تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3748072
شناسه : 3748072
تاریخ :
عملکرد ورزشکاران ایرانی پناه‌جو در المپیک/ یک مدال به لطف ایران! اقتصاد ایران: در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۱۶ ورزشکار ایرانی زیر پرچم پناهندگان المپیک و دو کشور دیگر حضور داشتند که فقط یکی از آنها به لطف فینالیست شدن ورزشکار ایران توانست به مدال برسد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از ۵ تا ۲۱ مرداد به میزبانی کشور فرانسه برگزار شد و کاروان ورزشی ایران با کسب ۳ مدال طلا، ۶ نقره و ۳ برنز موفق شد جایگاه بیست و یکم را به خود اختصاص دهد.

در این بازی ها شاهد حضور ورزشکارانی بودیم که زیر پرچم تیم پناهندگان المپیک به رقابت پرداختند و یا عضوی از کشوری دیگر بودند و به جز کیمیا علیزاده که به لطف حضور ناهید کیانی در فینال، توانست در شانس مجدد به رده بندی برسد و مدال برنز را کسب کند، دیگر ورزشکاران موفقیتی کسب نکردند.

کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده در وزن ۵۷ کیلوگرم زنان در رشته تکواندو عضوی از تیم بلغارستان بود. او در دیدار اول خود در مرحله یک هشتم نهایی برابر ناهید کیانی از ایران قرار گرفت و با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. اما به دنبال راهیابی ناهید کیانی به فینال، فرصت حضور در شانس مجدد را پیدا کرد و در این مرحله، حریف تونسی را ۲ بر صفر از پیش رو برداشت و در دیدار رده بندی هم حریفی از چین را شکست داد تا به مدال برنز این مسابقات دست پیدا کند.

صباح شریعتی

صباح شریعتی در رشته کشتی فرنگی و در وزن ۱۳۰ کیلوگرم برای تیم آذربایجان به میدان رفت که در مرحله یک هشتم نهایی حریفی از استونی را از پیش رو برداشت. در مرحله یک چهارم نهایی فرنگی کار قزاقستانی را شکست داد. او در مرحله نیمه نهایی مغلوب نونز لوپز از کوبا شد و در دیدار رده بندی هم برابر میرزازاده از ایران قرار گرفت و از رسیدن به مدال برنز بازماند.

او در پایان این بازی ها، از تشک کشتی خداحافظی کرد و نکته قابل تامل این است که هیچ کدام از اعضای تیم آذربایجان برای قدردانی به سمت او نیامدند و این امیر میرزازاده و کادر فنی ایران بودند که او را در آغوش گرفتند و مورد احترام قرار دادند.

عملکرد ورزشکاران ایرانی پناه‌جو در المپیک/ یک مدال به لطف ایران!

جمال ولی‌زاده

جمال ولی‌زاده، کشتی‌گیر تیم پناهندگان المپیک در نخستین دیدار خود مرحله یک هشتم نهایی وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی به مصاف باخروموف از ازبکستان رفت و با نتیجه ۹ بر صفر شکست خورد. وی سابقه‌ای از شرکت در مسابقات مهم در زمان حضورش در ایران ندارد و به صورت حرفه ای پس از خروج از ایران، وارد دنیای حرفه ای شد.

سمن سلطانی

سمن سلطانی دیگر ورزشکار کاروان پناهجویان است که در زمان حضور در ایران، سابقه حضور در تیم ملی کایاک را نیز دارد. او در بازی های المپیک ۲۰۲۴ در رشته کایان ۵۰۰ متر در دور نخست در گروه هفت نفره با زمان ۲:۰۲.۱۹ هفتم شد و در مرحله یک چهارم نهایی در گروه ۶ نفره با زمان ۲:۰۱.۴۳ در رده ششم قرار گرفت و حذف شد.

امیر رضانژاد

امیر رضانژاد که سابقه کسب مدال برنز کانوی تک‌نفره زیر ۲۳ سال آسیا را دارد یکی از اعضای تیم پناهجویان بود. رضانژاد در رشته اسلالوم با سهمیه پناهجویان در المپیک ۲۰۲۴، شرکت کرد و در بخش تایم تریل، مقام ۳۲ را کسب کرد اما در بخش حذفی نتوانست به خط پایان برسد و حذف شد. وی در جدول کلی نیز در بین ۳۸ نفر، سی‌وششم شد. وی در دور اول رشته کانو تکنفره هم در بین ۲۰ ورزشکار حاضر در این رقابت ها نوزدهم شد

عملکرد ورزشکاران ایرانی پناه‌جو در المپیک/ یک مدال به لطف ایران!

سعید فضل‌ اولی

سعید فضل اولی در مرحله نخست کانو تک نفره ۱۰۰۰ متر با ثبت زمان ۳:۴۲.۸۰ در بین شش قایق ران در رده چهارم قرار گرفت و به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کرد اما در این مرحله با ثبت زمان ۳:۴۰.۹۴ از دور رقابت کنار رفت.

متین بالسینی

بالسینی ۲۳ ساله هنوز رکورددار شنای ۲۰۰ متر پروانه ایران است. او از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ هشت بار رکورد ایران را جابه‌جا کرد. وی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس عضوی از تیم پناهندگان بود و در دور اول رقابت های شنای ۲۰۰ متر پروانه با کسب زمان ۲:۰۰.۷۳ در بین ۲۸ شناگر، در رده بیست و ششم ایستاد.

مریم شیخ علی‌زاده

مریم شیخ علیزاده در بازی های المپیک ۲۰۲۴ در رشته شنای ۵۰ متر آزاد برای کشور آذربایجان مسابقه داد و در دور نخست این بازی ها در گروه ۸ نفره با ثبت زمان ۲۶.۷۶ سوم شد و از راهیابی به مرحله بعد باز ماند.

درسا یاوری وفا

دریا یاوری وفا در رشته بدمینتون با پرچم تیم پناهندگان به رقابت پرداخت و در بازی اول خود برابر حریفی از سنگاپور با نتیجه ۲ بر صفر (۲۱ بر ۷ و ۲۱ بر ۸) شکست خورد و در دیدار دوم هم برابر بدمینتون باز اهل موریس با نتیجه ۲ بر صفر (۲۱ بر ۵ و ۲۱ بر ۱۱) مغلوب شد و از دور رقابت کنار رفت.

امید احمدی صفا

امید احمدی وفا در وزن ۵۱ کیلوگرم بازی های المپیک در بازی نخست در مرحله یک شانزدهم نهایی برابر حریف آمریکایی با نتیجه ۵ بر صفر شکست خورد. او در این مسابقات زیر پرچم کمیته بین المللی المپیک به رقابت پرداخت.

دینا پوریونس

دینا پور یونس هم که عضوی از تیم تکواندو پناهندگان بود در دیدار اول خود در مرحله یک هشتم نهایی وزن ۴۹- به مصاف حریفی از چین رفت و با نتیجه ۲ بر صفر (۵ بر ۴ و ۱۲ بر صفر) شکست خورد و در شانس مجدد هم رو در روی حریفی از ترکیه قرار گرفت که در دو راند پیاپی و با نتیجه ۱۳ بر ۴ و ۱۳ بر یک مغلوب شد و از دور رقابت کنار رفت.

هادی تیران ولی پور

هادی تیران ولی پور تکواندوکای تیم پناهندگان بود که در مسابقه اول خود در وزن ۵۸ کیلوگرم به مصاف تکواندوکای فلسطینی رفت و در دو راند پیاپی با نتیجه ۵ بر ۴ و ۵ بر صفر شکست خورد و حذف شد.

عملکرد ورزشکاران ایرانی پناه‌جو در المپیک/ یک مدال به لطف ایران!

ایمان مهدوی

ایمان مهدوی در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد، در همان رقابت اول با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل تسابولوف صربستانی، ضربه فنی شد.

کسری مهدوی پورنژاد

کسری مهدوی پورنژاد هم تکواندوکای تیم پناهندگان بود که در وزن ۸۰ کیلوگرم در بازی اول برابر حریفی از پاپوآ گینه نو قرار گرفت و با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. وی در مرحله یک هشتم نهایی رو در روی حریفی از ساحل عاج قرار گرفت و در دو راند با نتایج ۶ بر یک و ۱۳ بر یک مغلوب شد و از دور رقابت کنار رفت.

محمد رشنونژاد

محمد رشنونژاد جودوکار وزن ۶۶ کیلوگرم تیم پناهندگان بود که در دیدار اول خود در المپیک ۲۰۲۴ پاریس در مرحله یک شانزدهم نهایی برابر حریفی از فرانسه قرار گرفت و با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب شد.

یکتا جمالی

یکتا جمالی در رشته وزنه برداری در وزن ۸۱ کیلوگرم برای تیم پناهندگان به رقابت پرداخت و در جایگاه نهم قرار گرفت.