تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3747181
شناسه : 3747181
تاریخ :
رونمایی از دادخواست شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای۲۸ مرداد اقتصاد ایران: آیین رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با حضور شخصیت‌ها، پژوهشگران تاریخ و کارشناسان حقوقی برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، روز سه‌شنبه، ۲۳ مرداد، با حضور کارشناسان برجسته و جمعی از حقوق‌دانان کشور برگزار شد.

خسرو معتضد، پژوهشگر تاریخ‌، در این مراسم با اشاره به اینکه آمریکا تنها در کودتای ۲۸ مرداد به ایران ضربه نزده بلکه در طول تاریخ بارها به ایران ضربه زده است، گفت: دولت آمریکا همواره زورگو و قلدر بوده است.

معتضد با طرح این سوال کدام کشور می‌تواند مانند آمریکا با بمب اتمی هیروشیما و نا کازاکی را بمباران و جان ۳۰۰ هزار نفر را بگیرد؟، اظهار کرد: آمریکا از سال ۱۳۲۰ روش سبعانه‌ای را در قبال ایران دنبال کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا ایران را به حالت نیمه مستملکه درآورد و وارد پیمان بغداد کرد، عنوان کرد: به دستور آمریکایی‌ها میلیون‌ها دلار پول نفت ایران صرف ساخت جاده‌های نظامی شد

به گفته معتضد، دولت آمریکا در پیمان بغداد گفته بود که اگر جنگ شود فقط از جنوب غرب ایران دفاع خواهد کرد که آن هم به خاطر نفت بود.

محمدمهدی عبد خدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه و از یاران شهید نواب صفوی در ادامه این مراسم ضمن تشریح فعالیت‌های سیاسی و همچنین زندانی شدنش، گفت: بزرگترین اشتباهی که دکتر مصدق کرد این بود که می‌خواست به وسیله آمریکا، انگلیسی‌ها را بیرون کند در حالی که دست آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در یک کاسه بود.

عبد خدایی، اضافه کرد: ۷۵ درصد صنایع انگلیس که توسط هیتلر نابود شده بود، از سوی آمریکا بازسازی شد.

وی با بیان اینکه آمریکا کشوری استعمارگر است، اظهار کرد: آمریکا اقتصاد کشورها را در اختیار می‌گیرد که کشورها را به خودش وابسته کند.

در ادامه سردار شمخانی، معاون حقوقی سپاه پاسداران، درباره دادخواست مردمی علیه دولت آمریکا برای طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد، گفت: دادخواهی علیه دولت آمریکا خواسته بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان است.

وی یا یادآوری اینکه آمریکا و صهیونیست‌ها عامل حوادث تلخ در جهان از جمله جنگ‌ها، کودتاها و ترورها هستند، بیان کرد: کودتای ۲۸ مرداد یکی از این کودتا است و آمریکا سابقه شرارت در کشور ما را دارد.

سردار شمخانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با وجود جنایت و پرورش تروریسم خود را همواره طلبکار نشان می‌دهند، اضافه کرد: آن‌ها در همه زمینه‌ها دست پیش را می‌گیرند و مدعی دفاع از حقوق زنان و حقوق بشر هستند.

معاون حقوقی سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکا همواره هر کشوری را که علیه آن برخاسته حامی تروریست می‌نامد، افزود: آن‌ها به دلیل اینکه ایران پس از انقلاب اسلامی علیه استعمار آمریکا به‌پا خواست، همواره علیه کشورمان اتهام‌زنی کرده و کشور ما را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند.

شمحانی، گفت: آمریکا همواره خسارت‌های زیادی را بر کشور ما تحمیل کرده است.

قرار است نخستین جلسه دادگاه بررسی اتهامات آمریکا برای طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد به زودی برگزار شود.