تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3747846
شناسه : 3747846
تاریخ :
۴۰ سال و ۴ وزیر ایرانی که هیچکس دوستشان ندارد اقتصاد ایران: این روزها که صحبت از اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور در کابینه پزشکیان خیلی زیاد شده است و مخالفان سرسختی هم دارد. بهانه‌ای پیدا کردیم برای مرور تمام وزرای جنجالی و احتمالا غیر محبوب بعد از انقلاب.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برترین‌ها: این روزها که صحبت از اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور در کابینه پزشکیان خیلی زیاد شده است و مخالفان سرسختی هم دارد. بهانه‌ای پیدا کردیم برای مرور تمام وزرای جنجالی و احتمالا غیر محبوب بعد از انقلاب.

از دولت اکبر هاشمی رفسنجانی شروع می‌کنیم که به واسط وجود عدم رسانه‌ها و در غیاب شبکه‌های اجتماعی، خیلی درباره وزرایش جنجال ایجاد نمی‌شد و آن موقع چند روزنامه و چند رسانه محدود وجود داشت. یک صداوسیمای دو کاناله و دسترسی به ماهواره هم تقریبا امکانپذیر نبود. از همین جهت درباره وزرای دولت هاشمی رفسنجانی خیلی اطلاعات موثقی در دست نیست که دقیقا کدامشان کمتر محبوب بودند و شاید بتوان گفت منفور بودند.

درباره برخی اتفاقات جنجالی که در آن سالها رخ داد و در دولت محمد خاتمی فاش شد، می‌شد وزرا را از میان آن افرادی انتخاب کرد که در آن حوادث دخیل بودند اما ما قید آن را زدیم. و به یک وزیر او اشاره می‌کنیم که احتمالا به واسط سیاست‌هایی که اجرا کردند کمتر محبوب است. بعد از دولت رفسنجانی به دولت محمد خاتمی پرداخته‌ایم. طبیعتا احمدی‌نژاد و روحانی تا همین امروز  با این مطلب همراه باشید.

حوادث سال ۷۴ و دولت سازندگی

40 سال و 4 وزیر ایرانی که هیچکس دوستشان ندارد

حوادث فروردین سال ۱۳۷۴ در افکار عمومی با نام وقایع اسلامشهر شناخته می‌شود، اما مرکز این اتفاقات نه فقط در اسلامشهر که تقریبا در همه شهر‌های حاشیه جاده ساوه بود. این اعتراضات به «شورش علیه سازندگی» معروف شد. اعتراضات مردم به دلیل نارضایتی از افزایش کرایه‌ها و اعتصاب رانندگان مینی‌بوس و اعتراض به فقر و کمبود آب انجام شد و باعث تخریب بانک‌ها، اماکن دولتی و مغازه‌ها و تصرف پاسگاه پلیس شد. که تعدادی از مردم در این حوادث مجروح و جان باختند. عملکرد محمد بشارتی در زمان تصدی وزارت کشور در آن حوادث مورد انتقاد جدی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی قرار گرفت. همچنین نام بشارتی با تصویب «آیین‌نامه تعیین مصادیق البسه و آرایش‌های غیرمجاز» در دولت هاشمی دوباره سر زبان‌ها افتاد و خبرساز شد.


بزرگترین اعتراضات صنفی تاریخ ایران در زمان خاتمی

40 سال و 4 وزیر ایرانی که هیچکس دوستشان ندارد

گسترده‌ترین اعتصاب سراسری معلمان در زمان دولت محمد خاتمی و در دهه هشتاد و در زمان وزارت مرتضی حاجی به وقوع پیوست که معلمان در اعتراض به وضعیت معیشتی و میزان دستمزد خود به خیابان آمدند و تجمعات بزرگی در سراسر کشور گرفت که به برخورد و بازداشت برخی از فعلان صنفی انجامید. عملکرد ضعیف مرتضی حاجی و عدم مدیریت اعتراضات معلمان، خشم مجلس ششم را برانگیخت و استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای بیش از 200 نماینده کلید خورد که در نهایت او توانست دوباره از تیغ برکناری عبور کند. عبدالله نوری از مرتضی حاجی به عنوان بدترین عضو کابینه خاتمی یاد کرده بود.


سکاندار ساختمان فاطمی و وقایع سال ۸۸

40 سال و 4 وزیر ایرانی که هیچکس دوستشان ندارد

نام کامران دانشجو، وزیر کشور دولت محمود احمدی نژاد با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گره خورده است. نحوه برخورد با حامیان میرحسین موسوی و معترضان به نتیجه انتخابات در آن دوران، مخالفان کامران دانشجو را بر آن داشت که از دوره مدیریت او در وزارت کشور به عنوان یکی از بحث برانگیزترین شیوه مدیریت بحران‌های سیاسی - اجتماعی تاریخ ایران یاد کنند.


صبح جمعه تلخی که برای دولت روحانی رقم خورد

40 سال و 4 وزیر ایرانی که هیچکس دوستشان ندارد

ماجرای گران کردن بنزین در آبان 98 و شعله‌ور شدن اعتراضات گسترده در سراسر کشور به یکی از تلخ‌ترین بحران اجتماعی تاریخ ایران تبدیل شد. جمله معروف روحانی درباره گرانی سوخت که گفته بود: «من هم مثل شما؛ صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده است»، نشان می‌دهد گویا آن «جمعه» خاص برای رحمانی فضلی، وزیر کشور چندان هم مهم نبوده است که با عدم اطلاع رسانی صحیح و آماده نکردن زیرساخت‌های چنین طرحی زمینه‌ساز وقوع آن حوادث تلخ شد. خبرگزاری ایسنا در 12 خرداد سال 99 به نقل از مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس، تعداد کشته‌های این حوادث را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.

پ