تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3748219
شناسه : 3748219
تاریخ :
پویش «لشکر حسین، لشکر قدس» رسانه‌ای می‌شود اقتصاد ایران: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در حوزه رسانه پویش «لشکر حسین، لشکر قدس» را داریم که این پروژه مکمل اجتماع در بین الحرمین است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در جلسه هماهنگی آئین بدرقه زوار حسینی که در برج آزادی برگزار شد، گفت: احساس می‌کنیم آئین بدرقه امسال ما را غافلگیر خواهد کرد، چرا که اگر جمعیتی را که در ۱۵ روز گذشته در محرم شهر حضور پیدا کردند را در نظر بگیریم و آمار سال گذشته را لحاظ کنیم، کف پیش بینی جمعیت شرکت کننده در آئین بدرقه امسال معادل سقف جمعیتی سال گذشته خواهد بود. بنابراین لازم است با پیش بینی امکانات و تأمین ادوات لازم برای استقبال از نیم میلیون شهروند شرکت کننده در آئین بدرقه به گونه‌ای عمل شود که غافلگیر نشویم.

وی با بیان اینکه پروژه محرم شهر و بدرقه اربعین اکنون به نقطه اتصال با یکدیگر رسیده‌اند، افزود: ابر پروژه فرهنگی و اجتماعی محرم شهر در روزهای نخست با استقبال روزانه ۱۵ هزار شهروند رو به رو شده بود اما با گذشت دو هفته از اجرای آن شاهد حضور و استقبال ۳۰ هزار شهروند در هر شب هستیم. چنین استقبالی از یک برنامه فرهنگی بی نظیر است و نشان می‌دهد که هدفگذاری انجام شده در این برنامه به درستی انجام شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، به اثربخشی رویداد محرم شهر در میدان آزادی بر مردم و خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: مردم محرم شهر را دریافته اند و محل اجرای آن را به محلی برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی خود تبدیل کرده‌اند. در چنین شرایطی لازم است خدمات به مردم در محرم شهر با بهترین کیفیت ارائه شود.

وی به دلایل استقبال مردم از محرم شهر و برنامه‌های آن اشاره کرد و گفت: خدماتی که در محرم شهر ارائه می‌شود دارای چند بعد و لایه مختلف است. ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی، تفریحی، اجتماعی و هنری سبب شده است مخاطبان وسیعی در محرم شهر بتوانند از برنامه‌ها استفاده کنند، اتفاقی که موجب افزایش روزانه تعداد بازدیدکنندگان از این رویداد شده است.

توکلی زاده در ادامه با اشاره به برگزاری آئین بدرقه زوار حسینی در میدان آزادی، بر کیفی‌سازی حداکثری برنامه‌های اصلی و جنبی این آئین تاکید کرد و گفت: سال گذشته در اقدامی ارزشمند به مسافران فرودگاه پیامکی مبنی بر تغییر مسیر به سمت فرودگاه برای انجام پروازها ارسال شد. به افرادی که در مهمانی غدیر و امام رضایی‌ها در ترافیک معطل شده بودند گل اهدا و از بابت ترافیک پوزش خواسته شد. این رفتارها و نهادینه کردن این فرهنگ به کیفی سازی رویدادها و افزایش رضایت مردم منجر خواهد شد.

وی بر اهمیت توجه به رسانه و نهادینه کردن شعار محوری اربعین امسال تأکید کرد و گفت: در حوزه رسانه پویش «لشکرحسین، لشکر قدس» را داریم که این پروژه مکمل اجتماع در بین الحرمین است. در تولید محتوا باید از میدان آزادی کار را شروع و به بین الحرمین دست یابیم. تولید محتواهای لشگرحسین، لشگر قدس در کنار دیگر محتواهایی با این مضمون از جمله سرود و محصولات دیگر در رویداد بدرقه اربعین باید رسانه‌ای شود.

توکلی زاده با بیان اینکه لازم است در رویداد بدرقه زوار اربعین در میدان آزادی نام و یاد شهدا به‌خوبی زنده نگه داشته شود، گفت: برای شهدای خدمت، شهید هنیه و شهدای اسلام لازم است دو حجله مفصل طراحی و اجرا شود تا نام و یاد شهدا فراموش نشود.

وی بر اهمیت ایمنی و امنیت در برگزاری رویداد بدرقه زوار اربعین در میدان آزادی تاکید کرد و گفت: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا ایمنی تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز مردم تأمین شود تا مشکلی در روند اجرای برنامه‌ها به وجود نیاید.

پخش زنده آئین بدرقه زوار اربعین از شبکه‌های سیما

مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: بیش از دو هفته از آغاز محرم شهر گذشته است و اکنون در اوج روزهای فعالیت خود قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره از این رویداد افزود: دومین آئین بدرقه امسال ۲۵ مرداد ماه از ساعت ۲۰ در میدان آزادی با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز و تا ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: به دلیل برگزاری رویداد فرهنگی محرم شهر و ایجاد زیر ساخت در محل اجرای این مراسم، آئین بدرقه نیز در میدان آزادی با اجرا و حضور چهره‌های مطرح آئینی از جمله سید مجید بنی فاطمه، سیب سرخی، شهاب مرادی و نوشه‌ور برگزار خواهد شد.

وی به برنامه‌ریزی برای پوشش گسترده رسانه‌ای آئین بدرقه زوار اربعین اشاره کرد و گفت: این رویداد با پوشش رسانه‌ای از شبکه‌های اول، دوم، سوم، تهران و قرآن سیما و نیز رادیو اربعین همراه خواهد بود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در اربعین امسال موضوع غزه دارای اهمیت ویژه‌ای است، بیان داشت: در رویداد بدرقه زوار اربعین از نمادهای مرتبط با قدس و پویش‌های مرتبط با آن به شکل گسترده‌ای استفاده خواهیم کرد.

محرم شهر فعالیتی در تراز ملی است

رحیم مرتضوی شهردار منطقه ۹ گفت: هر شب ۳۰ هزار شهروند در محرم شهر حضور می‌یابند که در مقابل آئین بدرقه که جمعیتی انبوه را پذیرایی می‌کند بسیار کوچک است.

وی محرم شهر را فعالیتی فرهنگی در تراز ملی دانست و افزود: برخی فعالیت‌های فرهنگی از پیش زیر ساخت‌هایی را در اختیار دارند اما در محرم شهر به دلیل نبود تجربه قبلی در برگزاری چنین رویدادهایی، هیچ زیرساختی وجود نداشت اما در قالب فعالیتی فشرده و کار شبانه روزی موفق شدیم کاری بی نظیر را در میدان آزادی در قالب محرم شهر اجرا کنیم‌.

شهردار منطقه ۹ عصاره ۱۵ روز اجرای برنامه در محرم شهر را آئین بدرقه زوار اربعین دانست و گفت: هماهنگی با مساجد، مدارس و فضاهای اداری انجام شده است تا از پارکینگ این مراکز و سرویس‌های بهداشتی در مدت زمان برگزاری مراسم استفاده شود. علاوه بر این، ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی پرتابل در تپه‌های ضلع شمال غربی میدان پیش بینی شده است تا به مردم خدمات ارائه کنند.

وی افزود: با راهور و کلانتری‌های مستقر در منطقه و معاونت پلیس تهران مکاتبه برای تأمین امنیت انجام و زیر ساخت‌های لازم در این خصوص ایجاد شده است.

مرتضوی با بیان اینکه نگهداشت برنامه محرم شهر در دستور کار بوده است، گفت: در آئین بدرقه نیازمند همکاری معین منطقه برای نگهداشت تأسیسات و نظافت هستیم تا مشکلی ایجاد نشود. تمام ضعف‌های سال گذشته برطرف و از نظر نرم افزاری و سخت افزاری امکانات را ارتقا داده ایم و در بهترین وضعیت قرار داریم.

وی از تأمین پارکینگ و افزایش ظرفیت پارک‌خودرو در اطراف میدان آزادی خبر داد و گفت: ۴ پارکینگ اصلی در اطراف میدان تأمین شده است و در شمال و جنوب میدان آزادی نیز امکان پارکینگ داریم. در خیابان‌های معراج، عزیزی و پایانه غرب نیز فضای اتوبوس داریم تا بتوانیم بلافاصله بعد از پایان مراسم نسبت به انتقال مسافران به مبادی اقدام و کار تخلیه جمعیت به سرعت انجام شود.

طراحی غرفه گمشدگان در آئین بدرقه

عباس حیدری مدیر عامل برج میلاد گفت: همه زیر ساخت‌ها در محرم شهر برج آزادی فراهم است و مشکل چندانی در این زمینه نداریم. همچنین شبکه‌های مختلف سیما بر اساس مقتضیات خود این رویداد را در بخش‌های مهم خبری پوشش خواهند داد.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه موفق استفاده از گروه‌های دوام در رویدادهای قبلی، از این نیروها در قالب ستاد گمشدگان استفاده خواهد شد.

انعکاس ویژه آئین بدرقه اربعینی‌ها در فضای رسانه‌ای

عقیل توحیدیان سرپرست روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: دعوت از رسانه‌ها برای پوشش آئین بدرقه در خبرگزاری‌ها و تولید محتوا و نشر به عنوان گزارش ویژه در رسانه‌های مکتوب از جمله اقداماتی است که در حوزه رسانه‌های مجازی و مکتوب برای فضاسازی رسانه‌ای رویداد بدرقه زوار اربعین انجام خواهد شد.

وی افزود: حضور فعالان توئیتری و اینستاگرامی در محل برگزاری مراسم و نیز حضور خبرنگاران روایتگر از آئین بدرقه و همچنین انتشار گسترده اخبار این مراسم برای انعکاس مناسب آئین بدرقه پیش بینی شده است.

برپایی غرفه‌های سلامت در بدرقه زوار

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز در این نشست از آمادگی این اداره کل برای برپایی میزهای خدمت و غرفه‌هایی برای ارائه خدمات سلامت محور و مشاوره در رویداد بدرقه زوار اربعین حسینی خبر داد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده این آمادگی وجود دارد که کارشناسان سلامت در قالب ۵ غرفه خدمات بهداشتی و درمانی و مشاوره‌ای به شهروندان ارائه کنند.

ساماندهی معتادان متجاهر

سیدمحمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: از صبح آغاز مراسم اکیپ‌های این سازمان نسبت به ساماندهی و جمع آوری افراد معتاد متجاهر از میدان و اطراف آن اقدام خواهند کرد.

وی افزود: گشت‌های ساماندهی معتادان متجاهر با همکاری شهرداری منطقه ۹ این مأموریت را دنبال و علاوه بر این با برپایی موکب هایی به شهروندان خدمات ارائه خواهند کرد.

اقوام به بدرقه زوار می آیند

امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز گفت: سیاه چادر اقوام با اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به بدرقه زوار اربعین خواهند آمد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های ویژه ای ازسوی ستاد گردشگری در اربعین تدارک دیده شده است، افزود: توزیع بلیط‌های رایگان یا دارای تخفیف بازدید از اماکن گردشگری پایتخت، توزیع نقشه مسیر اربعین و موکب‌های در مسیر از جمله اقداماتی است که در غرفه‌های ستاد گردشگری در آئین بدرقه زوار اربعین حسینی انجام خواهد شد.

حداکثر ظرفیت میدان آزادی ۸۳۱ هزار نفر است

علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: براساس برآورد انجام شده در میدان آزادی براساس مساحت ۸۳۱ هزار نفر امکان حضور همزمان در میدان را دارند.

وی افزود: حداقل نفرات ۲۱۰ هزار و حداکثر ۸۳۱ هزار نفر است و لازم است به این موضوع به شکل ویژه توجه شود. با توجه به پیش بینی حضور گسترده مردم در این مراسم باید به موضوعات ایمنی توجه شود.

در ادامه برخی دیگر از مدیران و کارشناسان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود برای برگزاری بهتر این مراسم پرداختند.

همچنین رویداد بدرقه زوار اربعین حسینی پنجشنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۲۰ تا ۲۳ در میدان آزادی برگزار می‌شود.‌