تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3748618
شناسه : 3748618
تاریخ :
راه‌اندازی ۵ مرکز جامعه‌پذیری برای معتادان بهبود یافته اقتصاد ایران: سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از راه‌اندازی ۵ مرکز جامعه‌پذیری برای معتادان بهبود یافته تا پایان شهریور و راه‌اندازی ۳ همراه سرای بیمار تا پایان سال خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نقیب در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه از زمان آغاز فعالیت دوره‌ فعلی مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به حوزه آسیب های اجتماعی شده و اتفاقات خوبی رخ داده است، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته ساماندهی روددره فرحزاد است که یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: پیش از این بالغ بر 1000 معتاد متجاهر در دره فرحزاد حضور داشت که مانع حضور خانواده‌ها بود اما اکنون در این محدوده کلونی معتادان وجود ندارد و با افتتاح آن در مهرماه امکان حضور شهروندان فراهم خواهد شد. 

موضوع مهم رود دره فرحزاد یکی از افتخارات این دوره است که تا مهر ماه آماده بهره‌برداری می‌شود البته صیانت از این محدوده نیز همچنان ادامه خواهد داشت. 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: تا پیش از این دوره مدیریت شهری شرایط برخی محلات از جمله دروازه غار، میدان قیام تا میدان محمدیه به گونه‌ای بود که امکان تردد راحت در آنها وجود نداشت اما شهرداری جمع‌آوری معتادان متجاهر را در دستور کار قرار داد و علاوه بر نگهداری، به سمت توانمندسازی و کارآفرینی آنها حرکت کرده است. 

وی با اشاره به اینکه در یکی از مراکز یاورشهر زمینه کارآفرینی 300 مددجو فراهم شده و قرار است ظرفیت کارآفرینی به 1500 نفر افزایش یابد، اظهار کرد: در حال حاضر 10 مرکز یاور شهر وجود دارد که 3 مرکز متعلق به زنان و 7 مرکز متعلق به مردان است و همه افرادی که احتیاج به مدد داشته باشد بدون هیچ محدودیتی در این مراکز پذیرش می‌شوند. 

نقیب در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در مراکز یاورشهر ظرفیتی بالغ بر 7700 نفر ایجاد شده و هم‌اکنون 6700 نفر در آنها نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر سه مرحله طرح جمع آوری معتادان از طریق گشت‌ها در سه شیفت اجرا شده است که در مرحله اول 2210 نفر، در مرحله دوم 751 نفر و در مرحله سوم 922 نفر جمع‌آوری شده‌اند شهروندان نیز می‌توانند از طریق سامانه 137 حضور معتادان متجاهر را گزارش دهند تا نسبت به اعزام گشت‌های خدماتی اقدام شود. 

وی گفت: معتادان بعد از جمع‌آوری و تایید مثبت بودن اعتیاد، به مراکز یاورشهر منتقل می‌شوند و طی 6 ماه ، مراحل درمان آنها همراه با کارآفرینی طی می‌شود که در حال حاضر ظرفیت کارآفرینی برای 1500 نفر وجود دارد و باید به 7500 ظرفیت افزایش یابد. 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه چرخه بازپروری معتادان 9 مرحله دارد، گفت: هفته آخر شهریور 5 مرکز جامعه‌پذیری برای افرادی که 6 ماه مرحله درمان و مراحل 9 گانه مراکز یاورشهر را گذرانده‌اند، راه‌اندازی خواهد شد که هر یک از این مراکز 50 نفر ظرفیت دارند. 

وی افزود: مراکز جامعه‌پذیری می‌تواند 300 معتاد بهبود یافته را جذب کند و علاوه بر اینکه زمینه اشتغال آنها فراهم می‌شود امکان اسکان آنها نیز وجود دارد. 

نقیب در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی 3 همراه‌سرای بیمار خبر داد و اظهار کرد: 3 همراه‌سرای بیمار در منطقه 6 تا پایان سال جاری راه‌اندازی خواهد شد که هر یک از آنها 80 نفر ظرفیت دارد؛ در حال حاضر 7 همراه‌سرا وجود دارد که حدود 500 نفر ظرفیت دارند و با راه‌اندازی مراکز جدید حدود 50 درصد به ظرفیت آنها افزوده خواهد شد. 

وی در ادامه سخنان خود گفت: در بخش کودکان کار هم به بهزیستی کمک می‌کنیم و برای جذب آنها در ماه‌های اخیر سه دوره اقدام شده و این روند همچنان ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 39 مرکز آموزش برای کودکان کار و خیابان داریم که مراکز پویا شهر نام دارند و قرار است تا پاییز یک مرکز دیگر هم در منطقه 15 راه‌اندازی شود، تصریح کرد: 

در حال حاضر 7 هزار کودک کار در این مراکز در حال دریافت خدمات هستند که بین آنها کودکان اتباع نیز حضور دارند اما تعداد آنها قابل توجه نیست و شاید حدود 10 درصد باشد زیرا اتباع غیرمجاز رد مرز می‌شوند.

نقیب در ادامه به یکی از اقدامات خوب این سازمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته با کمک خیرین 300 جهیزیه به زوج‌های نیازمند اهدا شدکه امیدواریم این رقم در سال جاری به 1500 برسد؛ ارزش ریالی اقلام حداقل 35 تا 50 میلیون تومان است، تعدادی از جهیزیه‌ها نیز به صورت کامل اهدا شده شامل 19 کالا و به ارزش 120 تا 130 میلیون تومان است. 

وی افزود: در محرم شهر نیز "خیمه یاری" برپا شده که اتفاقات خوبی در آن رخ داده است؛ یکی از آنها برآورده شدن آرزوی 265 کودک کار و دیگری آزادسازی 136 زندانی زن غیرعمد از طریق خیرین و امور زنان ریاست جمهوری بوده است. 

وی درباره اشتغال معتادان بهبودیافته در شهرداری به عنوان پاکبان نیز اظهار کرد: این افراد هنوز مشغول به کار نشده‌اند اما قرار است تا پایان شهریور 120 نفر از مددجویان ترخیص شده در یکی از نواحی معرفی شده از سوی سازمان پسماند فعالیت خود را آغاز کنند. 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: برای ساماندهی ترنس‌ها هنوز اقدامی صورت نگرفته اما مذاکراتی با بهزیستی صورت گرفته که امیدواریم به جمع‌بندی برسد.

انتهای پیام/