تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3748675
شناسه : 3748675
تاریخ :
اغلب مردم با علائم بیماری ناشی از گرما آشنا نیستند اقتصاد ایران: در شرایطی که بیشتر نقاط دنیا با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه هستند، آگاهی از علائم بیماری ناشی از گرما اهمیت دارد و می‌تواند به نجات جان انسان‌ها کمک کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

احساس می‌کنید هوا گرم‌تر از همیشه شده است؟ حق با شما است. تغییرات اقلیمی موجب شده گرما به سطح بی‌سابقه‌ای برسد؛ به‌گونه‌ای که ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۴ گرم‌ترین روزی بود که تاکنون به ثبت رسیده است. اما آیا می‌دانید چه موقع بدن شما دیگر نمی‌تواند گرما را تحمل کند؟

براساس نظرسنجی اخیر مرکز سیاست عمومی آننبرگ آمریکا، درصد قابل‌توجهی از مردم علائم اولیه بیماری ناشی از گرما را نمی‌دانند. ۵۸ درصد از مردم نمی‌دانستند که پوست سرد، رنگ‌پریده و عرق‌کرده نشان می‌دهد گرما بدن آن‌ها را دچار مشکل کرده است. داشتن چنین نشانه‌هایی روی پوست می‌تواند حاکی از گرماگرفتگی باشد.

گرماگرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن خیلی گرم شده و دیگر نمی‌تواند خودش را خنک کند. گرماگرفتگی بخشی از طیف بیماری‌های مرتبط با گرما است که می‌تواند از گرفتگی عضلات بر اثر گرما (کرامپ گرمائی) به گرماگرفتگی و سپس گرمازدگی تبدیل شود.

جدیدترین نظرسنجی آننبرگ که از ۱۱ تا ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۴ انجام شده، نشان می‌دهد آگاهی از دو نشانه کلیدی بیماری مرتبط با گرما، یعنی سرگیجه و تهوع از زمان نظرسنجی مشابه اوت ۲۰۲۲ در میان  آمریکایی‌ها افزایش پیدا کرده است. اما آگاهی از پوست داغ، قرمز، خشک یا نمناک و همچنین آگاهی از پوست سرد، رنگ‌پریده و عرق کرده به‌عنوان نشانه بیماری مرتبط با گرما نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.

با توجه به نتایج نظرسنجی مذکور می‌توان گفت هنوز تعداد زیادی از افراد وجود دارند که همه‌ی نشانه‌های بیماری مرتبط با گرما را نمی‌دانند. در ادامه به این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم.

گرفتگی عضلات در اثر گرما 

در این زمان گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های دردناکی را در عضلات مختلف بدن و بیشتر پاها و شکم تجربه می‌کنید. این وضعیت ممکن است با عرق کردن شدید، تشنگی و خستگی همراه باشد. در صورت بروز این علائم باید از محیط گرم خارج شده و به جای خنکی بروید. می‌توانید مناطقی از بدن را که دچار اسپاسم شده است، ماساژ دهید. همچنین به مقدار کافی مایعات مصرف کنید.

از آنجایی که ممکن است الکترولیت‌های زیادی را از طریق عرق‌کردن از دست داده باشید، بهتر است آن‌ها را ازطریق مصرف نوشیدنی ورزشی و غذا احیا کنید. اگر چنین گرفتگی‌هایی بیش از یک ساعت طول بکشد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

گرماگرفتگی

مرحله دوم بیماری مرتبط با گرما می‌تواند گرماگرفتگی باشد. در این مرحله، بدن شما احتمالا مایعات و الکترولیت‌هایی زیادی را از طریق تعریق از دست داده است. ممکن است هنوز به شدت عرق کنید، اما این امر برای کاهش دمای بدنتان کافی نیست. احتمالاً احساس ضعف و خستگی می‌کنید. پوست شما ممکن است سرد، رنگ‌پریده و خیس باشد. نبضتان ممکن است تند یا ضعیف باشد. ممکن است سرگیجه، تهوع، استفراغ، سردرد یا حتی از دست دادن هوشیاری را تجربه کنید.

در این شرایط باید در اسرع وقت به محیطی خنک‌تر بروید. دوش آب خنک بگیرید یا پوست خود را با حوله‌های خیسانده‌شده در آب سرد بپوشانید. لباس گشاد بپوشید تا خونتان به راحتی به جریان بیفتد و گرما را دفع کند. از پوشیدن شلوار جین تنگ خودداری کنید. آبرسانی به بدن با مواد الکترولیت‌دار مهم است.  اگر علائم همچنان بدتر شد یا ظرف یک ساعت برطرف نشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

از مصرف مایعات حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید، زیرا می‌توانند موجب از دست رفتن مایعات و تشدید بیماری‌های مرتبط با گرما شوند. بهترین راه برای جایگزین کردن نمک و الکترولیت‌های دیگر در طول امواج گرما مصرف نوشیدنی‌های ورزشی یا آب‌میوه است. اگر به صرع، بیماری قلبی، کلیوی یا کبدی مبتلا هستید یا تحت رژیم غذایی با هدف محدودیت مصرف مایعات قرار دارید یا مشکل احتباس مایعات دارید، پیش از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.

گرمازدگی

گرمازدگی وضعیتی است که در صورت دچار شدن به آن، باید به پزشک مراجعه کنید. علائم گرمازدگی شامل سردرد ضربان‌دار، گیجی، تهوع و سرگیجه می‌شود. دمای بدن ممکن است از ۳۹٫۴ درجه سانتی‌گراد فراتر برود. در این‌ مرحله پوست ممکن است داغ، قرمز، خشک یا نمناک شود. نبض می‌تواند خیلی سریع و به‌طور غیرطبیعی قوی شود. ممکن است غش کنید و هوشیاری خود را از دست بدهید. هنگامی که به گرمازدگی مشکوک هستید، تعلل نکنید و به دنبال دریافت مراقبت پزشکی باشید.