تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3747266
شناسه : 3747266
تاریخ :
آثار بودجه شرکت‌های دولتی و شبه دولتی در اقتصاد کشور زیاد است اقتصاد ایران: رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: آثار فعالیت‌ها و بودجه شرکت‌های دولتی و شبه دولتی در اقتصاد بسیار زیاد بوده و لازم است این مجموعه‌ها مورد نظارت و رسیدگی قرار گیرند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحمدرضا دستغیب امروز در پنجمین جلسه هیئت عمومی این نهاد نظارتی به موضوع مطالبات پرستاران اشاره کرد و اظهار داشت: در پی مشکلاتی که برای حقوق و معوقات پرستاران زحمت کش و فداکار کشور افتاد، حسابرس کل و بازرس ویژه این نهاد نظارتی موظف شدند در مورد مطالبات مربوط به مدافعان سلامت، گزارشی را به هیئت عمومی ارائه و اقدامات نظارتی لازم را اعمال کنند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور بیان کرد: در پی گزارش ارائه شده و پیگیری‌هایی که روز گذشته توسط این نهاد نظارتی انجام شد، مقرر شد مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان، "مالیات سلامت" که در چهارماهه نخست امسال وصول شده و در وجه وزارت بهداشت پرداخت نشده بود، توسط خزانه به حساب این وزارتخانه پرداخت شود.

دستغیب تصریح کرد: با این اعتبار، امروز بخشی از منابع داخلی دانشگاه‌های علوم پزشکی آزاد و مطالبات پرستاران هم بر اساس وعده‌ای که داده شده پرداخت می‌شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با قدردانی از پیگیری حسابرس کل، بازرسی ویژه، خزانه داری کل کشور و مسئولان مربوطه که اهتمام ویژه ای را برای پرداخت مطالبات پرستاران داشته اند، گفت: امیدواریم با اعتبارات اختصاص یافته، وزارت بهداشت به سرعت تمام مطالبات پرستاران از جمله کارانه معوق و همچنین اضافه کاری که جز مطالبات به حق این قشر پرتلاش از جامعه به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی در کشور هستند، را پرداخت کند.

دستغیب در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نظارت به شرکت‌های دولتی و شبه دولتی اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات کشور از نیمه سال گذشته، بر اساس تکالیف قانونی کار رسیدگی به شرکت‌ها را با جدیت دنبال کرده و روزهای زوج جلسات مربوط به رسیدگی شرکت‌ها در این نهاد نظارتی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌ها است، افزود: همچنین آثار فعالیت‌ها و بودجه شرکت‌های دولتی و شبه دولتی در اقتصاد نیز بسیار زیاد بوده و لازم است این مجموعه‌ها در چهار چوب مقررات مربوطه مورد نظارت و رسیدگی قرار گیرند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور بیان کرد: در ارتباط با شرکت‌های شبه دولتی و نیمه دولتی نیز، با حفظ استقلال مدیریتی آنان، دیوان محاسبات کنترل‌های داخلی این مجموعه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دستغیب با بیان اینکه "شفافیت" یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با انضباط مالی شرکت‌ها به شمار رفته و از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: دیوان محاسبات سال گذشته در کمیسیون تلفیق، حضور فعالی را با تکیه بر نظرات و تفریغ بودجه داشت و به دنبال این هستیم از تفریغ بودجه به تدوین بودجه برسیم. همچنین با توجه به تطبیق عملکرد دستگاه‌ها با قانون در مصارف بودجه، دیوان محاسبات می‌تواند نقش اثرگذاری را در اصلاح و تدوین ساختار بودجه داشته باشد.