تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3748768
شناسه : 3748768
تاریخ :
شکایت هنرمندان علیه Stability AI و Midjourney؛ دعوی حقوقی با ادعای نقض حق‌ تألیف ادامه می‌یابد اقتصاد ایران: شکایت هنرمندان علیه Stability AI و Midjourney بیشتر شده است و آن‌ها خواهان برخورد جدی دادگاه هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در رویداد مهم قانونی، چندین هنرمند علیه شرکت‌های هوش مصنوعی تولیدکننده‌ی عکس و ویدئو مانند Stability AI و Midjourney شکایت کرده‌اند. هنرمندان ادعا می‌کنند که این شرکت‌ها با آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود روی آثار هنری آن‌ها، قوانین کپی‌رایت را نقض کرده‌اند.

طبق ادعای هنرمندان، کاربران این سرویس‌ها در برخی مواقع می‌توانند مستقیماً کپی‌هایی از اثر اصلی را تولید کنند. سال گذشته، قاضی ویلیام اوریک اجازه داد شکایتی مستقیم از طرف هنرمندان مبنی‌بر نقض حق‌ تألیف علیه Stability، شرکت تولیدکننده‌ی تصویر مشهور Stable Diffusion، به جریان بیفتد. او بسیاری از ادعاهای مطرح‌شده در این شکایت را رد کرد و از وکلای هنرمندان خواست تا آن‌ها را با جزئیات بیشتری اصلاح کنند.

بااین‌حال، در شکایت جدید مبنی‌بر نقض حق‌ تألیف هنرمندان به‌دست شرکت‌های تولیدکننده‌ی‌ هوش مصنوعی، قاضی به برخی از ادعاهای هنرمندان مبنی‌بر نقض حق کپی‌رایت، به‌خصوص درباره‌ی شرکت میدجرنی، رای مثبت داده است. در این شکایت، میدجرنی متهم شده است که با ایجاد فهرستی شامل اسم ۴٬۷۰۰ هنرمند از نامشان برای تولید آثار به سبک آن‌ها استفاده کرده است.

هنرمندان استدلال می‌کنند که این فهرست بدون اطلاع یا تأیید آن‌ها ایجاد شده و به این شرکت اعتبار کاذب بخشیده است. با‌این‌حال، قاضی برخی دیگر از ادعاهای مطرح‌شده در این شکایت را به‌کلی رد کرد.

مقالات مرتبط
  • آیا هوش مصنوعی قوانین کپی‌رایت را زیر پا می‌گذارد؟
  • بیلی آیلیش، کیتی پری و سایر خواننده‌ها علیه هوش مصنوعی موضع گرفتند

این پرونده اهمیت زیادی دارد؛ زیرا درباره‌ی استفاده از آثار هنری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و مسائل مربوط به حق کپی‌رایت در عصر هوش مصنوعی تصمیم‌گیری خواهد کرد. شرکت‌های بزرگ فناوری مانند OpenAI و گوگل که منابع مالی کافی دارند، برای جلوگیری از اتفاقات این‌چنینی، قراردادهای بزرگی با ناشران برای استفاده از داده‌های آن‌ها بسته‌اند.

 بااین‌همه، شرکت‌های کوچک‌تر مانند Stability AI و Midjourney که منابع مالی محدودتری دارند، از ابتدای دوره‌ی فعالیتشان مجبور بودند تا برای آموزش مدل‌‌های هوش مصنوعی خود، بیشتر از داده‌‌های عمومی استفاده کنند و همین مسئله برای این شرکت‌ها، مشکلات جدی ایجاد کرده است.