تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3748579
شناسه : 3748579
تاریخ :
چین: آتش بس در غزه کلید پایان دادن به تنش‌ها در منطقه است اقتصاد ایران: نماینده دائمی چین در سازمان ملل طی نشست اضطراری عمومی شورای امنیت سازمان ملل درباره مسئله اسرائیل و فلسطین ضمن اشاره به وضعیت بحرانی غزه، به انتقاد از رژیم صهیونیستی و آمریکا پرداخت و آتش‌بس در غزه را کلید پایان تنش‌ها در غرب آسیا خواند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،در  ابتدای این نشست، دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح‌، در گزارشی اعلام کرد که از اکتبر سال گذشته که درگیری‌های غزه آغاز شده، تهدید امنیتی به دنبال افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری نگران‌کننده شده است. در همین هفته، اسرائیل به یک مدرسه در غزه حمله کرده که در اثر آن بیش از صد نفر جان خود را از دست دادند. وضعیت بسیار فاجعه‌بار است و غزه نیاز به آتش‌بس فوری دارد.

همچنین فو تسونگ، نماینده دائمی چین در سازمان ملل در سخنانی در این جلسه گفت: تحقق فوری یک آتش‌بس پایدار، انتظار فوری مردم غزه و همچنین یک اجماع قاطع در جامعه بین‌المللی است.

وی با انتقاد از آمریکا و اسرائیل، تأکید کرد: دو ماه پیش، ایالات متحده درباره اجرای قطعنامه 2735 شورای امنیت ادعا کرد که اسرائیل به توافق آتش‌بس پایبند شده است، اما واقعیت کاملاً برعکس بود.

وی ادامه داد: چین هیچ نشانه معتبری از تعهد اسرائیل به آتش‌بس ندیده، بلکه اقدامات نظامی اسرائیل همچنان در حال گسترش بوده و باعث افزایش تلفات غیرنظامیان شده است. ایالات متحده به عنوان بزرگترین تأمین کننده سلاح به اسرائیل، تأثیر کافی بر تل‌آویو دارد.

فو تسونگ گفت: چین امیدوار است که ایالات متحده اقدامات صادقانه و مسئولانه‌ای را برای ترغیب اسرائیل به توقف هرچه سریع‌تر اقدامات نظامی در غزه و توقف کشتار غیرنظامیان انجام دهد.

فو تسونگ افزود: فاجعه انسانی در غزه همچنان رو به وخامت است و گرسنگی و بیماری به سرعت در حال گسترش است. اخیراً، یک شخصیت سیاسی ارشد اسرائیلی اظهار داشته است که " گرسنگی برای 2 میلیون نفر در غزه منطقی و اخلاقی است." این نوع اظهارات تکان‌دهنده به هیچ وجه قابل قبول نیست. گرسنگی نمی‌تواند به عنوان یک سلاح استفاده شود، مسائل بشری نباید سیاسی شوند، و زندگی غیرنظامیان نباید به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده شود.

وی ضمن انتقاد از رژیم صهیونیستی ادامه داد: چین از اسرائیل می‌خواهد که به تعهدات خود در قبال قوانین بشری بین‌المللی پایبند باشد، تمامی گذرگاه‌ها را باز کند و از دسترسی سریع، گسترده و ایمن به اقلام بشردوستانه اطمینان حاصل کند. سازمان جهانی بهداشت در حال اجرای یک برنامه واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان غزه است که برای جلوگیری از بیماری‌های مسری و حفاظت از سلامت کودکان بسیار حیاتی است. اسرائیل باید امنیت و آزادی عمل کارکنان پزشکی مرتبط با این برنامه تامین کند.

نماینده چین ضمن اشاره به وضعیت بحرانی در کرانه باختری اظهار داشت: چین به شدت نسبت به گزارش‌هایی که حاکی از سوءاستفاده‌های جنسی سربازان اسرائیلی به اسرای فلسطینی است، اظهار نگرانی کرده و از اسرائیل می‌خواهد که تحقیقات کاملی را انجام داده و افراد مسئول را پاسخگو کند.

وی تاکید کرد: چین از اسرائیل می‌خواهد که فوراً تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف کرده و از افزایش خشونت شهرک‌نشینان جلوگیری کند و از تخریب راهکار دو دولتی خودداری کند.

 

انتهای پیام/