تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3748631
شناسه : 3748631
تاریخ :
آیین نامه سوپرجام ایران اصلاح شد/ الگوبرداری از انگلستان و فرانسه اقتصاد ایران: اصلاحیه جدید سوپرجام فوتبال ایران که از سوی سازمان لیگ انجام شد الگویی از مسابقه سوپرجام در کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان لیگ فوتبال ایران از تغییر آئین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ یک باشگاه‌های فوتبال ایران در برخی موارد خبر داد. یکی از این موارد مربوط به برگزاری مسابقه سوپرجام است.

در اصلاحیه (بند ۵ ماده ۵۴) مربوط به بازی سوپر جام آمده است:

در صورتی که قهرمان مسابقات لیگ برتر و جام حذفی یک تیم باشد، مسابقه سوپر جام بین تیم قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر برگزار می‌گردد.

این در صورتی است که در لیگ بیست و دوم، زمانی که پرسپولیس قهرمانی جام حذفی و لیگ برتر را به دست آورد سوپرجام برگزار نشد و این جایزه به سرخپوشان رسید.

بازی‌های سوپرجام سالانه در لیگ‌های دیگر جهان هم برگزار می‌شود و این اصلاحیه سازمان لیگ، الگویی از بازی سوپرجام در کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان است.

سوپرجام در انگلیس، آلمان و فرانسه

جام خیریه انگلستان یا سوپر جام انگلستان مسابقه‌ای است که بین قهرمان لیگ برتر انگلستان و جام حذفی فوتبال انگلستان در ورزشگاه ومبلی صورت می‌گیرد. اگر قهرمان لیگ برتر جام حذفی را نیز به‌دست‌آورد، نایب قهرمان لیگ در فینال حاضر خواهد شد.

در فوتبال آلمان، در صورتی که قهرمان بوندس‌لیگا و دی‌اف‌بی پوکال (جام حذفی آلمان) یک تیم باشد، نایب‌قهرمان بوندس‌لیگا (نماینده بوندس‌لیگا) به مصاف قهرمان دی‌اف‌بی پوکال (نماینده دی‌اف‌بی پوکال) می‌رود.

در کشور فرانسه هم در صورتی که قهرمان لیگ و جام حذفی یک تیم باشد، نایب‌قهرمان لیگ (نماینده لیگ) به مصاف قهرمان جام حذفی (نماینده جام حذفی) می‌رود.

سوپرجام در اسپانیا و ایتالیا

اما رقابت‌های سوپرکاپ اسپانیا و ایتالیا شیوه‌ای متفاوت دارد و از فصل ۲۰۲۰ با حضور چهار تیم در کشور عربستان برگزار می‌شود.

در شرایطی که یک تیم همزمان در بین دو تیم برتر لا لیگا و کوپا دل ری باشد مسابقات سوپرجام اسپانیا با حضور تیم‌های قهرمان لا لیگا و کوپا دل ری و نایب‌قهرمان لا لیگا و کوپا دل ری و تیم سوم لالیگا برگزار می‌شود. در شرایطی که دو تیم همزمان در بین دو تیم برتر لالیگا و کوپا دل ری باشند، مسابقات سوپرجام اسپانیا با حضور تیم‌های قهرمان لا لیگا و کوپا دل ری و نایب‌قهرمان لالیگا و کوپا دل ری و تیم سوم و چهارم لالیگا برگزار می‌شود.

رقابت‌های سوپرکاپ فوتبال ایتالیا هم از فصل ۲۰۲۳ با الگوبرداری از لالیگا با حضور ۴ تیم برگزار می‌شود.