تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748721
شناسه : 3748721
تاریخ :
زنجان در اجرای تبصره‌های تکلیفی جزو سه استان برتر محسوب می‌شود اقتصاد ایران: زنجان-معاون استاندار زنجان با بیان اینکه زنجان در اجرای تبصره‌های تکلیفی جزو سه استان برتر محسوب می‌شود، گفت: باید تلاش شود در سایر تسهیلات از روش‌های جدید استفاده شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین محمدی در نخستین نشست کمیسیون امور اقتصادی و بانک اتاق بازرگانی زنجان، افزود: با وجود همه انتقادها، بی‌انصافی است اگر نقش شبکه بانکی در اقتصاد نادیده گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه بهره‌مندان از تسهیلات بانکی که عمدتاً صنایع بزرگ هستند همواره شاکر و غیربهره‌مندان که اغلب هم بنگاه‌های کوچک هستند همواره از بانک‌ها گلایه دارند، افزود: در این راستا باید متوجه بود که اولویت بانک‌ها در همکاری با مشتری‌های درشت است واین عدم توازن در توزیع تسهیلات زمینه ایجاد نارضایتی و گلایه مندی از بانک‌ها شده است.

وی بر ارزیابی عملکرد شبکه بانکی استان در ارائه تسهیلات به صنایع داخل استان و همچنین نقش‌آفرینی صنایع و شرکت‌های بزرگ در گردش مالی داخل استانی تاکید کرد و گفت: شبکه بانکی، بنگاه اقتصادی نیست بلکه واسطه در جذب سرمایه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه ۹۰ درصد تأمین منابع مالی واحدهای اقتصادی در حال حاضر توسط بانک‌ها انجام می‌شود، گفت: با وجود گلایه‌مندی فعالان اقتصادی استان از عملکرد شبکه بانکی، واحدهای اقتصادی هم باید به فکر سکوهای جدید تأمین منابع باشند.

محمدی با تاکید بر روشن بودن آمار درسال ۱۴۰۲ توسط شبکه بانکی استان و تسهیلات پرداخت شده ۴۶ هزارمیلیارد تومانی در استان، افزود: باید در ارائه آمار دقت شود چرا که سه چهارم تسهیلات پرداختی در سال گذشته غیرتکلیفی بوده است.

وی با بیان اینکه زنجان در اجرای تبصره‌های تکلیفی جزو سه استان برتر محسوب می‌شود، گفت: باید تلاش شود در سایر تسهیلات از روش‌های جدید استفاده شود، ضمن اینکه بسیاری از سیاست‌های بانک مرکزی در دست استان نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان جذب منابع به صورت سنتی را از ایرادات شبکه بانکی دانست و گفت: باید در این مورد تجدید نظر کرد و نسبت به جذب منابع از روش‌های جدید و به‌روز اقدام کرد که در این میان نقش بازاریابان بانکی پررنگ خواهد شد.

بانک، امور مالیاتی و تأمین اجتماعی از جمله مشکلات فعالان اقتصادی است

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر وجود مشکل در ارتباط بین بانک‌ها و بخش خصوصی اظهار کرد: نکته اینجاست که در گزارش‌ها، آمارهایی ارائه می‌شود که با وضعیت موجود فاصله دارد.

صمد یوسفی‌اصل، ادامه داد: بانک، امور مالیاتی و تأمین اجتماعی از جمله مشکلات فعالان اقتصادی است و کمیسیون امور اقتصادی و بانک اتاق بازرگانی زنجان در این راستا تشکیل و فعال شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالان اقتصادی از بانک‌ها طلبکار نیستند و باید از کمک‌های شبکه بانکی تقدیر هم کرد، افزود: ولی این شبکه باید متوجه باشد که زمان پرداخت در تسهیلات بسیار مهم است.

یوسفی‌اصل با توصیه به شبکه بانکی برای نترسیدن از عاقبت کار، چرا که در هر صنفی بدحساب وجود دارد، ادامه داد: نکته کار در این حوزه آن است که بد حسابی عده‌ای نباید همه مجموعه را تحت تأثیر قرار دهد.

تلاش شبکه بانکی کمک به تولید و اقتصاد است

رئیس کمیسیون هماهنگی امور بانک‌های استان زنجان در این نشست با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور بانک‌محور است، اظهار کرد: طبق آخرین آمار بانک مرکزی ۹۰ درصد از تأمین مالی کشور بر عهده بانک‌ها است در حالی‌که در کشورهای توسعه یافته تأمین مالی زیر یک سال بر عهده بانک‌ها و بالای یکسال بر عهده بازار سرمایه است.

خاتمی با بیان اینکه ۵۰ درصد از مجموع سپرده‌های بانکی کشور در تهران متمرکز است، ادامه داد: سهم استان از این منابع زیر یک درصد یعنی هفت دهم درصد است که این آمار می‌تواند چشم‌اندازی از وضعیت گردش مالی را پیش‌رو قرار دهد.

وی تخصیص ارز، رفع تعهدات ارزی و گردش مالی را از جمله مشکلات موجود برای فعالان اقتصادی دانست و افزود: تلاش شبکه بانکی کمک به تولید و اقتصاد است.

رئیس کمیسیون هماهنگی امور بانک‌های استان زنجان به پرداخت بالغ بر ۴۵.۷ همت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد این مبلغ در بخش‌های کشاورزی و خدمات پرداخت شده و فقط ۳۲ درصد پرداخت‌ها قرض‌الحسنه بوده که بازهم صنعتگران از آن بهره‌مند شده‌اند.