تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3747800
شناسه : 3747800
تاریخ :
آغاز پرورش راتون در ۷۵ هزار هکتار از مزارع گیلان اقتصاد ایران: رشت- رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز پرورش راتون در ۷۵ هزار هکتار از مزارع استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، صالح محمدی اظهار کرد: شالیکاران پس از برداشت محصول برنج و آبگیری مزارع، پرورش محصول راتون یا (شابج) را با استفاده از شرایط آب و هوایی و کودهای کشاورزی مناسب، در ۷۵ هزار هکتار از مزارع خود آغاز کنند.

وی با بیان اینکه راتون معمولاً از جوانه‌های جانبی بوته‌های اصلی برنج تولید می‌شود، افزود: کوتاه بودن طول دوره رشد، کاهش هزینه مصرفی نهاده‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش کیفیت محصول (از نظر کیفیت پخت و عطر و طعم) از مزایای پرورش راتون است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه راتون هزینه‌های جدید برای تهیه بذر، خزانه، شخم، آماده‌سازی زمین و نشاکاری را ندارد گفت: این محصول با مراقبت‌های لازم از جوانه‌هایی که دوباره شد می‌کنند پرورش می‌یابد و هر جوانه می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از محصول اصلی شلتوک برنج تولید کند.

محمدی با اشاره به مزایای اقتصادی پرورش راتون در افزایش درآمد کشاورزان، گفت: در صورت استفاده بهینه از آب و خاک و کود دهی مناسب، شالیکاران می‌توانند تا ۲ تن شلتوک برنج در هر هکتار تولید کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان در سال گذشته ۷۰ هزار تن شلتوک از پرورش راتون در گیلان تولید کردند.