تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3747332
شناسه : 3747332
تاریخ :
افزایش هزینه‌های نظامی غرب خطری روزافزون برای دنیا اقتصاد ایران: یک نشریه غربی در مطلبی با اشاره به افزایش هزینه‌های نظامی دنیا به ویژه از طرف کشورهای غربی و آمریکا این روند را خطری روزافزون برای دنیا و به معنای پول کمتر برای از جمله بیمارستان‌ها، مدارس یا حفاظت از محیط زیست دانست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی نوشت: هزینه های جهانی برای ارتقاء سلاح های جنگی در حال افزایش است. این بدان معنی است: پول کمتری برای بیمارستان ها، مدارس یا حفاظت از محیط زیست و خطر بزرگتر برای جهان.

در ادامه این مطلب آمده است: جنگ روسیه علیه اوکراین هیچ نشانه ای از کاهش تنش ها را نشان نمی دهد و درگیری های نظامی و افزایش حضور نظامی در سراسر جهان در حال گسترش است. به همین دلیل زمان ارزیابی مجدد مسابقه تسلیحاتی برای افزایش زرادخانه ها فرا رسیده است. در این شرایط باید هزینه های انسانی و اجتماعی سرمایه گذاری منابع بیشتر در جنگ را در نظر بگیریم.

نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا در نوامبر جاری همچنین تعیین خواهد کرد که آیا آمریکا به رهبری استراتژی های نظامی جهانی ادامه می دهد یا به رویکرد سیاست انزواگرایانه تر روی آورده و عقب نشینی می کند.

دی سایت در ادامه نوشت: برخی از شاخص‌ها نشان می‌دهند که جهان به طور فزاینده‌ای خطرناک‌تر می‌شود: بر اساس ارقام کنونی برنامه داده‌های درگیری در دانشگاه اوپسالا سوئد (UCDP)، تعداد قربانیان خشونت های سازمان‌یافته در سه سال گذشته به بالاترین سطح خود از سال 1989 رسیده است. در عین حال، آمنه جی محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، ، در ژانویه 2023 اشاره کرد که تعداد درگیری های مسلحانه بین دولت ها به بالاترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است و یک چهارم از بشریت را تحت تأثیر قرار داده است.

نویسنده در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر جنگ هایی در سرزمین های اشغالی و فلسطین، سودان و میانمار جریان دارد. حمله روسیه به اوکراین باعث هزینه‌های نظامی جدید روسیه (اکنون تا 5.9 درصد تولید ناخالص داخلی) از یک سو و دولت‌های غربی حامی اوکراین از سوی دیگر شده است. جنگ‌افروزی روسیه و تردید مداوم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مورد تعهدات ایالات متحده در قبال ناتو و اوکراین، همچنین باعث تسریع بازنگری اساسی در پایتخت‌های اروپایی درباره برنامه‌های بلندمدت این اتحادیه در زمینه بازدارندگی و آمادگی دفاعی شده است. استراتژی های به روز شده ناتو افزایش 50 درصدی هزینه های نظامی توسط اعضای اروپایی این ائتلاف را خواستار شده است که به معنای هزینه اضافی 93 میلیارد یورو در سال است.

در ادامه این مطلب آمده است: افزایش هزینه های نظامی به منطقه اقیانوس اطلس محدود نمی شود. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS)، هزینه‌های دفاعی در سرتاسر جهان با 9 درصد افزایش به رکورد 2.05 تریلیون یورو در سال 2023 رسید.

در آسیا، طبق آمارهای فعلی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری)، هزینه‌های نظامی چین در دهه گذشته حدود 60 درصد افزایش یافته است زیرا این کشور به دنبال بازپس گیری تایوان در صورت لزوم با خشونت و به چالش کشیدن اقیانوس آرام به رهبری ایالات متحده است. اتحاد کشورهای همسایه چین نیز به نوبه خود هزینه های دفاعی خود را افزایش داده و تمرینات و مانورهای مشترک با کشورهای غربی در اقیانوس آرام و هند را به میزان قابل توجهی گسترش داده اند.

آمارها و ارقام به وضوح نشان می دهد، تلاش های تهاجمی تر ژئواستراتژیک روسیه و چین برای تغییر شکل نظم بین المللی علیه غرب به خوبی در حال انجام است. با این حال، ایالات متحده آمریکا هنوز هم با اختلاف قوی ترین قدرت نظامی در جهان است. بر اساس گزارش سیپری، آمریکا در سال 2023 حدود 852 میلیارد یورو برای دفاع هزینه کرد که بیش از مجموع 15 کشور بعدی است. این معادل 2065 یورو به ازای هر ساکن ایالات متحده است که 763 یورو بیشتر از سرانه سود سهام صلح در سال 2000 است.

با وجود این پیشروی قابل توجه، جمهوری خواهان برجسته در سنای ایالات متحده، مانند سناتور راجر ویکر در مقاله ای در نیویورک تایمز در اواخر ماه مه، خواستار افزایش شدید هزینه های دفاعی از حدود 3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری به 5 درصد در پنج تا هفت سال آینده شدند. بر این اساس این باید با افزایش 51 میلیارد یورویی تنها در سال مالی 2025 شروع شود تا عقب ماندگی در تعمیر و نگهداری و تعمیر تجهیزات نظامی و تحریک تولید صنعتی و فناوری برای اهداف نظامی جبران شود.

پلت فرم حزب جمهوری خواه "دونالد ترامپ" هم خواستار سرمایه گذاری های جدید بزرگ در صنعت دفاعی ایالات متحده از جمله ساخت سپر موشکی به نام گنبد آهنین است که به طور کامل در آمریکا ساخته خواهد شد. نکته دیگر در برنامه این حزب افزایش تعداد سربازان و ملوانان برای دفاع از مرز جنوبی ایالات متحده آمریکا در برابر مهاجران غیرقانونی و قاچاقچیان مواد مخدر است.

انتهای پیام/