تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3747100
شناسه : 3747100
تاریخ :
کاظمی چگونه به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شد؟ اقتصاد ایران: دولت وفاق ملی آن طور که از معرفی گزینه‌هایش پیدا است تلاش می‌کند از احزاب و گروه‌های مختلف افراد توانمند را برای اداره کشور انتخاب کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از گمانه زنی‌های بسیار از سوی افراد و رسانه‌ها در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و انتشار اسامی مختلف برای تصدی این سمت، در نهایت علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی بزرگترین وزارت خانه دولت به مجلس معرفی شد.

کاظمی از استان خراسان رضوی برخواسته است. مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بوده و مدتی مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی بود و از این نظر کار با کار با تشکل‌های دانش آموزی آشنا است.

وی مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدتی هم معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بوده است. شاید بتوان گفت ریل گذاری برخی از اقدامات مهم پرورشی که این روزها شاهد آن هستیم در دوران تصدی کاظمی بر معاونت پرورشی صورت گرفته است.

کاظمی حتی در دولت سیزدهم دولت شهید رئیسی، برای مدتی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بوده است.

کاظمی پس از جدایی از آموزش و پرورش، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است.

در سال‌های اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری وزارت آموزش و پرورش و نهادهای متعدد دیگر طرح یاریگران زندگی را آغاز کرده است تا به شیوه‌ای جدید با مواد مخدر مقابله کند.

از آن جایی که در سال‌های اخیر سن ورود به اعتیاد کاهش شدیدی پیدا کرده است و برخی مدارس متوسطه و هنرستان‌ها محل عرضه و استفاده مواد مخدر شده است؛ این انتظار می‌رود با انتخاب کاظمی، شاهد همکاری قوی‌تر و مؤثرتر ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت آموزش و پرورش باشیم.

اما نام کاظمی چگونه به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شد؟

در ابتدا این گونه مطرح شد که دولت چهاردهم برای انتخاب کابینه خود از روش جدیدی استفاده کرده است.

بر این اساس برای انتخاب کابینه دولت با دستور دکتر پزشکیان، یک شورای راهبری به ریاست محمدجواد ظریف تشکیل شد و پس از آن ۵ کارگروه سیاسی، اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای ارکان مختلف کابینه تشکیل شد.

انتخاب وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در کارگروه فرهنگی صورت گرفته بود و فاطمه مهاجرانی ریاست این کارگروه را برعهده داشت. اما حدود یک هفته مانده به اتمام فرصت کارگروه‌ها از این مسئولیت کناره گرفت؛

مهاجرانی در گفت و گو با مهر علت کناره گیری خود را مطرح شدن نام خودش در میان گزینه‌های پیشنهادی عنوان کرد و گفت: از آن جایی که دیگر خودش هم نامزد سکانداری وزارت آموزش و پرورش شده است دیگر امکان حضور در این جمع را نخواهد داشت.

پس از کناره گیری مهاجرانی، علی اصغر فانی سیاستمدار اصلاح طلب و از اعضای اصلی شورای عالی آموزش و پرورش عهده دار این مسئولیت شد و به نظر می‌رسد نام علیرضا کاظمی پس از آن در میان گزینه‌ها مطرح شد.

علیرضا کاظمی هشتمین گزینه پیشنهادی کارگروه آموزش بود

طاهره نقی ئی، نایب رئیس دوم جبهه اصلاحات و دبیر کل سازمان معلمان که یکی از اعضای کارگروه انتخاب گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش بود؛ در گفت و گو با مهر با بیان اینکه علیرضا کاظمی هشتمین گزینه پیشنهادی این کارگروه به مسعود پزشکیان بود؛ گفت: ما اسامی را به رئیس جمهور منتخب اعلام کردیم و انتخاب نهایی به عهده ایشان است. البته قرار است تا چند روز آینده سازمان معلمان نظر خود را در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعلام کند.

مهاجرانی هم که خود مدتی ریاست دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه شریعتی را به عهده داشت و مدتی رئیس مرکز استعدادهای درخشان بوده و معاون رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور فعالیت کرد؛ در گفت و گو با مهر ابراز امیدواری کرد انتخاب علیرضا کاظمی بتواند مشکلات متعدد وزارت آموزش و پرورش را حل کند.

برخی از کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند علیرضا کاظمی فردی آشنا با آموزش و پرورش و مشکلاتش است؛ وی سابقه مدیریت کلان این نهاد عظیم را داشته و می‌تواند این وزارت خانه را از مشکلات پیش رو رهایی بخشد.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند میزان موفقیت کاظمی کاملاً به معاونینی که انتخاب خواهد کرد؛ بستگی دارد. این افراد معتقدند مدیریت کاظمی در آموزش و پرورش یک مدیریت خطی بوده و وی بیشتر در تلاش است هدایت این وزارت خانه را بدون نوسان به پیش ببرد لذا در این مسیر بیش از آن که طرح مسائل و دستاوردهای جدید اهمیت داشته باشد؛ اداره بدون دردسر و بدون چالش مهم است.

دولت وفاق ملی آن طور که از معرفی گزینه‌هایش پیدا است تلاش می‌کند از احزاب و گروه‌های مختلف افراد توانمند را برای اداره کشور انتخاب کند؛ در این مسیر آن چه که مهم است حضور یک تیم قوی در بدنه هر یک از وزارت خانه هاست.

صرف نظر از تأیید یا رد صلاحیت علیرضا کاظمی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، این وزارت خانه نیازمند یک بازنگری اساسی در انتخاب سیاست‌های خرد ذیل سند تحول بنیادین و گماردن معاونینی فعال و شایسته است.