تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3747356
شناسه : 3747356
تاریخ :
نهاد SEC آمریکا از شرکت کریپتویی NovaTech به‌اتهام کلاهبرداری جهانی ۶۵۰ میلیون دلاری شکایت کرد اقتصاد ایران: شرکت کریپتویی NovaTech توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به کلاهبرداری ۶۵۰ میلیون دلاری متهم شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بنابر بیانیه‌‌ی رسمی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، این نهاد دولتی از شرکت کریپتویی NovaTech و بنیانگذاران آن شکایت کرده است و می‌گوید که آن‌ها به‌طور تقلبی، از ۲۰۰ هزار سرمایه‌گذار که بسیاری از آن‌ها آمریکایی‌های هائیتی‌تبار بودند، بیش از ۶۵۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده‌اند.

سینتیا و ادی پتیون، بنیانگذاران شرکت کریپتویی NovaTech، ظاهراً به سرمایه‌گذاران وعده داده بودند که پول آن‌ها در این شرکت امن خواهد بود و  به پول آن‌ها از همان روز اول سود تعلق می‌گیرد. نهاد SEC گفت که پتیون‌ها میلیون‌ها دلار از پول‌های جدید سرمایه‌گذاران را برای خود برداشت می‌کردند.

آن‌ها مابقی سرمایه‌ی موجود در شرکت را عمدتاً برای بازپرداخت به سرمایه‌گذاران اولیه و پرداخت کمیسیون به بازاریابان خود استفاده می‌کردند. این طرح به مدت چهار سال ادامه داشت تا اینکه NovaTech در ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) فروپاشید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده همچنین ۶ ترویج‌کننده‌ی NovaTech را به کلاهبرداری متهم کرد و گفت که آن‌ها با وجود اینکه می‌دانستند این شرکت در حال کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران است، به فعالیت خود در این شرکت کریپتویی ادامه دادند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار فقط برای یکی از ترویج‌کنندگان NovaTech حدود ۱۰۰ هزار دلار جریمه در نظر گرفت.

مقالات مرتبط
  • کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از خالق والت اتریوم متامسک شکایت کرد
  • یک صرافی رمزارز دیگر در تیررس دولت آمریکا است

چنین شکایتی در حالی مطرح می‌شود که هنوز از محل سکونت بنیانگذاران NovaTech خبری نیست. وکلای این شرکت و پتیون‌ها معتقدند که احتمالاً در پاناما زندگی می‌کنند؛ هرچند پلیس بین‌الملل موفق نشده است آن‌ها را پیدا کند.