تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3747776
شناسه : 3747776
تاریخ :
رونمایی از آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ اقتصاد ایران: رییس سازمان غذا و دارو از رونمایی از آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: یکی از راهبردهای سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد شفافیت، انتشار عمومی و رایگان داده‌های بازار دارویی کشور است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی از انتشار آمارنامه دارویی سال ۱۴۰۲ کشور خبر داد و گفت: هدف از انتشار این داده‌ها، دسترسی عادلانه به داده‌های بازار دارویی کشور، کمک به توسعه صنعت و بازار دارویی، کمک به برنامه‌ریزی شرکت‌ها در خصوص تامین دارو، ارتقاء شفافیت در راستای نظارت عمومی بر سازمان غذا و دارو بوده و ارائه داده‌ها در قالب داشبورد قابل بهره‌برداری برای تمامی اقشار جامعه و ذی نفعان است.

وی افزود: تمامی داشبوردها قابلیت جستجوی چندگانه و پیشرفته داشته و در قالب نمودارهای مختلف، آنالیزهای کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: داشبوردهایی که پیش از این توسط اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل در بستر Publicbi.fda.gov.ir‏ منتشر شده‌اند شامل داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار بخش سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، داشبود آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده و داشبورد مجوز ترخیص کالای سلامت بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار «پخش» سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گفت: این داشبورد داده های فروش اقلام دارویی شرکت های پخش به داروخانه ها را ارائه و نزدیکترین داده قابل اتکا به مصرف اقلام دارویی هستند.

به گفته وی، اطلاعات ارائه شده در داشبورد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شامل ارزش ریالی و مقدار عددی بازار دارویی کل کشور هر یک از شرکت‌ها و یا هر یک از پروانه‌های دارویی، سهم ریالی و عددی هر یک از شرکتهای تامین کننده و پخش از کل بازار دارویی کشور، از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو هستند.

محمدی تصریح کرد: داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار «تامین کننده» نیز داده های اقلام دارویی که توسط شرکت تامین کننده بعد از تامین، شناسه گذاری (برچسب گذاری) شده و در سامانه تیتک بارگذاری شده بوده و نشان دهنده میزان تامین دارو به صورت واردات و تولید داخل است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات ارائه شده در داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده نشان دهنده ارزش ریالی و مقدار عددی داروی تامین شده کل کشور هر یک از شرکت‌ها و یا هر یک از پروانه‌های دارویی و سهم ریالی و سهم عددی هر یک از شرکت‌های تامین کننده از داروهای تامین شده کل کشور از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو است.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو، داشبورد آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ بر اساس اظهار پخش نیز بر اساس داده‌های فروش شرکت‌های پخش به داروخانه‌ها و تمامی داده‌هایی که طی سال توسط شرکت‌های پخش در سامانه تیتک بارگذاری شدند، جمع بندی و مجددا با شرکت‌ها چک می شوند و در نهایت در قالب آمارنامه دارویی آن سال منتشر می شود.