تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3747771
شناسه : 3747771
تاریخ :
دو مسجد تاریخی ملایر مرمت می‌شود اقتصاد ایران: همدان-رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر از مرمت دو مسجد تاریخی در این شهرستان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ابراهیم جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه شهرستان ملایر دارای آثار تاریخی و فرهنگی زیادی است اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ اثر منقول و غیر منقول این شهرستان ثبت ملی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر افزود: ملایر دو اثر شامل انگور و مبل و منبت را نیز در کارنامه خود در ثبت آثار جهانی دارد.

وی با اشاره به قانون اعمال شده مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی ربط اثر فرهنگی گفت: تصریح کرد: عمارت تاریخی عمارت کلاه فرنگی و ساختمان دخانیات شهر ملایر به شماره ۳۴۱۹۸ مورخ ۰۲/‏۱۲/‏۱۴۰۲‬ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی بیان کرد: این بنا تحت عنوان کانون فرهنگی تربیتی شهید مدرس از قدیمی ترین مراکز آموزشی شهر و ساختمان دخانیات در حال فعالیت است و درخیابان شهید وفایی، روبروی انبار غله واقع شده است.

وی اضافه کرد: اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این اداره قرار دارد و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تائید و نظارت وزارتخانه میراث فرهنگی ممکن خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه مسجد تاریخی روستای توچغاز و ننج مرمت می‌شود افزود: مسجد تاریخی روستای توچغاز و روستای ننج از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری با اعتبار ۵,۰۰۰ میلیون ریال مرمت می‌شود.

جلیلی بیان داشت اعتبار فوق از محل اعتبارات سفر ۲ ریاست محترم جمهور تأمین شده و پیمانکار پروژه از یک هفته قبل شروع به کار کرده است.

وی گفت: مسجد توچغاز بخشی از بافت قدیمی روستا محسوب می‌شود که به لحاظ دارا بودن فضاهای سنتی و ویژگی‌های معماری شاخص است.

این مسؤول تصریح کرد: قدمت اثر به اواخر دوره قاجار بر می‌گردد و دارای پلانی با فضای مربع شکل است که در دهه‌های اخیر فضای جدیدی به بخش قدیمی اضافه شده است.

جلیلی یاد آور شد: قسمت قدیمی در ابعاد ۲۰/۱۱ الی ۶۰/۱۸ به متراژ حدود ۲۱۰ متر مربع زیربنا دارد دارای ستون‌های آجری با طاق رومی – کلنبو است مصالح مصرفی بنا آجر – خشت و گل است.

جلیلی گفت: مسجد تاریخی باب الحوائج روستای ننج از توابع بخش جوکار نیز به لحاظ معماری مشابه مسجد روستای توچغاز با شش دهنه طاق و ستون‌های آجری برپا شده است.

وی افزود: مرمت بنای مسجد توچغاز شامل بام سازی اصولی (برداشتن ایزوگام و قیرگونی، آواربرداری، استحکام بخشی طاق‌ها، کونال بندی و بام ساز ی مجدد) مرمت فضای کچکاری داخل بنا، مرمت مسجد ننچ شام بام سازی، بندکشی و ساب و بندکشی است.