تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3747931
شناسه : 3747931
تاریخ :
وزیراقتصاددان برای کارگران اقتصاد ایران: انتخاب یک اقتصاددان برجسته برای وزارت کار بنظر میرسد گزینه پیشنهادی خوبی برای وزارت کار باشد، چرا که بدنه کارگری و کارشناسان حوزه کار و رفاه نیز میدری را انتخاب مناسبی می‌دانند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اعلام اسامی پیشنهادی کابینه چهاردهم به مجلس، حواشی بسیاری به دنبال داشت. منتقدان اعتقاد دارند ‌بسیاری از این اسامی نتوانسته است انتظارات آنها را از مسعود پزشکیان پاسخ‌گو باشد و از آن سو موافقان می‌گویند که دست رئیس‌جمهوری برای پیشنهاد وزرا چندان باز نبوده‌ و پزشکیان تلاش کرده است‌ از همین گزینه‌های محدود، انتخاب مناسبی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، انتخاب یک اقتصاددان برجسته برای وزارت کار یکی از مصادیقی است که موافقان دولت به زبان می‌آورند. البته این نگاه به احمد میدری، گزینه پیشنهادی وزارت کار، تنها منحصر به موافقان دولت نیست و بدنه کارگری و کارشناسان حوزه کار و رفاه نیز میدری را انتخاب مناسبی می‌دانند. علی خدایی، فعال کارگری و عضو شورای راهبری انتخاب کابینه، می‌گوید:‌ میدری با رأی بالای اعضای شورا به رئیس‌جمهوری معرفی شده است و غالب اعضا اعتقاد داشتند او هم به لحاظ نظری و هم اجرائی، گزینه مناسبی برای تصدی پست وزارت کار است.

پیشنهاد یک اقتصاددان برای وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرچند در حاشیه قرار دارد، اما اهمیت شایان توجهی در اقتصاد کشور دارد. عقب‌ماندگی سال‌های طولانی دستمزد کارگران از تورم و رویگردانی کارگران از شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها به دلیل مزد پایین، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آید. گذشته از این، ناترازی منابع و مصارف صندوق تأمین اجتماعی و چالش‌های متعددی که این سازمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، از گره‌های بزرگ دیگری است که راه گشودن آن در این وزارتخانه است.

به حاشیه رفتن بخش بسیار مهم تعاون در اقتصاد کشور و با وجود تأکید برنامه‌های توسعه‌ای، یکی دیگر از چالش‌های اقتصادی است که در شرح وظایف این وزارتخانه است و البته هلدینگ‌های اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه و شستا در سال‌های گذشته حیاط‌خلوت فسادهای بزرگ دولت‌ها بوده‌اند. بنابراین گستردگی و تنوع چالش‌های بزرگ این وزارتخانه نیاز به انتخاب یک وزیر توانمند و معاونان متخصص را دوچندان می‌کند.

‌در این میان، دولت چهاردهم، احمد میدری، یکی از اقتصاددانان برجسته حوزه رفاه را به‌عنوان نامزد وزارت کار معرفی کرده‌؛ گزینه‌ای که با اقبال جامعه متخصص کشور مواجه شده است. ‌میدری متولد ۱۳۴۲ در آبادان، اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. او نماینده آبادان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود.

او دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است. میدری‌ سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد و در سال ۱۳۸۲، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را هم طی کرده است. سمت و سوی مطالعاتی و جهت‌گیری پژوهشی و تحقیقاتی احمد میدری حاکی از گرایش او به اقتصاد نهادگراست و به این دلیل برخی از تجویزهای اقتصاددانان آزاد را رد می‌کند.

یکی از این موارد، بحث هدفمندسازی یارانه‌ها بود که از آخرین روزهای پاییز سال ۱۳۸۹ و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد به اجرا گذاشته شد و میدری از کارشناسان سرشناس در مخالفت با آن بود و در مناظره‌ها و نوشته‌ها بیان کرد این طرح به سه دلیل کلیدی قادر به حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران نیست که این سه دلیل شامل رقابت، مالکیت خصوصی و بازار است.

گرفتاری وزرایی که مفاهیم تخصصی را بلد نبودند

میدری پیش از این در انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران، به‌عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان، کاندیدای جبهه اصلاحات، در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حاضر شد. او در این میزگرد، آموزش و بهداشت را به‌عنوان دو کالای عمومی معرفی کرد که باید خارج از نظام بازار در اختیار شهروندان قرار گیرند. این اقتصاددان بازسازی اقتصادی بر اساس عدالت اجتماعی را ایده اصلی پزشکیان دانست.

حالا میدری به‌عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت کار مطرح است؛ گزینه‌ای که به گفته اعضای شورای راهبری انتخاب کابینه، رأی بالایی برای معرفی به رئیس‌جمهوری به دست آورده است و حمایت بدنه کارگری را در اختیار دارد. علی خدایی، فعال کارگری و عضو شورای راهبری انتخاب کابینه می‌گوید: ‌«آقای میدری امتیاز بالایی در این شورا به دست آورد و به رئیس‌جمهوری معرفی شد».

او تأکید می‌کند: «میدری دانش آکادمیک بالایی دارد و از تسلط خاصی به مباحث حوزه تأمین اجتماعی برخوردار است و با توجه به اینکه ایشان تجربه حضور در شورای عالی کار و وزارت کار را دارد و مطالعات گسترده‌ای در این زمینه داشته است، هم از نظر اجرائی و هم دانش آکادمیک، گزینه مناسب وزارت کار محسوب می‌شود».

این فعال کارگری در ادامه می‌گوید: «ما پیش از این در وزارت کار گزینه‌هایی را به‌عنوان مدیران عالی سراغ داریم که حتی الفبا و ادبیات مفاهیم حوزه رفاه و کار را بلد نبودند و همین مسئله، سطح توقع را از این وزارتخانه به‌شدت پایین آورد و نیاز به حضور وزیری احساس می‌شود که مفاهیم تخصصی و سازوکار این حوزه را بلد باشد و بتواند با پشتوانه این دانش، مشکلات را حل کند.

البته باید تأکید کنم که اگر آقای میدری به‌عنوان وزیر انتخاب شوند، نیاز است ‌معاونان متخصص و کارکشته در حوزه‌هایی مانند روابط کار و دستمزد کنار خود داشته باشند تا بتوانند ضعف‌های ایشان را همپوشانی کنند. هرچند باید بگویم وزارت کار حوزه کاری بسیار گسترده‌ای دارد و مباحث اجتماعی و اقتصادی به صورت هم‌زمان در این وزارتخانه مهم است و هر فرد دیگری برای این وزارتخانه کاندیدا می‌شد، به سبب گستردگی شرح وظایف این وزارتخانه، در حوزه‌هایی متخصص و در حوزه‌هایی نیاز به بازوهای کمکی متخصص داشت‌». ‌

فرشید یزدانی، پژوهشگر حوزه رفاه نیز اعتقاد دارد پیشنهاد میدری برای وزارت کار، پیشنهادی هوشمندانه بوده است؛ چراکه میدری هم به اقتصاد ایران اشراف کامل دارد و هم در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی مطالعات تخصصی داشته ‌و صاحب‌نظر است؛ ضمن اینکه توان اجرائی دارد و به بدنه وزارت کار آشنایی کافی دارد.

همچنین دغدغه‌های شخصی و فردی او حل مسائل اجتماعی است و زمانی که خارج از وزارت کار فعالیت می‌کرد، به‌شدت درباره مسائل فقر، رفاه و عدالت آموزشی دغدغه‌مند و پیگیر بوده است. در همین زمینه، حمید حاجی‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار، به ایرنا گفته است: ‌«از میان گزینه‌هایی که برای تصدی این پست مطرح بودند، احمد میدری گزینه بهتری است؛ چراکه او دانش خوبی در حوزه رفاه اجتماعی دارد و نسبت به دیگر گزینه‌ها شناخت عمیق‌تری از رفاه اجتماعی دارد. رویکرد اجتماعی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت کار دارد، بزرگ‌ترین امتیاز او است.

این رویکرد دانشمندانه و عمیق است و نیاز کشور به حساب می‌آیند. کشور به افرادی نیاز دارد که بتوانند یک پشتوانه نظری برای کارهای عملیاتی خود داشته باشند». او در ادامه توضیح داده است: «میدری در دولت دوازدهم معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون را بر عهده داشت که می‌توان آن را بخش دیگری از نقاط قوت او دانست. البته در دوران معاونت او باید خط فقر مشخص می‌شد و مشکلات و خلأهای یارانه‌ها نیز برطرف می‌شد، اما این اتفاق رخ نداد که حتما باید در آینده در دستور کار قرار بگیرد».