تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3747932
شناسه : 3747932
تاریخ :
کلیه درد را چطور از کمردرد تشخیص دهیم؟ اقتصاد ایران: التهاب کلیه باعث درد کلیه می شود و اغلب به دلیل عفونت کلیه، خونریزی داخلی یا اطراف کلیه یا انسداد کلیه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، افراد ممکن است درد را تقریباً در هر جایی از پشت، از پایه گردن تا دنبالچه احساس کنند. درد ممکن است از هر یک از ساختارهای ستون فقرات ناشی شود و یا در موارد زیر احساس شود، از جمله:

  • مهره ها (استخوان های ستون فقرات)
  • دیسک بین استخوان ها
  • اعصابی که از کمر به سمت بقیه بدن می روند
  • ماهیچه ها و رباط هایی که ساختار کمر را پشتیبانی می کنند.

درد همچنین می تواند از جای دیگری شروع شود و به کمر سرایت کند. برخی از موارد ها عبارتند از:

  • پانکراتیت (التهاب پانکراس)
  • بیماری زخم پپتیک، از جمله زخم یا التهاب معده و دوازدهه
  • کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)
  • آنوریسم آئورت شکمی که گسترش پیدا می کند
  • التهاب کلیه

درد کلیه چیست؟

درد کلیه نوع خاصی از کمردرد است که از کلیه ناشی می شود و علائمی را در پهلو ایجاد می کند. پهلو یک ناحیه مستطیل شکل در پشت از قفسه سینه تحتانی تا تاج ایلیاک (استخوان بالای لگن) و ستون فقرات تا قسمت کناری بدن است.

علل و عوامل خطر کلیه درد و کمردرد

کمر درد بسته به ساختار درگیر علل متعددی دارد. درد و التهاب عضلات و رباط‌های پشت در اثر آسیب حاد یا استفاده بیش از حد، می‌تواند باعث بروز درد قابل توجهی شود.

پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان می تواند باعث شکستگی و یا فشار خود به خودی مهره های ستون فقرات شود. شکستگی (شکستگی استخوان) نیز ممکن است به دلیل تروما و آسیب حاد رخ دهد.

اعصاب نخاعی که از پشت خارج می شوند می توانند به دلایل مختلفی تحریک شوند که باعث التهاب عصب می شود. از جمله پارگی دیسک ها و آرتریت کمر و باریک شدن فضاهای بین بدن مهره ها. یک مثال رایج سیاتیک است، التهاب عصب سیاتیک که باعث ایجاد درد در کمر می شود که ممکن است به پایین ساق پا منتهی شود.

تومورها می توانند تمام ساختارهایی که کمر را تشکیل می دهند و باعث درد می شوند را تحت تاثیر قرار دهند. این تومورها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. آنها می توانند اولیه، ناشی از ساختار کمر، یا متاستاتیک باشند که از قسمت دیگری از بدن پخش شده اند.

تمام ساختارهای واقع در ناحیه کمر پتانسیل عفونت و ایجاد درد را دارند. برخی از نمونه ها شامل موارد زیر است:

  • زونا ، از عوارض آبله مرغان که عفونت اعصاب است
  • استئومیلیت، عفونت استخوانی بدن مهره ها
  • عفونت دیسکیت دیسک های واقع بین بدن مهره ها

علل درد کلیه و عوامل خطر

التهاب کلیه باعث درد کلیه می شود و اغلب به دلیل عفونت کلیه، خونریزی داخلی یا اطراف کلیه یا انسداد کلیه است.

عفونت کلیه یا پیلونفریت می تواند در نتیجه عفونت مثانه باشد که در آن باکتری ها از حالب بالا می روند تا به حالب حمله کنند. در صورت وجود عفونت در جای دیگری از بدن، عفونت ممکن است از طریق جریان خون وارد کلیه شود.

خونریزی در داخل و اطراف کلیه ممکن است به دلیل آسیب (تروما) باشد یا ممکن است در افرادی که از داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) استفاده می کنند، خود به خود رخ دهد. تومورهای کلیه نیز ممکن است باعث خونریزی در کلیه شوند.

درد کلیه ناشی از انسداد اغلب به دلیل سنگ کلیه است اما لخته شدن خون و تومورها همچنین می توانند از تخلیه ادرار از کلیه به داخل حالب به مثانه جلوگیری کنند. کلیه به تولید ادرار ادامه می دهد، حتی اگر نتواند به راحتی تخلیه شود که باعث می شود کلیه متورم و ملتهب شود و باعث درد شود.

تورم و التهاب بیش از حد در کلیه ممکن است باعث شود آن کلیه از کار بیفتد.

علائم کلیه درد در مقابل کمر درد

علائم کمردرد

تا زمانی که یک آسیب حاد وجود نداشته باشد، بیشتر کمردردهای ناشی از مشکلات عضلات، رباط‌ها یا استخوان به تدریج ایجاد می‌شوند و در ناحیه باعث التهاب و فشار موضعی می‌شوند.

درد ناشی از التهاب عصب مسیر عصب را دنبال می‌کند که از کمر خارج می‌شود و به جای دیگری در بدن حرکت می‌کند. به عنوان مثال، درد سیاتیک از ناحیه کمر به باسن و سپس به پایین پا منتقل می شود. اگر عصب ملتهب شود، ممکن است بی حسی و گزگز ایجاد شود و عضلاتی که عصب کنترل می کند ممکن است دچار ضعف شوند.

زونا می تواند به هر عصبی که نخاع را ترک می کند حمله کند و با راش های تاول زا همراه است. بیشتر اوقات درد چند روز قبل از نمایان شدن بثورات ایجاد می شود.

وقتی کمردرد به دلیل عفونت باشد، ممکن است فرد تب داشته باشد. از آنجایی که علل کمردرد مرتبط با تب بسیار غیر معمول هستند، گاهی اوقات تشخیص توسط پزشک بیشتر طول می کشد.

علائم کلیه درد

درد ناشی از کلیه معمولاً با علائم دیگری نیز همراه است. صرف نظر از علت، افرادی که درد کلیه‌ دارند، حالت تهوع و استفراغ نیز دارند. سایر علائم سرنخ هایی از دلیل درد کلیه را نشان می دهد، مانند:

  • اگر درد ناشی از عفونت باشد، درد پهلو ثابت است و ممکن است با تب و لرز همراه باشد. ادرار ممکن است تیره یا کدر به نظر برسد و بوی بدی بدهد. اگر عفونت مثانه وجود داشته باشد، علائم دیگر ممکن است شامل تکرر ادرار، فوریت برای ادرار کردن و ادرار دردناک باشد. ممکن است خون در ادرار نیز وجود داشته باشد.
  • افرادی که سنگ کلیه دارند معمولاً درد کولیکی و شدید دارند، به این معنی که درد شدید از بین می رود و مجدد عود می کند و ممکن است دوره هایی وجود داشته باشد که در آن درد بیشتر قابل تحمل باشد. ممکن است خون در ادرار قابل مشاهده باشد یا نباشد.
  • کسانی که خونریزی داخل یا اطراف کلیه خود دارند ممکن است ادرار خونی داشته باشند. تومورهای کلیه، حالب یا مثانه می توانند باعث ایجاد خون در ادرار شوند.