تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3748019
شناسه : 3748019
تاریخ :
کاهش ۷۰ سانتی متری سطح دریای خزر طی ۳ سال اقتصاد ایران: ساری- مدیر مرکز مطالعات دریای خزر گفت: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال قبل سطح و تراز آب دریای خزر ۷۰ سانتی متر کاهش یافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سیده معصومه بنی هاشمی صبح چهارشنبه در برنامه رادیویی پرسجو با اشاره به روز منطقه دریای خزر گفت: روز دریای خزر با توجه به موافقتنامه صورت گرفته برای کشورهای حاشیه حائز اهمیت است.

وی با عنوان این که ۹ کشور در حاشیه دریای خزر واقع هستند، درباره اولویت‌های پژوهشی گفت: نوسانات و تغییرات آبی از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده است و موضوعات مربوط به این مسائل بررسی می‌شود.

وی رصد و پیش بینی‌های بلند و کوتاه مدت نوسانات آب دریای خزر و تأثیرات آن برای مناطق حاشیه از دیگر اهداف و وظایف ذکر کرد و گفت: از سال ۸۴ تاکنون با روند کاهش سطح آب دریای خزر مواجه هستیم و این کاهش طی ۱۰ سال اخیر بیشتر شده است.

بنی هاشمی درباره کاهش آب دریای خزر تصریح کرد: با توجه به این کاهش، تغییر اقلیم، افزایش دما و تبخیر از جمله دلایل نوسانات تراز آب دریای خزر به شمار می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات دریای خزر با بیان این که از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۰ سانتی متر سطح آب دریای خزر کاهش یافته است، گفت: این مسائل در ایستگاه‌های مختلف بررسی و رصد می‌شود.

وی گفت: طبق نتایج و پیش بینی بلندمدت نوسانات آب دریای خزر، این تحقیقات و مسائل باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد تا پیش آگاهی‌های لازم را نسبت به عواقب و شرایط داشته باشیم.

۴۷۰ کیلومتر از نوار ساحلی دریای خزر در مازندران واقع شده است.