تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3748740
شناسه : 3748740
تاریخ :
بازداشت حاجی حامی فلسطین/ پیگیری آزادی «محمد خزائی» به کجا رسید؟ اقتصاد ایران: با توجه به سطح روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، ضرورت دارد زمینه آزادی «محمد خزائی» هرچه سریعتر فراهم گردد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده حج ۱۴۰۳ با بازگشت زائران ایرانی از عربستان درحالی بسته شده که به دلیل بروز برخی مسائل، از جمله بازداشت و بازگرداندن برخی از زائران به کشور آن را به یکی از پرونده‌های چالش برانگیز حج تبدیل کرد.

ابتدا پیش از آغاز مناسک حج، ۶ نفر از اعضا گروه رسانه‌ای حج و زیارت صدا و سیما از مدینه به ایران بازگردانده شدند که این اتفاق واکنش‌های زیادی داشت. پس از این اتفاق نیز خبرهای دیگری از بازداشت ۲ تن از حجاج ایرانی به گوش رسید.

در حج امسال چند نفر از زائران ایرانی از سوی عربستان بازداشت و به کشور بازگردانده شدند. با وجود پیگیری مسؤولان، هم‌اکنون «محمد خزایی» و یک ایرانی دیگر در بازداشت سعودی‌ها هستند.

«علیرضا عنایتی» سفیر ایران در عربستان می‌گوید که مدیران ارشد از ابتدا طی مذاکره و ملاقات با سفیر و مقامات عربستانی پیگیر آزادی اتباع کشورمان بوده‌اند.

سال گذشته یکی از حجاج کشورمان به دلیل انداختن عکس با تصویری از شهید «قاسم سلیمانی» در جوار کعبه بیش از ۳ ماه بازداشت بود.

این رفتار سعودی‌ها در بازداشت حجاج ایرانی، اعتراض حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت را برانگیخت. نواب این رفتار عربستان را «بی‌سابقه» دانست و گفت: «برای نخستین‌بار در تاریخ حج‌گزاری، ۶ نفر از خادمان زائران را برگرداندند و در ادامه برخی دستگیری‌ها اتفاق افتاد و زائران را بردند و در نزدیکی جده رها کردند و علت را هم اجرای دستورالعمل حج «بلا تصریح» (حج بدون مجوز) عنوان کردند، در حالی‌که تمام این افراد تصریح داشتند و با ویزای حج به این کشور وارد شده‌اند.»

بازداشت محمد خزایی

«محمد خزایی» دانشجوی دکترای حقوق عمومی، هنگام نماز مغرب در مسجدالحرام ۳۰ خرداد ماه توسط مأموران عربستان بازداشت شد. او در بستر فضای مجازی حامی مردم فلسطین بود.

پس از عنوان حج برائت توسط رهبر معظم انقلاب، او تلاش بسیار زیادی برای آمادگی جهت حمایت از فلسطین در فرصت پیش آمده حج تمتع کرد.

محمدخزایی در فضای مجازی با انتشار پیام‌های متعدد و تصاویر خود در این سفر با در دست داشتن پرچم فلسطین همواره تاکید می‌کرد که حتی در ایام حج به یاد مردم مظلوم فلسطین به ویژه کودکان است.

بازداشت به‌خاطر حمایت از فلسطین/ضرورت آزادی«محمد خزائی»از عربستان

دیدار معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با خانواده «خزایی»

۳۰ تیرماه «علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مادر و اعضای خانواده «محمد خزایی» حاجی ایرانی ملاقات کرد.

در این ملاقات، به خانواده خزایی اطمینان داده شد وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عربستان پیگیری‌های مستمر تا آزادی و بازگشت این حاجی را ادامه خواهند داد.

ملاقات مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه با سفیر عربستان

«علیرضا محمودی» مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه در ملاقات با سعود العنزی سفیر عربستان سعودی در تهران، آزادی حاجی ایرانی آقای محمد خزایی را پیگیری کرد.

وی ضمن اشاره به اتمام مراسم حج و بازگشت همه حجاج با عنایت به نگرانی خانواده، خواستار آزادی ایشان شد.

بازداشت به‌خاطر حمایت از فلسطین/ضرورت آزادی«محمد خزائی»از عربستان

تلاش برای آزادی حاجی زندانی

همچنین علیرضا بیکدلی در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل نمایشگاه «یک هزار و بیست روز تلاش جهادی، فرازهایی از سیاست خارجی دولت سیزدهم» درباره وضعیت زندانیان ایرانی در عربستان گفت: الان در عربستان دو نفر حاجی زندانی داریم، یک نفر در خصوص جرایم عمومی و یک نفر به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای که آقای محمد خزایی است؛ من با اقوام آقای خزایی ملاقات‌هایی داشتم و بقیه اعضای بخش ذیربط هم ملاقات‌هایی داشتند و پنج یادداشت برای ایشان زدیم.

وی گفت: مدیرکل کنسولی وزارت خارجه با سفیر عربستان ملاقات کرد و امیدواریم بزودی به کشور برگردد و این شیوه‌ای است که برای کمک به برگشت هموطنان در خارج از کشور که بازداشت یا زندانی می‌شوند، پیگیری می‌کنیم.

بازداشت به‌خاطر حمایت از فلسطین/ضرورت آزادی«محمد خزائی»از عربستان

«علیرضا عنایتی» سفیر ایران در عربستان در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: با مدیر کل کنسولی وزارت خارجه عربستان عربستان مفصل صحبت کردم. گفتم ما انتظار داریم دو بازداشتی ایرانی بزودی به ایران بازگردند و خانواده‌های آنها از نگرانی خارج شوند. گفتم موضوع بازداشت شدگان بین وزرای خارجه و در سطوح عالی وزارت خارجه مطرح و غالباً مشکل حل شده است. گفت این موضوع قطعاً مورد توجه ماست.

بازداشت به‌خاطر حمایت از فلسطین/ضرورت آزادی«محمد خزائی»از عربستان

به گزارش مهر، با توجه به پیگیری‌های انجام شده جهت کسب آخرین اطلاعات از وضعیت حجاج ایرانی بازداشت شده در عربستان، متأسفانه مسؤولان مربوطه در وزارت امور خارجه پاسخگو نبودند اما انتظار می‌رود با توجه به اینکه اقدام وزارت خارجه برای حفظ حقوق مردم همیشگی است و همچنین با توجه به سطح روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، برای جلوگیری از تکرار برخی از این چالش‌ها، برخوردها و محدودیت‌ها در حج آینده، طرفین با حفظ کرامت، شأن و جایگاه زائران، که گفته می‌شود در توافق‌نامه حج ایران همواره روی این بند تاکید شده است، تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم را بسنجند و همچنین زمینه آزادی «محمد خزایی» نیز هرچه سریع‌تر فراهم گردد.