تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3748004
شناسه : 3748004
تاریخ :
کوشکی: ظریف هنوز نمی‌داند سیاست عرصه خیال و آرزو نیست اقتصاد ایران: یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است که وزارت کشور جایگاه خدمت است و قدت‌طلبان نباید در این جایگاه قرار بگیرند، همچنین عرصه سیاست محل واقعیت‌ها است و آقای ظریف هنوز این را متوجه نشده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان در رابطه با هجمه اصلاح‌طلبان به رئیس جمهور در چیدمان کابینه چهاردهم و لیست وزرای پیشنهادی، بیان کرد: عرصه سیاست، عرصه ایده‌آل‌گرایی نیست؛ عرصه تمامیت‌خواهی هم نیست. بلکه جایی برای واقع گرایی است، یعنی افراد در داستان‌ها در آرزوها و در عرصه‌های خیالی می‌توانند آرمان‌شهر خودشان را بسازند و مثلاً بر اساس آرمان و دیدگاه‌های ایده‌آل خودشان کابینه تشکیل دهند، اما واقعیت سیاست در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست که یک فرد سیاستمدار همه شرایط را به نفع خودش تغییر دهد، هیچ جای دنیا چنین نیست.

وی با طرح این موضوع که سیاست جایی برای اتلاف و پذیرش واقعیت‌هاست، ادامه داد: حالا اگر مثلاً آقای ظریف این را متوجه نشده، باید استعفا بدهد، یعنی اگر کسی این نکته بدیهی حوزه سیاست را نمی‌داند و متوجه نشده که سیاست عرصه ممکن‌هاست نه عرصه ایده‌آل‌ها و تخیل، خوب این آدم بهتر است که در عرصه سیاست باقی نماند و استعفا دهد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در رابطه با استعفاهای مکرر محمدجواد ظریف، یادآور شد: بارها شاهد استعفای آقای ظریف بودیم و فکر کنم در کارنامه او شش یا هفت مرتبه استعفا و تهدید به استعفا وجود دارد و این نشان می‌دهد که در عرصه سیاست اصلاً واقع‌گرا نیست و متوجه نیست که سیاست برآیند ائتلاف‌هاست. به نظرم اگر چنین فردی در کنار رئیس جمهور نباشد، رئیس جمهور خیلی بهتر و واقع بینانه‌تر می‌تواند به کارهای خودش رسیدگی کند.

حضور ظریف به مردم و پزشکیان لطمه می‌زد

کوشکی در همین رابطه ادامه داد: آقای پزشکان آنقدر واقع‌بین هست که سیاست را با عرصه ممکن‌ها بداند اما وقتی فردی مثل ظریف کنار آقای پزشکیان قرار بگیرد، به نظرم این وسط آقای پزشکان و مردم زیان خواهند کرد.

وی همچنین به بازنشستگی ظریف اشاره کرد و افزود: آقای ظریف بیش از دو بار بازنشسته شده، فکر می‌کنم که بهتر باشد که برود و از بازنشستگی خود لذت ببرد، عرصه را برای جوان‌ترها فراهم کند، به نظرم ایشان برای دانشگاه هم آورده‌ای ندارد و اینکه او گفته به دانشگاه برمی‌گردم، این سوال مطرح است که چگونه بعد از دو بار بازنشستگی در دانشگاه هیئت علمی شده، دانشگاه‌ها برای فارغ التحصیلان جوان گنجایش و پذیرش ندارند، چطور آقای ظریف بعد از دو بار بازنشستگی که یک بار بعد از دولت خاتمی و یک بار بعد از دولت آقای روحانی بوده، چگونه دوباره هیئت علمی شدند؟

این کارشناس مسائل سیاسی بازگشت ظریف به دانشگاه را تخلف آشکاری دانست و مطرح کرد: نمی‌دانم آیا در مورد این تخلف آشکار کسی ورود خواهد کرد یا خیر!

وزن کابینه به سمت اصلاح‌طلبان سنگین است

کوشکی با بیان اینکه اعضای کابینه و وزرای پیشنهادی اغلب اصلاح‌طلب هستند، گفت: بخش اغلب چهره‌های معرفی شده گرایشات اصلاح‌طلبانه و اعتدالی دارند و به هر حال آقای پزشکان متعلق به اردوگاه اصلاحات و اعتدال است و به این فضا نزدیک است. به همین خاطر هیچکس نمی‌تواند به آقای پزشکیان ایراد بگیرد که چرا از دوستان نزدیک به خودش و افرادی که از لحاظ سیاسی به او نزدیک‌ترند در ترکیب کابینه استفاده کرده است.

وی ادامه داد: بالاخره آقای پزشکیان با حمایت اردوگاه اصلاحات و اعتدال به قدرت رسیده و سهم اصلی را در سبد کابینه به این جریان اختصاص داد؛ اما می‌توان این مطالبه را مطرح کرد که آیا افراد معرفی شده، توانمند دارای ویژگی‌های لازم برای وزارت در جمهوری اسلامی هستند یا خیر؟ اگر این افراد توانمند باشند و بتوانند وزارتخانه‌ها را راهبری و مشکلات مردم را حل کنند، قابل قبول و مطلوب است و فرق نمی‌کند که مشکل مسکن مردم را وزیری حل کند که گرایش الف داشته یا ب؛ اگر این فرد بتواند سنگی را در مسیر بحران مسکن از پیش پای مردم بردارد و دسترسی مسکن را برای مردم راحت‌تر کند، وزیر مقبولی است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اگر وزیری کارآمد باشد، اینکه متعلق به کدام جناح سیاسی است، موضوعیت ندارد. موضوع آنجاست که آیا این وزیر توانمندی و شایستگی کافی برای سکان‌داری یک وزارتخانه داشته باشد، کسانی که نگاه جناحی دارند، اشتباه گرفتند فکر کردند، هیئت دولت جایی برای سهم‌خواهی از قدرت است و نگاهشان خدمت به مردم و حل مشکل جامعه نیست بلکه نگاهشان کسب کرسی‌های قدرت و رسیدن به منافع مادی قدرت است.

قدرت‌طلبان نباید سکان وزارت کشور را در دست بگیرند

کوشکی در رابطه با اهمیت وزارت کشور و مسائلی که حول و حوش گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه از سوی اصلاح طلب‌ها مطرح شده، عنوان کرد: وزارت کشور در دیدگاه قدرت طلبان جایی است که آن جناح قدرت طلب می‌تواند اغلب اعضای خودش را به پست و مقام برساند. بالاخره کشور ۳۲ استاندار نیاز دارد، بیش از ۶۰۰ فرماندار نیاز دارد و چند هزار بخشدار. همینطور صدها نفر معاونین استانداران و از نگاه قدرت طلبان وزارت کشور لقمه چرب و نرمی است که می‌توانند صدها نفر از دوستانشان را در مناطق مختلف به کار بگمارند. این‌طور از نظر قدرت طلبان وزارت کشور بسیار مهم است و تلاش می‌کنند که این جایگاه را به دست بیاورند.

وی با یادآوری اینکه وزارت کشور جای قدرت طلبی نیست، افزود: وزارت کشور عرصه‌ای است که با مردم تماس دارد و از طریق استانداران و بخشداران و معاونین آنها به صورت چهره به چهره با مردم رتباط دارند و هماهنگ کننده امور استان‌ها و بخش‌های سراسر کشور هستند و به هیچ وجه نباید افراد قدرت طلب در این وزارتخانه سهمی داشته باشند، چرا که این‌ها اگر به وزارت کشور بیایند، دوستانشان را در پست و مقام‌ها می‌نشانند و بیچاره مردم که حیران می‌مانند، چرا که قدرت طلبان شیفته خدمت نیستند.

مؤمنی شناخت کافی از وزارت کشور دارد

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در رابطه با گزینه پیشنهادی وزارت کشور نیز عنوان کرد: به هر حال این گزینه شناخت کافی از حوزه ماموریتش دارد، پیش‌تر در حوزه انتظامی فعالیت کرده که بخش عمده مأموریت وزارت کشور مباحث انتظامی است، او در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعال بوده که یکی از بحران‌های مهم اجتماعی کشور است و به نظرم شناخت کافی از مأموریت‌های وزارت کشور دارد و البته نیروها و همکاران متعددی در گذشته در عرصه نیروی انتظامی داشته است و دست او از نیرو خالی نیست. اگر مجلس صلاح بداند و به او رأی اعتماد دهد، فکر می‌کنم همه افراد توانمند باید کمک کنند تا آقای مؤمنی بتواند ماموریت‌هایش را به نحو احسن انجام دهد.

کوشکی تصریح کرد: اینکه فُلان چهره اصلاح طلب در رابطه با وزیر کشور چه می‌گوید، نظرم اصلاً ارزشی ندارد و نباید به این بحث ورود کرد. به هر حال وزارت کشور به عنوان سکاندار اجرای تصمیمات دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌ها عمل می‌کند، از این منظر یک فرد جناحی و قدرت طلب در این جایگاه می‌تواند به کشور آسیب بزند، باید فردی در این جایگاه قرار بگیرد که حوزه ماموریتش را به درستی درک کند و شناخت کافی از نیروهای توانمند برای مناسب موجود در وزارت کشور داشته باشد.