تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3748097
شناسه : 3748097
تاریخ :
نماینده مجلس: رئیس‌جمهور اختیارات لازم برای رفع فیلترینگ را دارد/ فضای مجازی باید دردسترس مردم باشد اقتصاد ایران: جواد نیک‌بین می‌گوید «با ادامه داشتن فیلترینگ فقط مردم را اذیت می کنیم؛ لذا تداوم این وضعیت مقبول مجلس و دولت نخواهد بود.»

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هرچند هنوز کسی مطمئن نیست که رئیس‌جمهور توان برداشتن فیلترینگ را داشته باشد، چون اساسا تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ ابهامات فراوانی دارد و نهاد فیلترکننده دقیقا مشخص نیست، اما یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید اختیار فیلتر کردن و برداشتن آن با رئیس‌جمهور است و بنابراین، او می‌تواند نسبت‌به رفع کردن این نوع محدودیت‌ها اقدام کند.

جواد نیک‌بین، نماینده‌ی مردم بردسکن، خلیل آباد و کاشمر در مجلس، به این موضوع اشاره کرده و در گفت‌وگو با تابناک اعلام کرده است:

رئیس شورای عالی فضای مجازی رئیس‌جمهور است و اختیارات لازم جهت فیلترینگ و رفع آن را دارد. تصمیم در حقیقت با دولت است. فعلا هیچ قانونی در مجلس برای فیلترینگ و رفع آن گذاشته نشده و همه اختیارات دست شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی است که رئیس هر دو رئیس‌جمهور است. بنابراین اختیارات لازم برای رفع فیلترینگ و یا ادامه آن برای او وجود دارد و دولت آقای پزشکیان باید برای این موضوع تصمیم بگیرد.
- جواد نیک‌بین، نماینده مجلس

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که دولت طبق قول‌هایی که داده باید هم پهنای باند و هم سرعت را برای مردم تأمین کند تا همه در اقصی نقاط ایران دسترسی آسان به اینترنت داشته باشند و بتوانند فعالیت‌های خود را در این فضا که در حقیقت یک فضای حقیقی برای اعتبار کسب‌وکارهاست به سهولت انجام دهند.

هرچند نیک‌بین پیش‌از این چندان مخالفتی با فیلتر کردن بعضی پلتفرم‌های خارجی نداشت، اما حالا فیلترینگ را سیاستی می‌داند که به اهداف خود نرسیده و تداومش تأثیرگذار نخواهد بود:

وضعیت فیلترینگ دیگر قابل تداوم نیست، چون غرض این بود که با فیلترینگ مردم از اینستاگرام، توییتر و تلگرام استفاده نکنند ولی تقریبا ۸۰ درصد از کسانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند با فیلترشکن از این فضاهای به‌ظاهر ممنوعه استفاده می‌کنند.
- جواد نیک‌بین ، نماینده مجلس

او با بیان این که آن غرض پیشین میسر نشده است، می‌گوید: «با این وضعیت تنها مردم را اذیت می‌کنیم، لذا تداوم این وضعیت مقبول مجلس و دولت نخواهد بود.»

او در پایان نیز اشاره کرده است که فضاهای مستهجن در فضای مجازی قطعا باید محدود شوند اما فضاهایی که قابلیت استفاده علمی و تجاری دارد باید دردسترس مردم قرار بگیرد.