تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748502
شناسه : 3748502
تاریخ :
پیگیری برای ثبت الیگودرز به‌عنوان شهر ملی «چوغا بافی» اقتصاد ایران: خرم‌آباد - نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای ثبت الیگودرز به‌عنوان شهر ملی «چوغا بافی» خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا گودرزی در سخنانی با اشاره به دیدار با وزیر میراث‌فرهنگی، اظهار داشت: «چوغا بافی» به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی اصیل قوم بختیاری محسوب می‌شود که در دیدار با وزیر، برای ثبت ملی این شهر بحث و تبادل نظر شد.

وی اضافه کرد: شهرستان الیگودرز ۲۲ شاخص عمده را در خصوص هنر «چوغابافی» داشته که به‌عنوان شهری بدون رقیب در هنر «چوغا بافی» می‌تواند ثبت ملی شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلام، تصریح کرد: همچنین برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، لباس محلی و توجه به هنرمندان قوم بختیاری می‌تواند در معرفی بیشتر صنایع‌دستی این شهرستان و رونق اقتصادی گردشگری منطقه تأثیرگذار باشد.

بنابراین گزارش، پرونده شهر الیگودرز برای ثبت به‌عنوان شهر ملی «چوغا بافی» به معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شده و در آذرماه سال ۱۴۰۲ مدیرکل وقت آموزش، توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی به همراه کارشناس این اداره کل باهدف ارزیابی و بررسی مستندات پرونده در این شهر حضور یافتند.

«چوغا»، پوشش مردان اصیل بختیاری است که بافت آن به‌عنوان یک قسمت از پوشاک بختیاری توسط زنان عشایر منطقه انجام می‌شود.

«چوغا» به‌عنوان بالاپوش بختیاری و از مشخصه‌های آنها است، «چوغا» بالاپوش راست و بدون آستینی است که قد آن تا سر زانوست و جلوی آن سرتاسر باز است.

این تنها قطعه لباسی است که همگی در ایل می‌پوشند و توسط زنان روی دستگاه افقی بافته می‌شود.

این «چوغا» از پشم سفید طبیعی و دارای خطوط عمودی آبی تیره و یا مشکی است که قبلاً رنگ شده است، دار «چوغا بافی» نیز همانند دار قالی به شیوه سنتی است، این دار به‌صورت افقی و روی زمین قرار می‌گیرد. شیوه «چله‌کشی» و «کوجی پیجی» آن نیز مانند بافته‌های داری دیگر است.

ابزار مورداستفاده برای «چوغا بافی» نیز عیناً شبیه به بافته‌های دیگر است شامل شانه یا «کرکیت»، قلاب کناره کش که اغلب «چوغا بافان» از آن استفاده می‌کنند، دو عدد میله آهنی که دو سر آنها به شکل قلاب است از این میله‌ها برای بالا و پایین کشیدن چوب پشت پیز استفاده می‌کنند به‌طوری‌که هر میله در یک طرف پشت پیز قرار می‌گیرد.