تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راه و شهرسازی
لینک : econews.ir/5x3747811
شناسه : 3747811
تاریخ :
مراجعه مستقیم به رأی مردم در اجرای پروژه‌های شهری اقتصاد ایران: رئیس مرکز مطالعات شهر تهران از مراجعه مستقیم به رأی مردم جهت اجرای پروژه‌های شهری خبر داد و گفت: شهر تهران کاملاً هوشمند خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عطاالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: ابزارهای گوناگون داریم که انباشت پژوهش نداشته باشیم. پژوهش‌های ما مورد محور است و کتابخانه‌ای نیست.

وی درباره اینکه درباره حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و مشکل مسکن چه پژوهش‌هایی صورت گرفته است، گفت: مرکز مطالعات، باید به مغز متفکر شهرداری تهران تبدیل شود و حتی این مرکز فراتر از شهرداری در نظر گرفته شده و با همین مبنا تأسیس شده است. البته مسکن موضوع شهرداری و وظیفه ذاتی آن نیست ولی لبه‌ای از کار با شهرداری است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: در حوزه تأمین مسکن پژوهش زیاد انجام شده است همچنین در این زمینه انتشارات قوی داریم و هم تألیف انجام و هم ترجمه‌های خوبی داریم، ولی علیرغم عالی بودن کمتر خوانده می‌شود.

وی بیان داشت: حمل و نقل مهمترین مساله شهر است و ترافیک و آلودگی با توجه به آن رفع می‌شود که پژوهش‌های نیز خوبی در این راستا صورت گرفته است، سیاست‌هایی در این راستا اجرا شده است و تدبیرها در حال انجام توسط شورای شهر و شهرداری تهران است. بر همین اساس هم بودجه خوبی به حمل و نقل اختصاص داده شده است.

رفیعی آتانی گفت: همچنین آسیب‌های اجتماعی هم در این راستا مورد توجه قرار گرفته است و بر اساس پژوهش‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مرکز ارزیابی اثربخشی طرح‌ها توسط پژوهش صورت می‌گیرد به عبارتی اثرسنجی انجام می‌شود و اثر فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های عمرانی مختلف مانند ساخت اتوبان امام علی (ع) نیز صورت گرفته و منطق اقتصادی پروژه‌ها نیز بررسی می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات شهر تهران خاطرنشان کرد: املاکی که شهرداری دارد و یا پروژه‌های نیمه تمام که اثر اقتصادی بالا دارد ولی به لحاظ عمرانی کم اهمیت است، همانطور بلاتکلیف مانده است که در این دوره از مدیریت شهری رفع آن به صورت جدی مد نظر بوده است.

وی گفت: مثلاً ساختمان بلدیه تهران محل پربازده اقتصادی است و پشت آن بازار قرار دارد. اگر شهرداری تهران نگاه اقتصادی داشت پروژه نیمه تمام نمی‌ماند و در جایی گفتم مثلاً یک سال این مکان را به بازاری‌ها اجاره دهید تا مشکل بودجه آن رفع شود. البته اکنون ساخت و تکمیل در مراحل پایانی قرار دارد ولی سال‌ها بدون استفاده مانده بود و اگر نگاه اقتصادی وجود داشت شهرداری به اعتبار خوبی برای زنده نگه داشتن شهر می‌رسید.

رفیعی آتانی گفت: در مورد این پروژه تحلیل‌های فنی عمرانی می‌گوید پول و اعتبار نیست و نمی‌توانیم بسازیم ولی با منطق اقتصادی و مولدسازی دارایی‌ها، می‌توان اعتبار لازم را کسب کرد.

رفیعی آتانی با بیان اینکه باید تهران مظهر تفکر اجتماعی مؤثر باشد تا آن را به رخ جهان بکشیم، گفت: هنوز در مورد شهر مطلوب و آرمانی جواب روشنی شکل نگرفته و این در سیاست گذاری ها مد نظر است.

رئیس مرکز مطالعات شهر تهران گفت: در صدد هستیم تصویری از ۵۰ سال آینده تهران داشته باشیم. هوشمند سازی شهر تهران به شدت مورد توجه است و تا می‌توانیم شهر تهران را می‌خواهیم هوشمند کنیم و تهران آینده کاملاً هوشمند است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار کارمند در شهرداری تهران وجود دارد و شهرداری در سنوات گذشته بیشتر گرفتار خودش بوده است، تا شهر و باید به دنبال دستاوردهای جدید باشیم، گفت: مراجعه مستقیم به رأی مردم در اجرای پروژه‌ها در قالب طرح من شهردارم صورت گرفت تا مردم سالاری را تقویت کنیم. مردم برای تصمیمات جاری شهرداری باید رأی دهند و تاکنون دو مرحله این اقدام اجرا شده است و پروژه‌هایی که مردم پیشنهاد دادند اجرا شد که حدود ۱۰۰۰ پروژه بوده و این عمل به تصمیمات مردم بود.