تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3747756
شناسه : 3747756
تاریخ :
۱۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت است اقتصاد ایران: شهرکرد-رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان ۱۵۰ هزار هکتار زیر کشت است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون نزدیک به ۷۰ هکتار گلخانه در دست اقدام است و طرح ایجاد ۸۰۰ هکتار گلخانه در استان تصویب و پروانه صادر شده است که با راه اندازی این واحدهای گلخانه گام مؤثری در بحث اشتغال و افزایش ضریب اشتغال و توسعه بخش کشاورزی فراهم می‌شود.

وی گفت: صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور به عنوان ظرفیت‌های مهم هستند اما جایگاه بخش کشاورزی از همه مهمتر است.

به گفته وی، بخش صنعت به یک گروه و نهادی، به تنهایی تأثیر گذار نیست درحالیکه بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت مردمی نقش مهمی در اشتغال، افزایش درآمد در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بالای ۹۶ درصد دست مردم است و تولیدی که انجام می‌شود از لحاظ سلامت و امنیت جز با کیفیت‌ترین تولیدات است، گفت: در این بخش میزان مصرف سم و کود و تولید مشخص است و عطر و طعم میوه ایران را هیچ جای دیگر ندارد.

به گفته وی، اختلاف دمای شب و روز و تنوع اقلیمی و اصلاح هیبریدی محصولات کشاورزی از مهمترین دلایل کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران است.

برزگر ادامه داد: بخش، کشاورزی بیشترین سهم را در اختیار مردم دارد و در تولید ناخالص داخلی نقش مهمی دارد و با توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و خدمات می‌توان این بخش را گسترش داد.

وی به برخی مشکلات این بخش از جمله تعدیل میزان مصرف آب، قطع کردن برق چاه‌های کشاورزی به مدت ۶ ساعت در روز و اجباری شدن این موضوع و همچنین قطع گاز پتروشیمی لردگان، گفت: هیچکدام از این مشکلات نتوانسته بخش کشاورزی را به تعطیلی بکشاند.

برزگر با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تأمین کننده امنیت و سلامت غذایی است، گفت: این بخش نیاز به حمایت بیشتر دارد.

وی به افزایش قیمت کود و سم، تأمین سوخت و نهاده و همچنین برخی مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: امنیت غذایی تعارف بردار نیست.

به گفته وی، هم اکنون از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان ۱۵۰ هزار هکتار زیر کشت است و ۱۱ هزار تراکتور در این اراضی مشغول فعالیت هستند و تأمین برق و سوخت مهمترین نیاز این بخش است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورز تنها بخشی است که به دست مردم اداره می‌شود، اما این قشر ضعیف است و اما کشاورز دست تنهاست و برای حمایت از این بخش ۶ اتاق اصناف کشاورزی در استان فعال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۸۳ هزارتولیدکننده بخش کشاورزی در استان فعالیت دارند و این روزها، این قشر روزهای سختی دارند و تولید سخت شده است باید از این قشر حمایت بیشتر شود.

وی در ادامه به احداث ۵ هزار و ۵۰۶ مترمربع ساختمان در ۶ نقطه از چهار شهرستان است اشاره کرد و گفت: این ساختمان‌های از محل مولد سازی احداث می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به اجرای برخی طرح‌های نیمه تمام در سطح استان در بخش کشاورزی که از ۲ دهه گذشته نیمه تمام ماندند اشاره کرد و گفت: اجرای برخی طرح‌ها از جمله جاده بین مزارع الزامی نیست و باید سرمایه گذاری برای اجرای طرح‌های مهم انجام شود.

برزگر با اشاره به اینکه قریب ۷۰۰ میلیارد تومان در دو سال برای اجرای طرح تأمین آب و سایر طرح‌ها آبرسانی و برق رسانی در حوزه کشاورزی هزینه شده گفت: اجرای طرح‌های انتقال آب علاوه بر رفع مشکلات حوزه کشاورزی برای اشتغال مهم است و هم اکنون ۲۷ طرح در دست اجرا بود که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به احداث مجتمع‌های دامداری برای ایجاد اشتغال، افزایش ضریب تولید، افزایش شیر، اصلاح نژاد دام اثر گذار است، گفت: اجرای طرح‌های دامداری در شهرهای و روستاهای زیر ۶۰ هزار نفر باید به صورت سنتی اجرا شود.

به گفته وی، ۴۳ مجتمع دامپروری در دستور بود که ۱۹ مجتمع کلنگ زنی شده است.

برزگر یادآور شد: نهضت احداث مجتمع دام در استان در حال اجراست تا ضریب تولید ارتقا داده شود و طول دوره پرورش کم شود و فشار دام بر مرتع کاهش پیدا کند.

به گفته وی، مجتمع‌های دامداری ظرفیت اشتغال بالا و ضریب تولید بالا دارد و باید از طرف شبکه بانک‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی به این بخش توجه شود.

وی به بالا بودن ارزآوری تولید آبزیان و خوراک آبزیان در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در استان ۴۰۰ هزار تن خوراک آبزیان تولید می‌شود که ارزآوری بالای دارد.