تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3747129
شناسه : 3747129
تاریخ :
ماجرای جابجایی بیمار در آمبولانس و واکنش سازمان اورژانس اقتصاد ایران: سخنگوی سازمان اورژانس کشور در واکنش به ادعای انتقال و جابجایی بیمار به واسطه آمبولانس‌ها توضیحاتی داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز قبل بود که یک خبر به نقل از یک متخصص درباره جابجایی بیماران در مسیر بیمارستان، در فضای مجازی منتشر شد.

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: این موضوع هیچ ربطی به آمبولانس‌های ۱۱۵ اورژانس کشور ندارد. زیرا، آمبولانس‌های ما فقط وظیفه دارند بیماران را در بیمارستان‌های دولتی جابجا کنند و سر و ته مأموریت آمبولانس‌های ۱۱۵ کاملاً بسته است.

وی افزود: مأموریت‌های اورژانس ۱۱۵ اینگونه نیست که حتماً همه بیماران به بیمارستان منتقل شوند، بلکه تکنسین ما با مرکز فوریت‌ها تماس می‌گیرد و بعد از شرح حال بیمار، نسبت به اعزام او به یک مرکز درمانی دولتی اقدام می‌شود.

یکتاپرست ادامه داد: برای انتقال بیمار به بیمارستان، سیستم هوشمند مرکز فوریت‌ها تصمیم می‌گیرد بیمار بر اساس شرایطی که دارد، به کدام بیمارستان منتقل شود و آمبولانس ما حق ندارد غیر از بیمارستانی که معرفی شده، بیمار را جای دیگری ببرد. چون اساساً پذیرش نخواهد شد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بعضاً مشاهده شده که همراه بیمار به تکنسین ما اصرار می‌کند که بیمار او به بیمارستانی که او می‌گوید برود و بر سر همین موضوع، نیروی فوریت‌های پزشکی؛ کتک هم خورده‌اند، اما انتقال بیمار فقط به بیمارستان از قبل هماهنگ شده صورت می‌گیرد.

یکتاپرست در ارتباط با آمبولانس‌های خصوصی نیز اظهار داشت: وظیفه آمبولانس‌های خصوصی، جابجایی و انتقال بیمار غیر اورژانسی از منزل به بیمارستان و بالعکس است.

وی افزود: به عنوان مثال، یک بیمار بستری نیاز به تخت ICU دارد و آن بیمارستان به دلایلی ندارد و پزشک مربوطه می‌نویسد و دفتر پرستاری آن بیمارستان نسبت به تهیه تخت ICU در بیمارستان دیگر اقدام و هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و بیمار با آمبولانس خصوصی منتقل می‌شود.

یکتاپرست گفت: متأسفانه تعداد اندکی از آمبولانس‌های خصوصی در این قبیل مأموریت‌ها، شیطنت کرده و به ازای دریافت مبلغی، بیمار را به بیمارستان دیگری منتقل می‌کنند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با تاکید مجدد بر این موضوع که چنین مواردی خیلی اندک است، تصریح کرد: اداره کل آمبولانس‌های خصوصی در سازمان اورژانس کشور، وظیفه نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی را دارد و به همین منظور، نظارت‌ها را تشدید و برای کل آمبولانس‌ها کارت هوشمند صادر کرده ایم.

یکتاپرست با اشاره به وجود ۱۸۰ آمبولانس خصوصی در کشور گفت: ۵۰ مورد این آمبولانس‌ها در تهران فعالیت دارند که ما نمی‌توانیم برای همه مأموریت‌های آمبولانس‌های خصوصی، نیرو بفرستیم.

وی افزود: مردم می‌توانند با سامانه ۱۹۰ در ارتباط باشند و هرگونه مشکلی را درباره آمبولانس‌ها گزارش کنند.