تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3748289
شناسه : 3748289
تاریخ :
تمام مردم تحت پوشش اعتبارسنجی بانکی قرار می‌گیرند اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد گفت: از اواخر شهریورماه تمامی بانکهای کشور مدل اعتبارسنجی خود را بر اساس مدل جدید دریافت خواهند کرد که پوشش جمعیتی آن از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد جمعیت می رسد .

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان خاندوزی در بازدید از شرکت اعتبارسنجی ایران اظهار کرد: قبل از دوره وزارت برای اخذ وام به وام مسکن رفته بودم. مدارکی که بانک نیاز داشت را تهیه کردیم. مسؤول بانک گفت شما سه روز دیگر بیا. گفتند یک مرحله اعتبارسنجی باقی مانده است. سه روز بعد گفتند نتیجه اعتبارسنجی شما آمده و تا الان وام نگرفته‌اید و کارنامه شما سفید است. من گفتم قبل از این وام گرفته‌ام ولی آنها گفتند وامی از شما ثبت نشده است. این خاطره را به این دلیل گفتم که به تلاش سه سال دوستان در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در زمینه اعتبارسنجی پی ببرید. ۱۰ سال آینده خواهید دید که این جثه به ظاهر کوچک شرکت اعتبارسنجی تا چه میزان در قاعده سازی فعالان اقتصادی کشور مؤثر خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: بهمن ۱۴۰۰ خدمت شهید رئیسی رسیدیم و بعد از آن به شکل ویژه اولین گام در خدمات خرد مردم توسط شبکه بانکی برداشته شد. ما هم در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کمک کردیم. آنجا بیان شد که مردم را از وثیقه و ضامن تا حد ممکن رها کنیم. برای اینکه دامنه خدمت را گسترش دهیم نیازمند برنامه جامع در دولت بودیم. از سال ۱۴۰۱ بعد از تغییر تیم مدیریتی شرکت اعتبارسنجی، سرفصل‌های مهم همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور شکل گرفت.

خاندوزی با بیان اینکه در حال حاضر مدل اعتبارسنجی پیشین کشور پس از هشت سال تغییر کرده است گفت: اجرای آزمایشی آن در چهار بانک و مؤسسه اعتباری اجرا شد و از اواخر شهریورماه تمامی بانک‌های کشور مدل اعتبارسنجی خود را بر اساس مدل جدید دریافت خواهند کرد. در الگوی جدید ۱۸ مورد اطلاعاتی به حدود ۷۰ مورد اطلاعاتی افزایش پیدا می‌کند. همچنین به جای اینکه اعتبارسنجی فقط برای یک سوم مردم پوشش داده شود پوشش ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر دو سوم جمعیت کشور به این الگوی جدید می‌پیوندند و کمک خوبی به دسترسی عادلانه افراد به اطلاعات خواهد بود. همچنین انگیزه ایجاد می‌کند که هرکس بداند بدرفتاری مالی او هزینه دارد.

وی ادامه داد: قبلاً کسی با خوش رفتارها کاری نداشت و بدرفتارها تسهیلات دریافت می‌کردند. این قاعده قرار است برعکس شود و دولت چهاردهم بتواند از این ابزار حکمرانی بسیار خوب استفاده کند. اصرار بر فراگیری از سمت دستگاه‌های اجرایی و بخشهای خصوصی نیز لازم است.

به گفته خاندوزی، به زودی شرکتهای بیمه کشور نیز به اعتبارسنجی می‌پیوندند که یک نظام انگیزه بخش کاملاً سیستمی ایجاد خواهد شد. امروز در جلسه هیأت دولت گزارشی درباره اقدامات اعتبارسنجی به دکتر پزشکیان ارائه دادم که گفتند داده‌ها تجمیع شود و اگر همین اتفاق بیفتد خیلی از اتفاقات مثبت بعد از آن رخ می‌دهد.