تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3747176
شناسه : 3747176
تاریخ :
چک های برگشتی داروخانه‌ها رو به افزایش است اقتصاد ایران: رییس و اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، در آستانه برگزاری چهل و ششمین همایش ملی روز داروسازی، به تشریح مشکلات

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در نشست خبری چهل و ششمین همایش ملی روز داروسازی که از ۲۴ الی ۲۶ مرداد در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود، گفت: آنچه باعث تصمیمات خلاف مصالح مردم و داروسازان می‌شود، ضعف‌های قانونی است.

وی افزود: هر گونه تفکیک بین مؤسس و مؤسسه خلاف قانون است که متأسفانه در مورد داروخانه این اتفاق افتاده است.

کلانتری ادامه داد: ما در انجمن داروسازان و سازمان نظام پزشکی، خواستار اعمال ماده ۹۱ شده ایم و این حق مشروع به حرفه داروسازی برگردد.

وی افزود: امیدواریم دیوان عدالت اداری به حق قانونی داروسازان احترام بگذارد، زیرا تأسیس داروخانه فقط مربوط به حرفه داروسازی است.

کلانتری گفت: سازمان غذا و دارو تحت فشار است و جدولی را برای افراد متقاضی تأسیس داروخانه را ابلاغ کرده است.

مهم‌ترین چالش حرفه داروسازی

رئیس انجمن داروسازان ایران، در ادامه تاکید کرد: مهم‌ترین چالش جامعه داروسازی در تمامی بخش‌ها، دخالت نهادهای غیرتخصصی در یک امر کاملاً کارشناسی است که باعث شده با انبوهی از مشکلات مواجه شویم که حل کردن بعضی از آنها غیر ممکن است.

وی افزود: تأسیس بی رویه داروخانه‌ها، یکی از تبعات دخالت نهادهای غیر تخصصی در حرفه داروسازی است.

کلانتری گفت: ورود پلتفرم‌ها به چرخه توزیع دارو، یکی دیگر از چالش‌های حرفه داروسازی است که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

مشکل نقدینگی صنعت داروسازی

هادی احمدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، اظهار داشت: برای ۱۴۰۳، تقاضای سازمان غذا و دارو برای دارویار ۱۲۵ همت بودجه بود که مجلس با ۷۵ همت موافقت کرد.

وی افزود: وقتی مطالبات به موقع پرداخت نمی‌شود، زنجیره تأمین دارو دچار مشکل می‌شود، به طوری که سال گذشته ۱.۴ همت چک داروخانه‌ها برگشت خورد.

پول دارو گمشده است!

ابراهیم هاشمی رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل، در نشست خبری گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی به بهانه دارو از بهمن ۱۴۰۲ تا تیر ماه امسال ۴۲ همت از دولت گرفتند اما پولی که تاکنون به حوزه دارو رسیده، ۲.۵ همت هم نبوده است و مشخص نیست مابقی این پول کجا رفته است!

وی افزود: مشکل صنعت داروسازی و مجموعه بازار دارویی کشور، نبود نقدینگی و ریال است.

هاشمی با عنوان این مطلب که داروخانه‌ها در خط مقدم بحران نقدینگی قرار دارند، گفت: چک برگشتی داروخانه‌ها به ۳ همت رسیده که بی سابقه است.