تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748476
شناسه : 3748476
تاریخ :
چرا اربعین باید از مرز تمرچین تردد کنیم؟ اقتصاد ایران: ارومیه - نزدیکی مرز تمرچین به کربلا و آب هوای مطلوب و کاهش هزینه سفر این مسیر را به یکی از گزینه های مطلوب برای زائران اربعین تبدیل کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- سکینه اسمی: پایانه مرزی تمرچین امسال برای سومین بار به عنوان یکی از ۶ گذرگاه اعزام زائران اربعین حسینی به سرزمین عشق کربلای معلی فعالیت می‌کند، نزدیکی مرز تمرچین به کربلا معلی و آب هوای بسیار مطلوب این مسیر در کنار ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی، باعث شده تا عملاً این نقطه مرزی نه تنها توسط زائرانی از شمال و شمال غرب کشور مورد استقبال قرار گیرد، بلکه مورد توجه زائرانی از جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز واقع شده است.

امسال کرایه تردد زائران از مرز تمرچین به کربلا ۴۳ دینار اعلام شده که در مقایسه با سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد، تسهیل تردد در ورود و بازگشت از پیاده روی اربعین حسینی از دیگر مزیت‌های انتخاب این مرز می‌تواند برای زائران باشد.

مرز تمرچین تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق است که در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد و از دو سال گذشته برای اولین‌بار امکان تردد زائران اربعین حسینی از این مرز به‌سوی عتبات‌عالیات فراهم شده است.

در این مرز امکانات لازم به‌منظور رفاه زائران اربعین از موکب‌های اسکان و تغذیه تا سایر خدمات در نظر گرفته شده و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از شهرهای مختلف به سمت نقطه صفر مرزی مستقر می‌شود.

در حال حاضر زیرساخت‌های استقبال و ارائه خدمات از زائران سیدالشهدا (ع) در مرز تمرچین فراهم شده و همه دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه بهترین خدمات در این مرز بسیج شده‌اند.

تمرچین حدود ۱۵۰ کیلومتر با ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی فاصله دارد و از تمرچین تا سامرا ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

کمیته‌های ۱۶ گانه ستاد اربعین در مرز تمرچین مستقر شدند

استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت مرز تمرچین برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی گفت: کمیته‌های ۱۶ گانه ستاد اربعین استان برای آماده‌سازی مرز تمرچین جهت اعزام زائرین اربعین حسینی مستقر شده‌اند.

محمد صادق معتمدیان با اشاره به تسریع در مدت زمان خروج زائرین اربعین حسینی از مرز تمرچین گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تعداد دروازه‌های خروجی زائران اربعین از استان به ۴۳ خروجی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: امسال برای سومین سال پیاپی توفیق میزبانی زائران اربعین حسینی را داریم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اسکان و تغذیه حداقل ۵۰۰ هزار زائر با استقرار موکب ها در استان ظرفیت سازی شده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به استقرار موکب‌های اربعین حسینی در مسیرهای مبادی ورودی استان‌های همجوار و کشور ترکیه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزبان زائرانی از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، آذربایجان، گرجستان و روسیه بودیم و امسال نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای استقبال از زائران اربعین حسینی از کشورهای مختلف انجام شده است.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

تشریفات خروجی از مرز تمرچین در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد

استاندار آذربایجان غربی به پیش بینی تدابیر حداکثری برای میزبانی از زائران اربعین حسینی نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در کنار ایجاد مواکب اسکان و تغذیه، پایگاه‌های امداد و نجات و اورژانس جهت خدمت به زائرین اربعین حسینی در مسیرهای تردد زائران پیش بینی شده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به تمهیدات انجام شده برای تسهیل خروج زائرین اربعین حسینی از مرز تمرچین، اضافه کرد: تشریفات خروجی از مرز تمرچین در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به حمایت وزارت کشور و پیگیری‌های انجام شده در سفر اخیر به اقلیم کردستان عراق، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام شده زائرین اربعین حسینی از مرز تمرچین به صورت مستقیم به اربیل اعزام شده و از اربیل نیز به صورت مستقیم به کربلا مشرف می‌شوند.

معتمدیان همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بازگشت زائرین اربعین حسینی، افزود: زائرین عتبات عالیات می‌توانند از همان ترمینالی که برای ورود زائرین اربعین حسینی به کربلا پیش بینی شده، به صورت مستقیم از کربلا تا تمرچین مسیر بازگشت خود را انتخاب کنند.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

کاهش هزینه‌های تردد زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین نسبت به سال گذشته

استاندار آذربایجان غربی به کاهش هزینه‌های اعزام زائرین اربعین حسینی از مرز تمرچین تا کربلا نیز اشاره کرده و یادآور شد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، زائرین اربعین حسینی از مرز حاج عمران تا اربیل ۱۳ هزار دینار و از اربیل تا کربلا ۳۰ هزار دینار پرداخت می‌کنند که این هزینه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به آب و هوای مناسب مرز تمرچین نسبت به سایر مرزها، تصریح کرد: امنیت کامل، نزدیکی مرز تمرچین به استان‌های همجوار، طبیعت بکر و زیبای مسیر تمرچین تا اربیل، امکانات ایجاد شده از جمله سایبان و مهپاش برای ساعت گرم روز و نزدیکی مسیر تمرچین تا سامرا، از جمله ویژگی‌های این مرز برای اعزام زائرین اربعین حسینی می‌باشد.

معتمدیان با اشاره به اینکه تأمین امنیت زائران از وظایف اصلی مسئولان است، افزود: هیچ مورد امنیتی در سال‌های گذشته در تردد از مرز تمرچین گزارش نشده و امسال هم اقلیم کردستان عراق آمادگی مطلوبی برای عملیاتی شدن ترددها و ارائه خدمات دارد.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

فعالیت ۲۴ ساعته مرز تمرچین / ظرفیت پارکینگ تمرچین ۵۰ هزار خودرو

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ۲۴ ساعته بودن مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین حسینی اضافه کرد: ظرفیت روزانه ۵۰ هزار پارکینگ خودرو پیش بینی شده و بصورت رایگان در اختیار زائران اربعین قرار می‌گیرد و در حوزه بهداشت و درمان و اورژانس پیش بینی‌های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه بسترهای پذیرش ۵۰۰ هزار زائر اربعین در استان برای عبور از مرز تمرچین فراهم شده است، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای بی‌سابقه در مناطق جنوب و غرب کشور، پیش‌بینی می‌شود زائران بیشتری مرز تمرچین را برای سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی انتخاب کنند.

وی با اشاره به سفر زائرین اربعین کشورهای منطقه قفقاز از مرز تمرچین در سال گذشته، اضافه کرد: با توجه به ویژگی‌های مرز تمرچین و فاصله کمتر سفر زائران منطقه قفقاز به عتبات عالیات از آذربایجان غربی، پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زائران کشورهای این منطقه از مسیر تمرچین به عتبات عالیات افزایش یابد.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

برپایی ۶۳ موکب برای اربعین حسینی توسط استان آذربایجان غربی

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه برای اربعین سال جاری ۶۳ از استان از بازرگان تا کربلا برپا شده است، گفت: از این تعداد ۳۰ موکب از مرز بازرگان تا مرز تمرچین در داخل کشور است، ۵ موکب از تمرچین تا استان کرکوک عراق و ۲۸ موکب نیز از مسیر نجف تا کربلا دایر شده‌اند.

قنبر کریم نژاد در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه موکب ها استان به ۳ نوع موکب اسکان، موکب تغذیه و موکب اسکان، تغذیه تقسیم شده‌اند و از بازرگان تا کربلا جانمایی شده‌اند، ادامه داد: موکب‌های که در داخل ایران و در بازرگان، ارومیه، تمرچین، پیرانشهر دایر شده‌اند همگی از نوع موکب اسکان- تغذیه هستند، همچنین موکب‌های مستقر در اربیل و کرکوک نیز اسکان- تغذیه بوده اما موکب‌های برپاشده در مسیر نجف تا کربلا بستگی به شرایط یکی از ۳ نوع فعالیت دارند.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال موکب‌های استان پذیرای حدود ۵۰۰ هزار زائر اربعین حسینی باشند که نسبت به اربعین سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

کریم نژاد با اشاره به اینکه در مسیر پیاده رویی اربعین موکب‌های فرهنگی نیز برپا خواهد شد، ادامه داد: اسکان، پذیرایی و ارائه خدمات درمانی از جمله دیگر خدماتی است که در طول ایام پیاده رویی اربعین در موکب ها ارائه خواهد شد.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

استقرار ۳ دستگاه خودروی ست نجات از استان‌های چهارمحال بختیاری، زنجان و استان مرکزی در تمرچین

معاون امداد و نجات هلال احمر آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار مهر از استقرار ۵۶ پایگاه موقت، سیار امداد و نجات همزمان با طرح پیاده روی اربعین حسینی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۵ پایگاه امداد و نجات موقت و سیار، ۲۰ مرکز پاسخگویی اضطراری و یک پست پایگاه بین المللی امداد و نجات در استان اربیل عراق است.

یحیی خلیلی با بیان اینکه لازم از سوی هلال احمر استان برای ارائه خدمات به زائران حسینی در ۲ مرز بازرگان و تمرچین فراهم شده است، افزود: همچنین ٢ قرارگاه مرزی با حضور ۳۵۰ نفر به روز امدادگر و نجات گر به صورت شبانه‌روزی در قالب ٢٥٠ تیم امدادی فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲۵ دستگاه خودروی امدادی، چهار تیم موتوری، چهار تیم واکنش سریع، چهار تیم توانای خواهران، ٢ خودرو بی‌سیم ارتباطات در مرز و مسیرهای تردد این استان به زائران امام حسین (ع) خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: سه دستگاه خودروی ست نجات از استان‌های چهارمحال بختیاری، زنجان و استان مرکزی برای افزایش ناوگان خو د روهای امدادی و پوشش عملیات عظیم اربعین حسینی (ع) در محورهای مواصلاتی مرز تمرچین مستقر شدند.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

کاروان بهداشت و درمان اربعین آذربایجان‌غربی راهی تمرچین شد

رئیس اورژانس آذربایجان غربی ظهر چهارشنبه در آئین بدرقه این کاروان با بیان اینکه امروز چهارشنبه کاروان بهداشت و درمان راهی مرز تمرچین شد، افزود: در این کاروان ۱۲٠ کارشناس اورژانس و ۳۰۰ کارشناس به صورت غیرمستقیم به زائران اربعین حسینی خدمات خواهند داد.

وی ادامه داد: ۳٠ دستگاه آمبولانس سبک، دو دستگاه موتورلانس، دو دستگاه اتوبوس و یک فروند بالگرد به زائران اربعین حسینی در سطح استان خدمات سلامت ارائه خواهند داد.

رضازاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین در استان از تمام ظرفیت‌های خود برای پوشش بهداشتی و درمانی این مراسم استفاده خواهد کرد افزود: معاونت بهداشتی دانشگاه با بکارگیری همه ظرفیت خود اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌های مسری را انجام داده و در این خصوص پایگاه‌های مراقبت مرزی معاونت بهداشت در همه پایانه‌ها به صورت شبانه روزی مستقر هستند.

رضازاده تصریح کرد: معاونت‌های درمانی نیروهای مسلح استان نیز با اعلام آمادگی در خصوص پشتیبانی امدادی و درمانی از این مراسم، در صورت نیاز از ظرفیت بیمارستان صحرایی خود در پیرانشهر استفاده خواهند کرد

مدیر حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی استان یادآور شد: این طرح از امروز ۲۴ مرداد تا بازگشت آخرین زائر از بازرگان تا تمرچین اجرا می‌شود.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

زمان ایستایی زائران در پایانه مرزی تمرچین کمتر از ۲ دقیقه است

فرماندار پیرانشهر با اشاره به اینکه پارکینگ مورد نظر در ۱۴ کیلومتری پایانه مرزی تمرچین واقع شده است، گفت: برای انتقال زائران از پارکینگ به سمت پایانه مرزی ناوگان مورد نیاز پیش شده است و زائران به راحتی می‌توانند از سمت پارکینگ به پایانه مرزی تردد کنند.

خضر کاک درویشی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اکنون ۳۸ گیت در پایانه مرزی تمرچین فعال است، عنوان کرد: پیش بینی افزایش گیت های تردد زائران در این پایانه مرزی به ۴۲ الی ۴۳ گیت انجام شده است.

فرماندار پیرانشهر زمان ایستایی در پایانه مرزی تمرچین را در زمان تردد زائران اربعین حسینی را کمتر از دو دقیقه عنوان کرد و افزود: همچنین در حاج عمران مرز مقابل پایانه مرز تمرچین نیز تعداد گیت ها برابر و حتی بیشتر از گیت های سمت کشورمان هست و زائران با کمترین زمان ایستایی می‌توانند تردد کنند. فرماندار پیرانشهر در خصوص آخرین وضعیت این پایانه مرزی برای تردد زائران پایانه مرز تمرچین گفت: هم اکنون تمام زیرساخت‌های لازم برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی در این پایانه مرزی فراهم شده است.

کاک درویشی با بیان اینکه امسال برای سومین سال میزبان تردد زائران اربعین حسینی از پایانه مرزی تمرچین هستیم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته، زائران باید طی چند مرحله از تمرچین به کربلا مشرف می‌شدند، امسال شاهد تردد یکسره زوار از مرز تمرچین و حاج عمران به سمت کربلا هستیم و همچنین تدابیری اندیشیده شده که در مسیر بازگشت نیز از کربلا به حاج عمران مسیر مستقیم پیش بینی شود.

فرماندار پیرانشهر در خصوص هزینه‌های تردد از پایانه مرزی تمرچین نیز افزود: امسال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و تأمین ناوگان مورد نیاز در سوی مرز شاهد کاهش هزینه‌های تردد زائران نسبت به سال گذشته هستیم.

کاک درویشی با اشاره به استقرار باجه‌های بانکی در پایانه مرز تمرچین افزود: زائران می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از باجه بانک عامل که در پایانه مرزی تمرچین مستقر هست تأمین کنند و همچنین سایر بانک‌ها نیز در تمرچین باجه‌هایی دارند تا کارهای بانکی زائران را انجام دهند.

چرا اربعین باید  از مرز تمرچین تردد کنیم؟

۳۴ هزار و ۴۵۱ نفر از مرز تمرچین تردد کرده‌اند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: از ابتدای طرح پیاده روی اربعین تا امروز ۳۴ هزار و ۴۵۱ نفر زائر اربعین حسینی از مرز تمرچین تردد کرده‌اند.

ایرج دست نشان در گفت و گو با خبرنگار مهر آمار تردد زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین را تا پایان روز گذشته ۶ هزار و ۴۲۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۴ نفر آمار زائران ورودی و ۴ هزار و ۳۱۹ نفر آمار زائران خروجی است.

وی ادامه داد: در این مدت هیچکدام از رویه‌های مرزی شامل تردد مسافران عادی و ناوگان ترانزیتی تعطیل نشده و به صورت روان در حال انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی از هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای ایمن سازی و توسعه محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه مرزی تمرچین خبر داد و افزود: در طول ۴ ماهه سال جاری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در راستای ایمن سازی و توسعه محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه مرزی تمرچین هزینه شده است.

وی با دعوت از هموطنان برای انتخاب پایانه مرزی تمرچین به عنوان مرز خروجی از کشور افزود: روکش آسفالت به طول ۲۵ کیلومتر، خط کشی به طول ۱۵۰۰ کیلومتر، نصب نیوجرسی به طول ۳۲ کیلومتر از جمله اقدامات مهمی بوده که اداره کل راهداری استان در مسیر کریدور اربعین در سال جاری انجام داده است.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی تابلوهای ایمنی و اطلاعاتی در مسیر محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه مرزی تمرچین در جهت افزایش ایمنی و آگاهی بخشی به زائرین اربعین حسینی نصب شده است، اظهار کرد: نصب ۳۸ گیت، ۷۳ چشمه سرویس بهداشتی، نصب ۲۱ دستگاه آبخوری، تأمین برق و آب و فضا سازی اِلمان های اربعین، نصب ۲۲ برج روشنایی از جمله اقدامات اداره کل برای اربعین سال جاری در پایانه مرزی تمرچین است.

دست نشان با اشاره به اینکه با طرف مقابل در خصوص نرخ کرایه وسایل حمل ونقل هماهنگی‌های لازم انجام شده است، افزود: همچنین برای اربعین امسال ۵ موکب در پایانه مرزی تمرچین جهت اسکان و تغذیه زائرین در حال استقرار است.

وی با ادامه داد: با توجه به افزایش دمای هوا از زائرین اربعین حسینی در کشور بویژه زائرین استان‌های همجوار درخواست می‌شود پایانه مرزی تمرچین را به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای خروج خود انتخاب کنند.

مرز تمرچین تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق است که در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد و از دو سال گذشته برای اولین‌بار امکان تردد زائران اربعین حسینی از این مرز به‌سوی عتبات‌عالیات فراهم شده است.