تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748449
شناسه : 3748449
تاریخ :
بسیجیان باید در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند اقتصاد ایران: مشهد- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیجیان به‌عنوان پیشقراولان سیاسی و انقلابی کشور لازم است در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن رضایی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی جهادگر تبیین (گفتمان انقلاب اسلامی؛ بایدها و نبایدها) که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، اظهار کرد: بسیجیان به‌عنوان پیشقراولان سیاسی و انقلابی کشور لازم است در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بسیجیان خواست در این روزها فعالیت‌های خود را افزایش دهند و به موضوع «تبیین» به‌عنوان یک وظیفه مهم بپردازند.

وی با اشاره به مفهوم تبیین، توضیح داد: این مفهوم می‌تواند دو کاربرد متفاوت داشته باشد: یکی برای توجیه وضع موجود و دیگری برای پیشروی در میدان آینده. تبیین برای تشریح و توجیه وضع موجود در مواقع خاص می‌تواند یک استراتژی مفید باشد، لیکن در شرایط کنونی تبیین باید بیشتر برای میدان و پیشروی به جلو به کار گرفته شود.

رضایی در ادامه به تاریخچه‌ای از تبیین برای میدان اشاره کرد و گفت: بعد از فروپاشی تمدنی چند صد ساله در ایران، این مفهوم توسط امام خمینی (ره) و در جریان انقلاب اسلامی به جامعه ایران وارد شد. تبیین برای پیشروی و نه برای سکون و درجا زدن، گفتمان غالب نیروهای انقلابی گردید.

دبیر شورای عالی اقتصادی سرای قوا از نقش تبیین در دوران دفاع مقدس نیز سخن گفت و افزود: این تبیین‌ها نه تنها سوالات و ابهامات ذهن‌ها را برطرف می‌کرد، بلکه مردم را برای حضور در میدان نبرد و پیشروی آماده می‌ساخت.

وی با تأکید بر نیاز به تبیین برای میدان در زمان حال، افزود: میدان کنونی ایران باید با توجه به سه عنصر اصلی اقتدار، فرهنگ و تجارت برنامه‌ریزی شود.

رضایی به اهمیت شناخت سرزمین و مردم ایران اشاره و بیان کرد: ایران دارای دو نعمت بزرگ سرزمینی، یعنی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، و یک نعمت اجتماعی، یعنی مردم است که می‌تواند قدرتی عظیم در منطقه ایجاد کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سیاستمداران خواست تا این ویژگی‌های ایران را درک کرده و بر اساس آن، سیاست‌های داخلی و خارجی کشور را تنظیم کنند.

وی به اهمیت جغرافیای اقتصادی ایران نیز اشاره کرد و افزود: ایران در چهارراه اقتصادی دنیا قرار دارد و جاده ابریشم از این سرزمین عبور می‌کرد. در زمان صفویه ایران بیش از تولید داخلی، از تجارت بهره‌مند بود و تجارت باعث رونق اقتصادی کشور می‌شد.

رضایی با تأکید بر اینکه سرزمین ایران قابلیت تولید قدرت و ثروت را دارد، به ضعف در ایران‌شناسی اشاره کرد و گفت که بسیاری از فرصت‌های عظیمی که این سرزمین در اختیار ما قرار می‌دهد، نادیده گرفته شده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بر اهمیت مردم تأکید و اضافه کرد: مردم ایران باهوش، خلاق و نوآور هستند و جزو ملت‌های فرهنگ‌ساز به شمار می‌روند. ایرانی‌ها با فرهنگ‌سازی خود، توانسته‌اند در برابر فرهنگ‌های وارداتی مانند فرهنگ غربی مقاومت کنند و هویت خود را حفظ کنند.

وی از تلاش‌های طولانی‌مدت برای از بین بردن آثار تمدنی و فرهنگی ایران یاد کرد و گفت: با وجود این تلاش‌ها، ملت ایران به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و حماسه‌آفرینی خود، همچنان مقاوم مانده‌اند.

رضایی به نقش انقلاب اسلامی در تاریخ ایران اشاره و آن را به‌عنوان یک بسیج تاریخی توصیف کرد که از زمان انقلاب آغاز شده و تا ظهور ادامه خواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خاطره‌ای از یکی از رزمندگان بسیجی در دوران جنگ تحمیلی، تأکید کرد: بسیجیان به‌عنوان افرادی مسئول از سوی خداوند، با قاطعیت به میدان می‌رفتند و با ایمان به پیروزی، به آزادی بشریت و از جمله قدس و تحقق اهداف بزرگ انقلاب فکر می‌کردند.

وی به نقش تبیین در آینده پرداخت و گفت: تبیین دیروز برای پیروزی در انقلاب و جنگ بود، اما تبیین امروز باید برای میدان‌های جدید فرهنگی و اقتصادی باشد.

رضایی اضافه کرد: آنچه تا کنون به دست آمده است، یعنی اقتدار، باید حفظ و اما نباید به آن اکتفا شود، سه مؤلفه اصلی اقتدار علم، تدبیر و فناوری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این‌ها باید با قدرت نظامی و نیروهای مسلح ترکیب شوند، اما برای ساختن یک تمدن جدید، فرهنگ و تجارت نیز باید در کنار این اقتدار قرار گیرند.

وی از ضرورت تبیین برای فرهنگ‌سازی و اقتصاد و تجارت در جامعه امروز سخن گفت و افزود که این تبیین باید ارزش‌های متناسب با روحیات جوانان را ایجاد کند و آن‌ها را به میدان بکشاند.

رضایی بر اهمیت فرهنگ‌سازی و تجارت به‌عنوان ارکان حیاتی برای تقویت اقتدار کشور تأکید کرد و گفت: «تجارت به معنای کریدورها و حمل‌ونقل است و در حال حاضر، با ایجاد کریدورهای حمل‌ونقل توسط کشورهای مختلف در اطراف کشور، قصد بی خاصیت سازی تجارت ایران را دارند.»