تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748164
شناسه : 3748164
تاریخ :
تونل کبیرکوه در جنوب ایلام به صورت موقت زیر بار ترافیک رفت اقتصاد ایران: ایلام-استاندار ایلام گفت: تونل کبیرکوه در جنوب ایلام به صورت موقت زیر بار ترافیک رفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام‌نیا روز چهارشنبه در جریان بازدید از تونل کبیرکوه (مسیر آبدانان - دره‌شهر) اظهار داشت: تونل کبیرکوه در مجموع هفت هزار و ۱۰۰ متر بوده که شامل یک تونل بزرگ به طول چهار هزار و ۷۶۳ متر و ۶ تونل کوچک به طول ۲ هزار و ۳۳۷ متر و همچنین دو عدد تونل انحرافی براب کنترل و تخلیه آب‌ها یکی به طول ۱۳۰ متر و دیگری به طول ۱۸۹ متر است.

وی بیان کرد: همچنین در مجموع ۹ رشته تونل و گالری (تونل مصنوعی) به طول بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ متر در این مسیر احداث شده است.

استاندار ایلام عنوان کرد: این تونل با احتساب جاده‌های دسترسی ۲ طرف (آبدانان و دره شهر) دارای ۱۷.۲ کیلومتر طول است که بهره‌برداری آن موجب روان‌سازی بار ترافیکی مسیر ترانزیتی غرب و شمال غرب به جنوب کشور، زمینه رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان ایلام را نیز مهیا می‌کند.

وب گفت: تونل کبیرکوه دارای پارکینگ‌های مورد نیاز، اماکن اضطراری، طرح تهویه هوا و روشنایی آن بر اساس استانداردهای فنی و جهانی است.

بهرام نیا اضافه کرد: همچنین در مجموع ۹ رشته تونل و گالری (تونل مصنوعی) به طول بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ متر در این مسیر احداث شده است.

وی عنوان کرد: این تونل با توجه به کاهش میزان مسافت بین شهرهای آبدانان و دره‌شهر و قرار گرفتن در مسیر تردد زوار نقش مهمی در تسهیل تردد زوار دارد.

وی با بیان این‌که این پروژه بزرگ در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، یادآور شد: در راستای فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده از این تونل، نواقص آن در اسرع وقت برطرف می‌شود و هم اکنون با رعایت الزامات ایمنی، برای تسهیل در تردد زوار اربعین‌حسینی به صورت موقت زیر بار ترافیک رفته است.

بهرام‌نیا با بیان این‌که تکمیل کل پروژه ۲۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد، ابراز داشت: نقش دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی در گشایش اعتبارات ویژه تونل کبیرکوه (بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال) و تکمیل آن برای استفاده مردم شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر و سایر نقاط کشور بسیار ارزنده است.

استاندار ایلام با بیان این‌که تمام خدمات ارائه شده به مردم هدیه نظام جمهوری اسلامی ایران و حاصل فداکاری شهداست، گفت: ابرپروژه تونل کبیرکوه جزو آرزوهای دیرینه و مطالبه به حق مردم شهرستان‌های آبدانان و دره شهر و هدیه شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم استان به خصوص حوزه جنوب این استان است.

وی با تاکید بر این‌که مراسم بزرگ اربعین امام حسین (ع) دارای برکات مادی و معنوی برای مردم شریف استان ایلام است، ابراز کرد: مردم استان ایلام برای استقبال و تسهیل در تردد زوار اربعین سنگ‌تمام گذاشته‌اند.

بهرام‌نیا در پایان با اشاره به لزوم رعایت اصول ایمنی در تردد از این تونل تا زمان تکمیل نهایی آن، خاطرنشان کرد: تردد موتورسیکلت، دوچرخه و نیز پیاده‌روی در این تونل ممنوع است.

استاندار ایلام اضافه کرد: احداث این تونل شهرهای جنوب ایلام را ۷۰ کیلومتر به مرکز استان و کشور نزدیک‌تر و باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه سخت‌گذر کبیرکوه می‌شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: عملیات حفاری بدنه اصلی تونل کبیرکوه از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود سه هزار میلیارد ریال برای عملیات اجرایی این تونل هزینه شده است و طی این سه سال دولت سیزدهم حدود بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این تونل هزینه شده است.

وی گفت: عملیات اجرای روشنایی این تونل با اعتبار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

وی گفت: این تونل از مطالبات مهم مردم استان به ویژه دو شهرستان آبدانان و دره‌شهر است.