تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3748057
شناسه : 3748057
تاریخ :
مسمومیت ۱۳ کارگر در عسلویه بدلیل نامرغوب‌بودن مواد اولیه صبحانه اقتصاد ایران: موضوع امکانات رفاهی و غذایی کارگران حوزه نفت، انرژی و پتروشیمی جنوب کشور در این سال‌ها یکی از مشکلاتی است که به دلیل دوری بخش قابل ملاحظه‌ای از این کارگران از محیط شهری، طبق قانون کار توسط کارفرما تأمین می‌شود اما سیستم تأمین غذا و مواد اولیه استفاده‌شده برای کارگران توسط شرکت‌های پیمانکار تأمین غذا به حدی نامناسب است که خود همین موضوع فرعی بارها باعث بروز اعتراضات صنفی کارگران مجموعه‌ها شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، موضوع امکانات رفاهی و غذایی کارگران حوزه نفت، انرژی و پتروشیمی جنوب کشور در این سال‌ها یکی از مشکلاتی است که به دلیل دوری بخش قابل ملاحظه‌ای از این کارگران از محیط شهری، طبق قانون کار توسط کارفرما تأمین می‌شود اما سیستم تأمین غذا و مواد اولیه استفاده‌شده برای کارگران توسط شرکت‌های پیمانکار تأمین غذا به حدی نامناسب است که خود همین موضوع فرعی بارها باعث بروز اعتراضات صنفی کارگران مجموعه‌ها شده است.

پایان هفته گذشته در یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروپالایشگاهی «باختر» (یعنی مجتمع پتروشیمی کاویان) در منطقه اقتصادی عسلویه، کارگران مجموعه به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم ارائه‌شده توسط پیمانکار تأمین غذای مجموعه، دچار مسمومیت شدند. ج. م، یکی از کارگران مطلع مجموعه هلدینگ باختر در اظهارنظری بیان کرد: پیمانکار تأمین غذای این مجموعه پتروشیمی، شرکتی موسوم به «دونا» است که در واقع وابسته به خود مجموعه‌های هلدینگ باختر است.

این شرکت قبلا فقط غذای پرسنل کارفرما که قرارداد مستقیم با هلدینگ داشتند را تأمین می‌کرد. اما امروزه وعده صبحانه و ناهار ما را تأمین می‌کند. او افزود: پس از اعتراض سال گذشته ما به وضعیت غذا، شرکت دونا از ابتدای سال ۱۴۰۲ آمد و ابتدا غذای مناسب استفاده می‌کرد اما به مرور کیفیت غذا کاهش پیدا کرده است. قبل از زمستان ۱۴۰۱ شرکت دیگری فعال (نام‌آوران) بوده که غذای بی‌کیفیت آن قابل مصرف نبوده و بارها اعتراضات پرسنل را موجب شده بود.

هم‌اکنون نیز وعده شام ما هم به حدی بد است که پرسنل مستقیما آن را دور می‌ریزند. این کارگر مجموعه هلدینگ باختر نقل می‌کند: تقریبا ۴۰ روز قبل شرکت دونا که مسئول وعده ناهار و صبحانه است، با وعده ناهار قیمه مسمومیت ایجاد کرد. تعداد ۸۰ نفر مسموم شدند که سه چهار روز نیروها درگیر بودند و کارایی‌شان پایین آمده و مریض بودند. شرکت پیمانکار هم اعلام کرد که کارگران مسموم‌شده به مرکز درمانی هلدینگ مراجعه کنند. این مرکز درمانی هم مجموعه‌ای از یک کلینیک غیرمجهز با کادر محدود است.

وقتی همکاران با علائم مسمومیت مراجعه کردند، دوستان ما در بخش ایمنی هلدینگ باختر و پتروشیمی کاویان متوجه مشکل می‌شوند. او افزود: وقتی مراجعات زیاد می‌شود، آن نفر ایمنی با اداره بهداشت تماس می‌گیرد و مأمور بهداشت مواد غذایی را چک می‌کند و شرایط را تأیید می‌کند. یک ماه‌ونیم پس از این تأیید بهداشتی، حادثه مسمومیت ۱۸۰ نفر و مرگ یکی از همکاران ما بر اثر مسمومیت پیش می‌آید. هم‌اکنون نیز دو نفر از پرسنلی که در بیمارستان بستری هستند، وضعیت مناسبی نداشته و پلاکت خون آنها کاهش یافته است.

ج. م ادامه داد: ماجرای حادثه اخیر چنین بوده است که در روز چهارشنبه هفته گذشته صبحانه تخم‌مرغ (نیمرو) داده می‌شود که علائم مسمومیت مثل تب‌ولرز و استفراغ از ساعت ۱۳ میان کارگران شروع شد. پس از ایجاد شائبه فساد و نامرغوب‌بودن مواد اولیه صبحانه، ۱۸۰ نفر از پتروشیمی کاویان، رایان‌پلیمر و دی‌پلیمر آریا، به قدری مراجعه برای دریافت خدمات درمان زیاد بود و امکانات برای این حجم از مراجع کم‌آمد که نیروهای بیمار و مسموم به مجتمع‌های درمانی جم و کنگان و برخی به استان فارس مراجعه کردند.

این کارگر مطلع تصریح کرد: ماجرای فوت یکی از همکاران ما به این نحو بود که یکی از نیروهای قراردادی پتروشیمی کاویان به نام آقای «رامین گلستانی» اهل کازرون که از پرسنل حوزه برق بوده، متأسفانه پس از مراجعه به شهر خود یعنی کازرون به خاطر وضعیت بحرانی، بستری می‌شود که روز جمعه کلیه‌های ایشان از کار افتاده و همان شب فوت می‌کنند.

این کارگر در پایان مطرح کرد: پرسنل قراردادی و پیمانی ما از نظر اسکان و از نظر تغذیه هنوز وضعیت خوبی ندارند و نیروهای تعمیراتی پیمانی تا ۸۰ درصد وضعیت مشابه نیروهای قراردادی هستند و امکانات رفاهی نامناسبی دارند. باوجود شرایط بسیار بسته و جو خاص محیط هلدینگ باختر، اکثریت قاطع پرسنل تصمیم گرفتند که از جیب خرج کرده و با زحمت زیاد خود غذای مختصری را تهیه کرده و گاه در زمان کار مصرف کنند.

قبل از این نیز به خاطر کیفیت تعداد قابل توجهی از همکاران غذای خود را گران‌تر از بازار تهیه کرده و با زحمت درست می‌کردند. شرکت هم بیانیه‌ای صادر کرده و توضیحاتی داده است که بیشتر پاک‌کردن صورت‌مسئله است. روابط عمومی مجتمع پتروشیمی کاویان در منطقه عسلویه پس از این حادثه با صدور اطلاعیه‌ای در اثر پیگیری خبرنگاران، به سؤالات پاسخی کلی داده است.

در بیانیه این زیرمجموعه هلدینگ باختر آمده است: تعدادی از پرسنل پتروشیمی کاویان، آرین متانول و رایان‌پلیمر با علائمی شبیه به مسمومیت راهی بیمارستان شدند. بلافاصله پس از این اتفاق در جهت روشن‌شدن علت این موضوع تیم خبره‌ای از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این شرکت مستقر شده‌اند و بررسی‌ها درخصوص چگونگی این اتفاق همچنان ادامه دارد. قطعا علت این ضایعه ناگوار که متأسفانه منجر به از دست دادن یکی از همکارانمان گردید از سوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حال بررسی و ریشه‌یابی است.