تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3748095
شناسه : 3748095
تاریخ :
بهترین بیمه شخص ثالث خودرو کدام است؟ اقتصاد ایران: در این مطلب همه‌ی ویژگی‌هایی که یک بیمه‌ی شخص ثالث مناسب باید داشته باشد توضیح داده شده تا بتوانید از طریق این راهنما بهترین بیمه را انتخاب کنید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

همه‌ی وسایل نقلیه اعم از ماشین و موتور سیکلت نیازمند بیمه شخص ثالث هستند تا در زمان وقوع حادثه بتواند خسارت‌ها را جبران کند. پیش از این همه نکاتی را که باید درباره بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ بدانید برایتان توضیح داده‌ایم و در این مطلب قصد داریم ویژگی‌های بهترین بیمه شخص ثالث را توضیح بدهیم تا هنگام خرید این نوع بیمه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

فهرست مطالب
  • بیمه شخص ثالث و اهمیت آن
  • بهترین بیمه شخص ثالث چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • ۱. تعداد شعب و مراکز پرداخت خسارت
  • ۲. امکان پرداخت سیار خسارت
  • ۳. پرداخت سریع و به‌موقع خسارت
  • ۴. توانگری مالی شرکت بیمه
  • ۵. گزینه‌های تحت پوشش بیمه
  • ۶. تعهدات مالی
  • ۷. میزان تخفیف‌ها
  • ۸. رسیدگی به شکایت‌ها

بیمه شخص ثالث و اهمیت آن

درست است که بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت خیال مالک و راننده‌ی وسیله نقلیه را از تصادف و آسیب راحت می‌کند اما داشتن این نوع بیمه فقط از جهت تأمین آرامش خاطر در مواقع تصادف یا هر نوع آسیب دیگری مهم نیست، این بیمه از جهات دیگری هم مهم است.

داشتن بیمه شخص ثالث یک انتخاب نیست؛ بلکه اجبار است. یعنی دارندگان وسایل نقلیه حتما باید سال به سال ماشین یا موتور سیکلت خود را بیمه کنند و اگر اینکار را انجام ندهند مشمول جریمه از سوی پلیس می‌شوند. پس هم برای اینکه بتوانید هزینه‌های ناشی از حوادث و تصادفات را کاهش بدهید و هم این که به‌خاطر نداشتن بیمه شخص ثالث مشمول جریمه نشوید، لازم است این بیمه را دریافت کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث خودرو با پلاک و کد ملی
در این مطلب با روش دریافت استعلام بیمه شخص ثالث خودرو آشنا می‌شوید. به شما توضیح می‌دهیم چطور با کد ملی و شماره پلاک بیمه شخص ثالث را استعلام بگیرید.
نوید مهری
مطالعه '8
استعلام بیمه شخص ثالث خودرو با پلاک و کد ملی

باتوجه به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای مختلفی بیمه شخص ثالث را ارائه می‌دهند احتمالا زمانی که قصد خرید این نوع بیمه را دارید با لیست بلندبالایی از شرکت‌ها روبه‌رو می‌شوید که نمی‌دانید از میان آن‌ها کدام‌یک را باید انتخاب کنید. برای این که انتخاب از میان شرکت‌های مختلف آسان‌تر باشد لازم است فهرستی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بیمه شخص ثالث خوب را دم دست داشته باشید تا بر اساس آن و متناسب با نیاز خودتان بهترین شرکت برای دریافت این بیمه را انتخاب کنید.

زومیت در این مطلب فهرستی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و فاکتورهایی را که هنگام انتخاب شرکت و خرید بیمه شخص ثالث از آن باید مورد توجه قرار دهید آماده کرده است. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا در نهایت بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید.

بهترین بیمه شخص ثالث چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیمه شخص ثالث باید از معیارها و ویژگی‌های مختلف و متعددی برخوردار باشد تا متقاضیان دریافت آن را مجاب به خرید کند. مهم‌ترین و پرتکرارترین شاخصه‌هایی که در انتخاب بیمه شخص ثالث باید در نظر گرفته شوند در ذیل فهرست شده است:

  • تعداد شعب و مراکز پرداخت خسارت
  • امکان پرداخت سیار خسارت
  • پرداخت سریع و به‌موقع خسارت
  • توانگری مالی شرکت بیمه
  • گزینه‌های تحت پوشش بیمه
  • تعهدات مالی
  • میزان تخفیف‌ها
  • رسیدگی به شکایت‌ها
بهترین بیمه تکمیلی کدام است؟ راهنمای جامع خرید بیمه تکمیلی
بهترین بیمه تکمیلی کدام است؟ راهنمای جامع خرید بیمه تکمیلی
مطالعه '5

قاعدتاً فقط ذکر کردن هر کدام از این معیارها و ویژگی‌ها برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث کافی نیست. بنابر این قصد داریم در ادامه‌ی این مطلب درباره‌ی هر یک از این شاخصه‌ها توضیح مختصری ارائه کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

۱. تعداد شعب و مراکز پرداخت خسارت

یکی از ویژگی‌های مهم شرکتی که بیمه شخص ثالث ارائه می‌کند این است که مراکز حضوری و شعب متعددی داشته باشد تا دسترسی ساده و سریعی برای مشتریانش فراهم کند. هرچه تعداد مراکز پرداخت خسارت بیمه بیشتر باشد می‌تواند به دریافت‌کننده‌ی بیمه این اطمینان را بدهد که در نزدیکی محل حادثه مرکزی وجود دارد که می‌تواند با مراجعه‌ی سریع به آن خسارت واردشده را زودتر پیگیری کند و به نتیجه برسد.

اصولا شرکت‌های بیمه‌ای، تعداد شعب و مراکز پرداخت خسارت خود را اعلام می‌کنند چون هرچه بیشتر بودن این تعداد، مزیتی برای شرکت به‌حساب می‌آید و احتمالا فاکتور مهمی برای افراد در انتخاب بیمه‌شان خواهد بود. در جدول زیر لیست بیمه‌ها و تعداد مراکز پرداخت خسارت آن‌ها در سراسر کشور، طبق آماری که خودشان اعلام کرده‌اند، آمده است:

شرکت بیمه

تعداد شعب و مراکز در کشور

بیمه ملت

۲۱۱

بیمه ایران

۱۲۰

بیمه دانا

۷۸

بیمه پاسارگاد

۶۲

بیمه پارسیان

۶۰

بیمه سامان

۵۸

بیمه معلم

۵۸

بیمه نوین

۵۴

بیمه کارآفرین

۵۴

بیمه البرز

۵۴

بیمه دی

۴۹

بیمه آسیا

۴۶

بیمه رازی

۳۹

بیمه سرمد

۱۹

۲. امکان پرداخت سیار خسارت

پرداخت خسارت سیار یا پرداخت خسارت در محل امکان مهمی است که باعث سهولت و سرعت بیشتری در انجام کارها پس از وقوع حادثه می‌شود. این معیار معمولا مورد توجه دریافت‌کنندگان بیمه است و برای شرکت بیمه‌ای داشتن این امکان مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید. با امکان پرداخت سیار خسارت دیگر لازم نیست بعد از وقوع حادثه یا تصادف به شرکت بیمه مراجعه کنید تا تعیین خسارت انجام دهید. فقط کافی است با مرکز بیمه تماس بگیرید و برای اعزام کارشناس به محل درخواست دهید.

کارشناس بیمه در محل حادثه یا تصادف حاضر خواهد شد و پس از انجام بررسی‌های لازم برآورد خسارت خواهد کرد. به این ترتیب، در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی شده و امور بیمه‌ای مربوطه سریع‌تر و ساده‌تر انجام خواهد شد.

۳. پرداخت سریع و به‌موقع خسارت

در زمان وقوع حادثه و رخ دادن تصادف افراد نیاز به بیمه‌ای دارند که هرچه سریع‌تر به کمکشان بیاید و بخشی از خسارت وارده یا همه‌ی آن را بپردازد. هرچه میزان سرعت پرداخت بیمه سریع‌تر باشد، رضایت بیمه‌شده از خدمات شرکت بیمه بیشتر خواهد شد چراکه مبلغ بیمه درست در زمانی به او پرداخت شده که به آن نیاز داشته است. بنابراین، تحقیق درمورد اینکه هر شرکت بیمه‌ای تا چه اندازه بیمه را سریع و به‌موقع پرداخت می‌کند مهم است.

۴. توانگری مالی شرکت بیمه

توانگری مالی شرکت‌های بیمه یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب و استفاده کردن از خدمات آن‌ها است. هرچه توانگری مالی یک شرکت بیمه بیشتر باشد با اطمینان بیشتری می‌توان از خدمات آن شرکت استفاده و به خود شرکت اعتماد کرد.

به دلیل اهمیتی که معیار «توانگری مالی» دارد شرکت‌هایی بیمه‌ای بر مبنای آن سطح‌بندی می‌شود. سطح یک و دو توانگری مالی شرکت بیمه در ارائه بیمه شخص ثالث، نشان می‌دهد که شرکت از توانمندی لازم برای ارائه خدمت در این نوع بیمه برخوردار است. در مقابل، اگر توانگری مالی یک شرکت در سطح چهار باشد نشان‌دهنده‌ی این است که توانایی مالی شرکت در سطح قابل قبول و مطلوبی نیست.

بنابراین، پیش از انتخاب شرکتی که می‌خواهید از آن بیمه شخص ثالث دریافت کنید حتما در مورد سطح توانگری مالی گزینه‌های مد نظر خود تحقیق کنید و از این معیار در انتخاب شرکت بیمه چشم‌پوشی نکنید.

بیمه گوشی موبایل چیست و چگونه گوشی خود را بیمه کنیم؟
بیمه گوشی موبایل چیست و چگونه گوشی خود را بیمه کنیم؟
مطالعه '4

۵. گزینه‌های تحت پوشش بیمه

حوادث مختلفی اعم از تصادف، سرقت، آتش‌سوزی و... برای وسیله نقلیه شما می‌تواند به بیمه شخص ثالث نیازمندتان کند اما همه‌ی شرکت‌های بیمه تمام این موارد را تحت پوشش بیمه شخص ثالث ارائه نمی‌کنند. اگر می‌خواهید بیمه شخص ثالثی که می‌خرید همه‌ی این موارد را شامل شود باید گزینه‌های تحت پوشش بیمه شخص ثالث همه‌ی شرکت‌ها را بررسی کرده و در نهایت، کامل‌ترین بیمه به گزینه‌های مد نظرتان را انتخاب کنید.

۶. تعهدات مالی

حداقل تعهدات مالی برای بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ میلیون تومان و حداکثر آن ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. بنابراین، هر شرکت بیمه‌ای تعهدات مالی مشخصی را برای بیمه شخص ثالث ارائه می‌دهد و خریداران بیمه باید از میزان تعهدات مالی شرکت مد نظرشان مطلع شوند و بر همان اساس انتخاب کنند که از کدام شرکت بیمه شخص ثالث دریافت کنند.

شرکت بیمه‌ای در مواقع وقوع تصادف، در صورتی که آن تصادف خسارت جانی نداشته باشد و هر دو طرف تصادف هم گواهینامه رانندگی داشته باشند، شرکت بیمه باید مطابق تعهدات مالی مقررشده خسارت را بپردازد.

۷. میزان تخفیف‌ها

به قصد جلب مشتری بیشتر و رقابت بین شرکت‌ها هم که شده شرکت‌های بیمه‌ای برای خدماتی که ارائه می‌کنند تخفیف درنظر می‌گیرند. پس اگر درحال بررسی بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف هستید به میزان تخفیف‌هایی که آن‌ها برای ارائه‌ی این خدمت در نظر گرفته‌اند هم توجه کنید تا خرید به‌صرفه‌تری داشته باشید.

۸. رسیدگی به شکایت‌ها

شما به هر دلیلی ممکن است از خدماتی که دریافت می‌کنید رضایت نداشته باشید؛ در این مواقع نیاز دارید نارضایتی و شکایت خود را به شرکت بیمه‌ای که از آن خدمات می‌گیرید انتقال دهید. بنابر این، مهم است که شرکت مورد نظر عملکرد مناسبی در حوزه‌ی رسیدگی به شکایت‌ها داشته باشد. این فاکتور را در نظر بگیرید تا رفتار و عملکرد مطلوبی در مواجهه با شکایت یا انتقادتان صورت بگیرد. برای بررسی عملکرد شرکت بیمه‌ای در حوزه‌ی رسیدگی به شکایات، خواندن نظرات کاربران در سایت‌ها یا صفحات مجازی شرکت‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

مطلب مرتبط
  • راهنمای تصویری ثبت نام آنلاین بیمه‌ ورزشی؛ همه آنچه باید درباره خدمات درمانی ورزشکاران بدانید

سوالات متداول زومیت

  • مهم‌ترین ویژگی‌های یک بیمه شخص ثالث خوب چیست؟

    در انتخاب بیمه شخص ثالث به فاکتورهایی مثل تعداد مراکز پرداخت خسارت، امکان پرداخت سایر خسارت، تعهدات مالی، پوشش بیمه‌ای و... توجه کنید.

  • حداقل و حداکثر میزان بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

    حداقل تعهدات مالی برای بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ میلیون تومان و حداکثر آن ۸۰۰ میلیون تومان است.