تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3747259
شناسه : 3747259
تاریخ :
اوقاف امامزاده شاهرضا را فراموش کرده است اقتصاد ایران: اصفهان- شهردار شهرضا گفت: امامزاده شاهرضا یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی استان است اما با بی‌توجهی اداره کل اوقاف به فراموشی سپرده شده و هر چه مکاتبه می‌کنیم، کسی توجه نمی‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حمید شهبازی در نشست خبری پیش از ظهر امروز با بیان اینکه مردم شهرضا در بسیاری از تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی معاصر نقش‌آفرینی کرده‌اند، اظهار کرد: باید "شهرضا بین‌المللی" به زبان‌های دیگر شناسانده شود چون ظرفیت این شهر جهانی است هرچند تاکنون کم‌کاری شده و توجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی در مدیریت شهری مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه اقدامات مدیریت شهری باید باعث افزایش سرمایه اجتماعی باشد، افزود: شهر باید قابل زیست بوده و امکانات آن به شکلی باشد مردم احساس امنیت و آرامش کنند.

شهردار شهرضا با تاکید بر لزوم توجه به شهروند مشارکت جو و مسئولیت‌پذیر، تصریح کرد: تحقق شهروند مطالبه‌گر و دغدغه‌مند یکی از اهداف شهرداری است چون نیاز داریم که مردم از امکانات شهر مراقبت کنند و عدم مشارکت آن‌ها در اداره شهر یکی از جالش‌های مهم شهرداری است

وی با تاکید بر رویکرد شهرداری شهرضا در احترام به نظر مردم و افکار عمومی اضافه کرد: مردم ایده‌های خود را از طریق نظام پیشنهادات ارائه داده و با سامانه پاسخگویی ۱۳۷ در ارتباط باشند؛ از این مسیر است که مردم می‌توانند مطالبات خود را پیگیری و شهردار را پاسخگو کنند.

شهبازی خاطرنشان کرد: اکنون رویکرد و گفتمان شهروند مشارکت‌جو در شهر شکل گرفته است البته گاهی مطالبات روزمره به قدری زیاد است که سخت می‌توان به رویکردها پرداخت و از طرفی نمی‌توان ساختاری که در ۱۰۳ سابقه شهرداری شهرضا شکل گرفته را یکباره اصلاح کرد اما در تلاشیم این موضوع را در شأن شهرضا دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت مدیریت همگرا قدم برداشته و نقش‌آفرینی همه ارکان شهر برای مدیریت شهری لحاظ شود، گفت: حقوق شهروندی نگاه جدی‌تری خواهیم داشت و من به عنوان شهردار باید با مشکلات مردم همدردی کنم و شخصاً با شهروندان در ارتباط باشم.

شهردار شهرضا افزود: از مشکلات شهر شناخت کافی وجود دارد اما برای حل آن باید ابزار کافی نیز وجود داشته باشد درحالی که بودجه سال گذشته شهرداری فقط صرف هزینه‌های جاری شد.

وی با بیان اینکه شهردار در شهرضا تنهاترین فرد است چون بسیاری از وظایف را شخصاً رسیدگی و دنبال کنند، اظهار کرد: شهرضا سابقه تمدنی قابل قبولی دارد و حکیمان و عالمان ارزش‌های این شهر هستند بدین سبب در تلاشیم که از طریق ظرفیت‌های شهرداری این ارزش‌ها را بیشتر نمایان کنیم.

شهبازی با بیان اینکه درآمدهای محلی کفاف نیازهای مردم شهرضا را نمی‌دهد و باید به سمت درآمدهای پایدار قدم برداشت، گفت: شاخص‌ترین راه جذب این سرمایه‌ها بکارگیری مشارکت سرمایه‌گذاران و تقویت اقتصاد شهری است.

وی ادامه داد: یکی از سرفصل‌هایی که بیشترین سهم بودجه را به خود اختصاص داده، پرداختن به رویدادهای فرهنگی است.

شهبازی افزود: بودجه سال جاری شهرداری شهرضا یک همت مصوب شده که از آن ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری است. در بودجه نزدیک ۷۰ پروژه شاخص شهری، منطقه‌ای و محله‌محور پیش‌بینی شده و توجه ویژه به سمت حمل‌ونقل و ترافیک شهری، محیط زیست و خدمات شهری، عمران و فرهنگ خواهد بود.

وی ادامه داد: بودجه سال گذشته حدود ۳۶۰ میلیارد تومان بود که در متمم به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. اگرچه میزان تحقق بودجه ۱۴۰۲ شهرداری ۴۰۰ میلیارد تومان بود اما با توجه به ظرفیتی که در شهر وجود دارد این مبلغ به یک هزار میلیارد تومان رسید.

شهردار شهرضا با بیان اینکه این شهر زمانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است، گفت: اکنون نیز در مسیر دریا به دریای کشور هستیم و روزانه میزبان قابل توجهی از گردشگران مهمان این شهر هستند.

وی با بیان اینکه برندینگ شهری یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری شهرضاست، خاطرنشان کرد: ما شهر ملی سفال و سمنو هستیم، تولید انار در شهرضا قابل توجه است و در عرصه ایثار و شهادت سرداران بزرگی دارد که یک مجموعه کامل از شهرضاست؛ البته این تمام ظرفیت‌ها برای برند شهر نیست.

شهردار شهرضا تصریح کرد: در صدد انعقاد قرارداد هم‌پیوندی با شهر لاله‌جین همدان و خواهرخواندگی با شهرهای سایر کشورها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر ظرفیت‌های شهر به میدان آمده و سرمایه اجتماعی را بکار گیریم باعث رشد و توسعه شهر می‌شود، گفت: یکی از کارویژه‌هایمان این است که از همه ظرفیت‌ها به فراخور شرایط استفاده کنیم.

شهبازی گفت: در مدتی که شهردار بوده‌ام استاندار اصفهان چهار مرتبه به شهرضا سفر داشته و مرتب میزبان مدیران کل استان بوده‌ایم. سعی شده از همه ظرفیت‌های استان برای توسعه فضاهای فرهنگی، ورزشی و میراثی شهر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شهرضا کشاورزی و گردشگری حرف برای گفتن دارد اما به جایگاه اصلی خود نرسیده است، گفت: امامزاده شاهرضا یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی استان است اما با بی‌توجهی اداره کل اوقاف به فراموشی رفته و هرچه مکاتبه می‌کنیم و فریاد می‌زنیم کسی توجه نمی‌کند.

شهرداری شهرضا گفت: اگر شهرداری بودجه نگذارد بافت تاریخی و مذهبی شهر از بین می‌رود بدین سبب باید به آثار فرهنگی و تاریخی و نیز بازار و کاروانسراهای شهر بیشتر توجه شود.

وی تاکید کرد: لازم است به‌جای توسعه صنعت به موضوعات طبیعی توجه کرده و برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن کنیم.