تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3748499
شناسه : 3748499
تاریخ :
اصلاح آئین‌نامه مسابقات فوتبال؛ پایان جام‌های اسنپی! اقتصاد ایران: آئین نامه برگزاری مسابقات لیگ های باشگاه های فوتبال کشور در برخی موارد اصلاح شد از جمله منتفی شدن اهدای سوپرجام بدون مسابقه( جام اسنپی) و قوانین بازی های رودر رو.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری فارس:  آئین نامه برگزاری مسابقات لیگ های فوتبال باشگاهی کشور در برخی موارد اصلاح شد که این تغییرات به تصویب هیات رئیسه  سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال رسیده که از طریق سازمان لیگ فوتبال ایران به باشگاه ها و هیات های فوتبال استانی ابلاغ شد.

تغییرات و اصلاحات انجام شده درآئین نامه برگزاری مسابقات به شرح زیر است:  

۱- ممنوعیت ورود بوق و شیپور:

از ابتدای فصل ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و با توجه به قوانین مصوب   afc و fifa  ، استفاده از بوق و شیپورهای هواداری (فلزی و پلاستیکی) در استادیوم های ورزشی به جهت امکان صدمه به شنوایی، از بین بردن تمرکز داوران، بازیکنان و مربیان و همچنین ایجاد حس ناخوشایند در تمامی ورزشگاه ها ممنوع است.

۲- موارد مربوط به اخراج پزشک تیم:

مطابق با قوانین بین المللی و نظر به اهمیت حضور پزشک دوره دیده در مدیریت اورژانس های فوتبال در طول مدت بازی و بحث دریافت کارت قرمز، اگر شخص اخراج شده پزشک تیم ( و نه فیزیوتراپیست یا اعضای دیگر کادر پزشکی ) باشد این فرد می تواند تا پایان مسابقه در کنار ناظر بازی یا محل مشخصی با نظر ناظر بازی در کنار زمین حضور داشته باشد ، بدون اینکه این مسئله به تصمیمی که ممکن است کمیته انضباطی پس از مسابقه در خصوص تخلف صورت گرفته اتخاذ کند خدشه ای وارد نماید.

۳-مصوبه بازی رو در رو با اصلاحات: (بند ۳ ماده ۲۱)

روش تعیین تیم‌های سقوط و صعود کننده هم امتیازدرپایان رقابت‌های لیگ‌ها و شرایط بازی رودر رو در فصل ۱۴۰۴-۱۴۰۳:

پیرو مصوبه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به شماره ۱۴۰۰۲۶۱۰۵ مورخ ۲۹/۸/۱۴۰۰ و ابلاغ به شماره ۲۶۳۲۵/۱۱۰ مورخ ۳۰/۱۱/۱۴۰۰ موضوع چگونگی رتبه بندی تیم ها در جدول  مسابقاتی و در پایان رقابت های لیگ های تحت پوشش سازمان لیگ و با توجه به سوالات مکرر پیش آمده از سوی باشگاه ها ،هیئت های فوتبالی استانی و سایر ذینفعان و به جهت شفافیت هر چه بهتر و بهره برداری از موارد مصوبه فوق ، موضوع مطرح شده به قرار ذیل تشریح می شود:

  نحوه رتبه‌بندی تیم‌ها در جدول رده‌بندی پس از پایان یافتن تمامی مسابقات مربوط به لیگ مورد نظر به ترتیب:

۱-  بیشترین امتیاز به دست آمده در همه مسابقات گروهی

 در صورت تساوی امتیاز ۲ یا چند تیم در همه مسابقات گروهی در جدول رده‌بندی مسابقات ، نتیجه حاصل از دیدارهای رودررو بین تیم‌های هم امتیاز به ترتیب و به شرح ذیل تعیین کننده خواهد بود، لذا در ابتدا نتایج رودررو بین دو یا چند تیم دارای امتیاز مساوی در یک جدول جدید از جدول نهایی مذکور استخراج گردیده و تیم ها براساس نتایج حاصله از بازی های رودررو با یکدیگر در جدول جدید به شرح و ترتیب ذیل رتبه‌بندی می‌شوند:

2-  نتایج حاصل از بازی رو در رو

۲-۱- بیشترین امتیاز به دست آمده در مسابقات بین دو یا چند تیم هم امتیاز (براساس جدول جدید استخراجی)

۲-۲- تفاضل گل بیشتر در بین دو یا چند تیم هم امتیاز (براساس جدول جدید استخراجی)

۳-۲- بیشترین گل زده به دست آمده در مسابقات بین ۲ یا چند تیم هم امتیاز (براساس جدول جدید استخراجی)

* شایان ذکر است در حالت‌ رقابت رو در رو ما بین دو تیم، قانون گل زده در خانه حریف در شرایط تساوی، دو برابر اعمال نمی شود.

*  در ادامه در صورت تساوی شرایط در موارد ذکر شده بالا به ترتیب ، موارد ذیل تعیین کننده رتبه‌بندی تیم ها خواهد بود:

۳- تفاضل گل بیشتر در همه مسابقات گروهی (جدول اصلی و اولیه)

۴- بیشترین تعداد گل زده به دست آمده در همه مسابقات گروهی( جدول اصلی و اولیه)

۵-اعمال معیار بازی جوانمردانه ( احتساب نمرات منفی حاصله از  کارت های زرد و قرمز تیم ها) و به شرح ذیل:

الف)  به ازای هر کارت زرد: یک(۱)  نمره منفی؛

ب) به ازای هر کارت قرمز : در نتیجه ی دریافت دو کارت زرد سه (۳) نمره منفی

ج)به ازای هر کارت قرمز مستقیم سه (۳) نمره منفی

د) به ازای هر کارت زرد و پس از آن کارت قرمز مستقیم چهار (۴) نمره منفی

*بدیهی است تیمی که کمترین نمره منفی را داشته باشد در رتبه بالاتری قرار می گیرد

*قرعه کشی

* از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، مفاد بند ۱ ماده ۱۰ آئین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول مشمول تغییر می گردد و از این پس تحت هیچ عنوان گل زده در خانه حریف به طور دو برابر محاسبه نمی شود.

۴-ابلاغیه اخطار و اخراج:

۱-   با استناد به بند ۳ ماده ۴۴ آئین نامه برگزاری مسابقات، محرومیت بازیکنان یا جانشینان و کادر فنی در مسابقات لیگ های کشوری از حیث جمع اخطارها از فصل ۱۴۰۴-۱۴۰۳ به شرح ذیل اعلام می گردد :

در کلیه مسابقات تحت نظر سازمان لیگ در رده بزرگسالان آقایان و بانوان، برای هر بازیکن اصلی و جایگزین(نفرات ذخیره) تیم، محرومیت در نتیجه دریافت چهار کارت زرد در بازیه ای متوالی یا متناوب محاسبه می گردد  لیکن کلیه نفرات کادر فنی و مدیریتی تیم کمافی السابق با دریافت دو کارت زرد متوالی یا متناوب از بازی بعدی محروم می شوند.

(طبق دستورالعمل فصل گذشته به شماره ۰۲۹۳۴۸/۱۱۰ مورخ ۰۸/۰۵/۱۴۰۲ درخصوص بازیکنان اصلی و جایگزین (نفرات ذخیره) تیم ، برای مرتبه اول محرومیت در نتیجه دریافت چهار اخطار و از مرتبه دوم به بعد با دریافت سه اخطار در بازیهای متوالی یا متناوب محاسبه می گردید)

۵-اصلاحیه  (بند ۷ ماده ۴۴) و (بند ۹ ماده ۴۶)  انتقال کارت های زرد و قرمز و محرومیت های انضباطی :

الف-کارت های زرد مکتسبه در طول مسابقات و محرومیت حاصل از دریافت چهار کارت زرد، از یک تیم به تیم دیگر منتقل نمی شود و صرفا محرومیت های ناشی از جریمه انضباطی و اخراج به تیم بعدی انتقال می یابد.

ب-کارت های قرمزدریافتی به همراه محرومیت ناشی از جریمه انضباطی در یک رده مسابقاتی، به مسابقات و رده های دیگر منتقل می گردند.

* شایان ذکر است مفاد مندرج در بندهای فوق الذکر برای هر دو حالت انتقال یک بازیکن(در نقل و انتقالات ابتدای فصل یا نیم فصل) صدق می کند.

۶- اصلاح (بند ۵ ماده ۵۴) بازی سوپر جام:

در صورتی که قهرمان مسابقات لیگ برتر و جام حذفی یک تیم باشد، مسابقه سوپر جام بین تیم قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر برگزار می گردد.

( به این ترتیب دیگر تیمی نمی تواند جام اسنپی بگیرد و برای دریافت سوپرجام مسابقه برگزارمی شود.)

 

   ۷-تعداد بازیکنان در لیست ذخیره تیم ها:

تعداد بازیکنان ذخیره مجاز در لیست تیم های لیگ برتر و لیگ یک در روز بازی: (۲+۷) تعداد هفت بازیکن با شرایط سنی آزاد و دو بازیکن زیر ۲۱ سال