تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748294
شناسه : 3748294
تاریخ :
۱۲ اثر ناملموس معنوی به نام قوچان ثبت‌شده است اقتصاد ایران: قوچان- مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان گفت: ۱۲ اثر معنوی ناملموس همچون، موسیقی مقامی، گویش کردی کرمانجی و لالایی‌های کردی کرمانجی و … به ثبت رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی پروانه ظهر چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران بابیان اینکه شهرستان قوچان دارای ۱۳۸ اثر ثبتی بوده که ۴۸ اثر آن ملی و ۹۰ اثر نیز شناسایی‌شده و حفاظتی است، اظهار کرد: حمام‌های سرکاری، شازده خانم و سولاخی ها، بیمارستان طالقانی، خانه قدیمی بحرینی، حسینیه حاج کریمی، یخچال نمدمال‌ها و … نمونه‌هایی از این آثار هستند و در حال حاضر مرمت حمام سرکاری بااعتبار ۸۰۰ میلیون تومان در حال انجام است که پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان ادامه داد: مسؤولان باید در زمینه مرمت حمام‌ها اهتمام ویژه‌ای در اعتبارات داشته باشند، علی‌الخصوص حمام سرکاری که از مهم‌ترین حمام‌هاست و در مرکز شهر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت بیشتر حمام‌ها خصوصی بوده و آمادگی خود را مبنی بر کمک در تغییر کاربری به رستوران سنتی، حمام سنتی و. برای مالکین اعلام کرده‌ایم، افزود: با اعتبارات اندک که به این حمام‌ها تزریق می‌شود نمی‌توان آن را به شکل اولیه درآورد بر همین اساس باید مالکین و خیرین هم دلسوزانه پای‌کار بیایند.

ایجاد اولین مرکز آموزش صنایع‌دستی در قوچان

پروانه از ایجاد اولین مرکز آموزش صنایع‌دستی در قوچان بااعتبار ۴.۵ میلیارد تومان خبر داد و افزود: ۲۵۰ هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی این شهرستان شناسایی شده‌اند و برای ۱۵ کارگاه مجوز فعالیت صادرشده است که بسیاری از هنرمندان مشغول فعالیت هستند.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان یادآور شد: فاز سوم این مرکز آموزشی بااعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال اجراست که پس از تکمیل نهایی هنرمندان می‌توانند در این ساختمان ۲ طبقه با زیربنای بیش از ۲۲۰ مترمربع علاوه برساخت و تولید صنایع‌دستی به عرضه و نمایش محصولات خود بپردازند.

وی تعداد آثار معنوی ناملموس ثبت‌شده به نام این شهرستان را ۱۲ اثر برشمرد و خاطرنشان کرد: بازی‌های بومی محلی، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه ترک‌های شمال خراسان، موسیقی مقامی، گویش کردی کرمانجی و لالایی‌های کردی کرمانجی در این منطقه ثبت شده‌اند.

پروانه بابیان اینکه در حوزه گردشگری دو مجتمع خدمات رفاهی و ۳ رستوران بین‌راهی، یک واحد مهمان‌پذیر، یک واحد خانه مسافر و یک اقامتگاه بوم گردی در روستای دربادام این شهرستان دارای مجوز فعالیت هستند، گفت: یکی از بوم گردی‌های شهرستان دارای مجوز بوده اما بقیه تنها موافقت اصولی دارند و در استعلامات منابع طبیعی، جهاد و محیط‌زیست با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان مهم‌ترین معضل قوچان را عدم تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اداره و نداشتن چارت سازمانی دانست و تصریح کرد: قوچان شاخص‌های تبدیل نمایندگی به اداره را در سال ۹۸ کسب کرده است اما متأسفانه به دلیل بار مالی سازمان برنامه بودجه و اداری استخدامی با این موضوع موافقت نکرده‌اند در حالی که این مطالبه حق شهرستان قوچان است و نیازمند پیگیری مجدانه مسئولین شهرستانی و استانی است.