تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3748485
شناسه : 3748485
تاریخ :
تولید ۲۹ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی گواهی شده در سال اقتصاد ایران: بیش از ۳۳ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی سالانه توسط ۱۴ شرکت کشت بافت در کشور تولید می‌شود که پس از پایش‌های کیفی، نزدیک به ۲۹ میلیون عدد شناسه گواهی دریافت می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد مبصّر، معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: بیش از ۳۳ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی سالانه توسط ۱۴ شرکت کشت بافت در کشور تولید می‌شود که پس از پایش‌های کیفی، نزدیک به ۲۹ میلیون عدد، شناسه گواهی دریافت می‌کنند و این عدد ۳ برابر نیاز کشور است.

وی افزود: سطح زیر کشت مزارعی که برای تولید بذر سیب‌زمینی از مینی‌تیوبر استفاده می‌کنند حدود ۱۰۰ هکتار است.

وی اظهار کرد: تولید مینی‌تیوبر در سال جاری تقریباً مشابه سال گذشته است و تغییر معنی‌داری در تولید وجود ندارد و این امر به دلیل ایجاد توازن در بازار مصرف از سوی شرکت‌های تولید کننده بوده است.

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ۱۴ شرکت فعال کشت بافت مینی‌تیوبر سیب‌زمینی، ظرفیتی نزدیک به ۴۰ میلیون عدد را در سال دارند که بسیار فراتر از نیاز کشور است و لازم است اقداماتی از سوی آنها برای ایجاد بازارهای صادراتی در منطقه و کشورهای همسایه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: مینی‌تیوبرهای سیب‌زمینی دارای نشان گواهی از سوی تولیدکنندگان دارای مجوز تولید بذر سیب‌زمینی در مزارع ایزوله کشت شده هستند و محصول این مزارع در صورت گواهی، در طبقه پیش‌پایه قرار می‌گیرند.

مبصّر درباره مزیت‌های کشت مینی‌تیوبر سیب‌زمینی برای تولید بذر بیان داشت: تولید بذر سیب‌زمینی با استفاده از مینی‌تیوبرهای داخلی دارای مزیت‌هایی است که مهم‌ترین آنها سلامت غده‌های بذری تولیدی از نظر آلودگی به عوامل بیماری‌زای ویروسی، شبه‌ویروسی، باکتریایی و قارچی است.

وی ادامه داد: با استفاده از مینی‌تیوبر، فرصت رقابت جدی با بذرهای وارداتی برای کشور فراهم می‌شود.

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تصریح کرد: با تکثیر حدود ۵ نسل بعد از مینی‌تیوبر، هزینه تولید بذر گواهی شده سیب‌زمینی به شدت پایین آمده و سهم بذر در تولید محصول سیب‌زمینی کاهش خواهد یافت، ضمن آنکه صرفه‌جویی جدی برای کشور در زمینه خروج ارز برای واردات غده بذری، به وجود آمده است.

وی افزود: با این روش، سرعت نفوذ ارقام جدید سیب‌زمینی در میان کشاورزان، به صورت معنی‌داری افزایش می‌یابد.

مبصّر توضیح داد: سیب‌زمینی از معدود گیاهان زراعی کشور است که با غده تکثیر می‌شود و با توجه به ماهیت تکثیر غیرجنسی این گیاه، همواره در معرض آلودگی به عوامل خسارت زای زنده، به ویژه بیماری‌های گیاهی است.

وی اضافه کرد: تخمین زده می‌شود که آلودگی غده بذری سیب‌زمینی به بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی می‌تواند تا ۵۰ درصد محصول و بازارپسندی سیب‌زمینی را کاهش دهد و از این رو تولید غده‌های عاری از بیماری از ابتدای چرخه تولید بذر گواهی شده سیب‌زمینی و تکثیرهای کنترل شده بعدی در شرایط نسبی عاری از بیماری، مهم‌ترین راهبرد تولید بذر گواهی شده سیب‌زمینی کشور می‌باشد.