تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3747103
شناسه : 3747103
تاریخ :
تصمیم ترور آیت الله بهشتی توسط «تقی شهرام» گرفته شد اقتصاد ایران: شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین صبح امروز برگزار شد و یکی از اعضای جدا شده منافقین مدعی شد: تصمیم ترور آیت الله بهشتی توسط «تقی شهرام» گرفته شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین، صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین «دهقانی» و مستشاران دادگاه «مرتضی تورک» و «امین ناصری» و «وزیری» نماینده دادستان در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد.

سران و اعضای این گروهک تروریستی مرتکب فجیع‌ترین جنایت‌ها و قتل هزاران انسان بی‌گناه از جمله کودکان و زنان شدند که هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نخواهد شد.

در ابتدای شروع دادگاه با تسلیت شهادت شهید اسماعیل هنیه و تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: امروز ۲۳ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ ادامه رسیدگی به کیفرخواست واصله از دادسرای عمومی و انقلاب تهران به اتهامات سازمان مجاهدین خلق ایران و ۱۰۴ متهم آن انجام می‌شود.

این دادگاه با رعایت کامل تشریفات آئین دادرسی کیفری و بعد از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن از سوی دادگاه به استناد مواد ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی و با تاکید بر رعایت اصل ۳۵ قانون اساسی و با نظر به ضرورت مواد ۳۸۶، ۳۴۶ و ۳۴۸ قانون آئین دادرسی با تعیین وکلای تسخیری برای متهمان به دلیل عدم معرفی وکیل، تشکیل شده است.

این دادگاه با حضور وکلای شکات، خانواده شهدا و وکلای متهم، نماینده دادستان و وصول لایحه از یکی از وکلای متهم که به دلیل عذر موجه قانونی در دادگاه حاضر نشده و از قبل به دادگاه اطلاع داده است و یکی دیگر از وکلای حاضر در جلسه وکالت متهمان را بر عهده دارد، تشکیل شده است. وی از وکیل شکات درخواست کرد در جایگاه وکیل قرار گرفته و اظهارات خود را مطرح کند.

امیر ملایی، وکیل شکات در جایگاه قرار گرفت و گفت: در جهت تشریح شکایت مطروحه و با تاکید بر عناوین اتهامی مندرج در کیفرخواست لایحه‌ای تنظیم و تقدیم دادگاه شده است. در ادامه قاضی از منشی دادگاه درخواست کرد تا لایحه تنظیمی وکیل شکات را ثبت کند. ملایی، وکیل شکات در ادامه با قرائت لایحه گفت: عناوین اتهامی مندرج در کیفرخواست متعدد بوده و توسط نماینده دادستان توضیحات کامل داده شده لذا درخواست دارم به اقدام تروریستی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ تیرماه سال ۱۳۶۰ بپردازیم.

حادثه‌ای که در آن نهایت سنگدلی و نهایت وطن فروشی گروهک منافقین در آن مشخص شده است؛ لذا درخواست دارم در ابتدای دادگاه مجروحی از حادثه تروریستی ۷ تیرماه سال ۱۳۶۰ که در دادگاه حاضر است، در جایگاه قرار گیرد و توضیحات لازم را ارائه کند و به عنوان شاکی شکایت خود را ثبت کند.

در ابتدای این جلسه از دادگاه سید محمد سجادی یکی از اعضای حزب جمهوری اسلامی مجروح در انفجار دفتر جمهوری اسلامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: در اثر انفجار کل سمت چپ بدنم آسیب دیده و از بین رفته است، دو مرتبه دیگر نیز ترور صورت گرفت که نافرجام بود. من همچنان به دلیل آسیب‌های که دیدم در حال درمان هستم، از محضر دادگاه خواستار احقاق حق هستم، هم مادی و معنوی.

وکیل شکات بیان کرد: حادثه انفجار نه تنها منجر به آسیب آقای سجادی شد بلکه باعث شهادت ریاست دیوان عالی کشور وقت آیت الله بهشتی و ٧٢ تن دیگر نیز شد که نهایت دشمنی با ملت را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین صداقت کارشناس فقهی با اشاره به کلام شیخ طوسی درباره بغی که شیعه و اهل سنت نیز به آن استناد می‌کنند، گفت: ۳ شرط برای محقق شدن عنوان فقهی بغی مطرح شده است؛ اول: بغات باید از استحکامات برخوردار باشند که دفع شر آن‌ها به جز قتال ممکن نباشد؛ دوم: از محدوده امام مسلمین خارج باشند و گرد هم جمع شده باشند؛ سوم: شورش آن‌ها بر مبنای تعبیر باطلی در عدم مشروعیت حکومت مستقر باشد و شمار آن‌ها در حدی باشد که جز با تجهیز سپاه میسر نباشد. تک تک این شروط با سازمان مجاهدین خلق مطابقت دارد.

وی درباره باغیان، گفت: بحث اول در مورد باغیان فرد نیست بلکه بحث گروه است؛ بحث دیگر قیام در برابر اساس جمهوری اسلامی است نه مسائل جزئی و بحث دیگر موضوع قیام مسلحانه است.

حجت الاسلام والمسلمین صداقت ادامه داد: حکم قاضی در محاربه اختیار بین چهار امر است و در قانون مجازات اسلامی آمده است، اما در مورد بغی یک حکم داریم و آن هم اعدام است یعنی قاضی مخیر بین چند امر نیست.

وی افزود: وقتی که در اسلام صحبت از بغی و محاربه می‌شود، تعریفی که امروز در حقوق بین المللی کشورها آمده، با قانون ١۴٠٠ سال پیش بغی در اسلام مشابهت دارد، آن‌ها اسم اش را قانون مبارزه با تروریسم گذاشته اند.

صداقت گفت: وقتی صحبت از بغی می‌کنم حتی اگر یک نفر حمله مسلحانه کرده باشد تمام اعضای گروه باغی حساب می‌شوند، در نتیجه حکم برای همه اعضای گروه محاربه است.

وی ادامه داد: در تعریف کنفرانس کشورهای اسلامی در مورد بغی آمده هر گونه عمل خشونت آمیز و یا تهدید کننده که علارغم انگیزه آن به منظور طرح جنایی فردی یا گروهی که با هدف ایجاد رعب در بین مردم و به خطر انداختن جان و حیثیت و حقوق مردم شود یا به خطر انداختن منابع ملی و ثبات، تمامیت ارضی و سیاسی و حاکمیت کشورهای اسلامی انجام شود. بخش اول این تعریف با محاربه تطبیق دارد و بخش دوم آن که بحث ملی دارد با عنوان فقهی بغی مطابقت دارد.

صداقت گفت: فیدل کاستر در تعریف تروریسم می‌گوید تروریسم تنها رفتارهای ضد دولت است که به منظور ایجاد یک وضعیت هراس‌انگیز انجام می‌شود و قطعاً این تعریف بغی است. مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای که در سال ۱۹۹۶ صادر کرد در تعریف تروریسم گفته است اقدامات جنایی با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان عامه مردم؛ در اینجا عنوان محاربه صدق می‌کند.

وی افزود: کنوانسیون اروپا در خصوص تعریف تروریسم گفته است یک حمله جدی شامل اقدام علیه زندگی، سلامت جسمانی و آزادی اشخاص حفاظت شده از جمله دیپلمات‌ها است و تهاجمی که با آدم ربایی، گروگان‌گیری و بازداشت غیرقانونی افراد همراه است. باز این تعریف با محاربه صدق می‌کند. کشوری در دنیا نداریم که تعریفی از تروریسم ارائه داده باشد که با عناوین فقهی ما مطابقت نداشته باشد. وقتی می‌گوئیم که فردی محارب و باغی است، تمام دنیا این موضوع را می‌گوید و حکم تمام دنیا نیز اشد مجازات است.

وکیل شکات گفت: در کلیپ مشخص است خود مسعود رجوی اقرار می‌کند انفجار دفتر جمهوری اسلامی کار ما بوده است.

ابراهیم خدابنده یکی از اعضای سابق مجاهدین گفت: از مسعود رجوی شنیدم که انفجار دفتر از طریق عضو حزب صورت گرفته است.

وی افزود: افرادی که عفو شده بودند دوباره به سازمان برگشتند و رجوی آنها را در نشستی آورد و جلوی همه گفت شما همه خیانت کردید و چرا بهانه دادید که شما را عفو کنند.

خدابنده گفت: تصمیم ترور آیت الله بهشتی توسط «تقی شهرام» گرفته شد. آیت الله بهشتی آینده جمهوری اسلامی بود و ما بین حال و اینده، آینده را انتخاب کردیم، فکر می‌کردند که اگر ایت الله بهشتی نباشد جمهوری اسلامی راحت تر از بین می‌رود.

وی گفت: طبق گفته مریم رجوی مجاهد خلق کسی است که اول اینکه تمایلات مسعود را بشناسد و دوم، به تمایلات مسعود عمل کند.

منیژه صفی‌یاری جانباز ۶٧ درصد خانواده در جایگاه حاضر شد و گفت: طی بمبگذاری در ماشین من و مادرم قطع عضو شدیم و من از موهبت مادر شدن محروم شدم، در حالی که ما افراد عادی بودیم، من به عنوان شاکی به دنبال گرفتن حق ام خواستار دادخواهی هستم. من به مجاهد بودن این سازمان شک دارم.

وی ادامه داد: به غیر از این حادثه بمبگذاری در ماشین، در ١٧ سالگی نیز وقتی برای خرید به بازار رفته بودیم در اداره مخابرات آن زمان انفجاری صورت گرفت و موج انفجار به ما که در خیابان بودیم هم تأثیر گذاشت.