چارتر کنندگان در بازه زمانی اربعین به حالت تعلیق درآمده و فروش و صدور بلیت اربعین توسط چارتر کنندگان ممنوع است. اما بر اساس عکس زیر دو تخلف چشمگیر در بازار فروش بلیت‌های اربعین به چشم می‌خورد.

رشد ۳ برابری نوسازی مسکن در بافت فرسوده تهران

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه بررسی مشکلات بافت‌های فرسوده مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران در خانه «وارطان» از تکمیل بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نماینده تخصصی دولت در این حوزه و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به‌عنوان مجری سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه بازآفرینی شهری، وظیفه دارد به‌گونه‌ای برنامه ریزی کند تا شرایط برای ورود مردم به نوسازی تسهیل شود و در واقع باید ریل‌گذاری مناسب از سوی شرکت انجام شود تا مردم و شهرداری‌ها بتوانند به‌خوبی در این مسیر حرکت کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته در شهر تهران شاهد رشد سه برابری نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در مقایسه با سال قبل از آن بودیم.

بهره‌برداری از ۱۴۴ کیلومتر پروژه آزادراهی کشور تا پایان امسال

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: ۱۴۴ کیلومتر پروژه آزادراهی ذیل ابتکار ‎ایران راه شامل (تبریز- صوفیان، مراغه- هشترود، کنارگذر شمالی کرج، کنارگذر شمالی اراک، گرمسار- سمنان و کمربندی قم) با تزریق منابع مالی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید و سرانه آزادراهی کشور رشد خوبی پیدا خواهد کرد.