تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3748442
شناسه : 3748442
تاریخ :
شرکت Valve تأیید کرد که سیستم‌عامل استیم‌دک از کنسول ROG Ally ایسوس پشتیبانی می‌کند اقتصاد ایران: اخیراً شایعاتی درمورد امکان نصب SteamOS روی کنسول‌های دستی ازجمله ROG Ally منتشر شده بود که اکنون ولو این گزارش‌ها را تأیید کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

شرکت ولو (Valve) زمانی فکر می‌کرد سازندگان کامپیوتر می‌توانند Steam Machine مخصوص خود را تولید کنند؛ کنسول بازی مبتنی‌بر لینوکس که از سیستم‌عامل SteamOS این شرکت استفاده می‌کند. تحقق این رؤیا یک دهه طول کشید تا در نهایت به کنسول دستی استیم دک ختم شد، اما شرکت مورد بحث هنوز هدف اصلی خود را به‌طور کامل کنار نگذاشته است.

ولو مدت‌ها قبل از تصمیم خود برای ارائه‌ی سیستم‌عامل استیم دک برای کنسول‌های دستی سایر شرکت‌ها خبر داد. اکنون طبق اعلام لارنس یانگ، طراح ولو، کنسول بازی ایسوس یعنی ROG Ally از این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کند.

چند روز پیش، توضیحات جالبی در یادداشت‌های انتشار جدیدترین نسخه‌ی SteamOS کشف شد که به پشتیبانی از کلیدهای اضافی کنسول ROG Ally اشاره داشت.

یانگ می‌گوید: «یادداشت مربوط‌به کلیدهای ROG Ally، به پشتیبانی SteamOS از کنسول‌های دستی متفرقه اشاره دارد. تیم ما همچنان تلاش می‌کند این سیستم‌عامل روی تعداد بیشتری از کنسول‌های دستی قابل اجرا باشد.»

نمای پشتی کنسول ROG Ally ایسوس
عکاس: محمد مردانه / زومیت

ایسوس رسماً انتشار SteamOS برای ROG Ally را تأیید نکرده است. این شرکت دلایل مختلفی برای عرضه‌ی کنسول دستی خود با ویندوز دارد که ازجمله می‌توان به تیم‌های اعتبارسنجی اختصاصی مایکروسافت اشاره کرد؛ تیم‌هایی که تضمین می‌کنند ویندوز روی سخت‌افزارهای متفاوت کنسول‌های دستی شرکت‌های فعال در این حوزه به‌خوبی اجرا شود.

طبق گزارش‌های اخیر، ولو به این زودی‌ها SteamOS را برای کنسول‌های دستی رقیب ارائه نخواهد داد. یانگ می‌گوید ولو به‌طور مداوم پیشرفت می‌کند، اما هنوز برای اجرای پیش‌فرض SteamOS روی کنسول‌های دستی رقیب آماده نیست. قبلاً می‌دانستیم که ولو نسخه‌ی عمومی SteamOS 3 را منتشر خواهد کرد که ازنظر تئوری می‌توانید آن را روی کامپیوترهای معمولی نیز نصب کنید.

مقالات مرتبط:
  • خبر بد برای ویندوز؛ سیستم‌عامل استیم احتمالاً برای کنسول‌های دستی رقیب استیم‌دک هم منتشر می‌شود
  • جزئیات شگفت‌انگیز: دستمزد چشمگیر کارکنان Valve، خالق فروشگاه استیم و تعداد اندک آن‌ها فاش شد

به‌نظر می‌رسد آپدیت جدید SteamOS بیشتر بر تبدیل کنسول‌های دستی ویندوزی به Steam Machine تمرکز دارد. یانگ درمورد وعده‌های ولو برای راه‌اندازی استیم دک با بوت دوگانه که به کاربر اجازه می‌دهد بین دو سیستم‌عامل جابه‌جا شود توضیح داد: «درحال آماده‌سازی درایورهای ویندوزی باقی‌مانده برای استیم دک OLED هستیم. فعلاً زمان‌بندی خاصی برای انتشار آپدیت با پشتیبانی از بوت دوگانه نداریم اما اینکار همچنان در اولویت قرار دارد که البته هنوز نتوانسته‌ایم به آن برسیم.»

ولو تنها شرکتی نیست که ترکیب جذاب لینوکس و رابط کاربری استیم با قابلیت پشتیبانی از کنترلر را برای کنسول‌های دستی ویندوزی ارائه می‌دهد؛ یونیورسال بلو (Universal Blue) اعلام کرد که سیستم‌عامل Bazzite این شرکت از ایسوس ROG Ally پشتیبانی می‌کند.