تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3747087
شناسه : 3747087
تاریخ :
ماکرون تحت فشار زمان برای حل بحران سیاسی فرانسه اقتصاد ایران: رئیس جمهور فرانسه که مدتی در رویای المپیک از بحران سخت سیاسی این کشور بعد از انتخابات پارلمانی جدید فاصله گرفته بود، حالا باید از خواب بیدار شود و سریعا به بحران سیاسی فلج کننده در این کشور پایان دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "هامبورگر ابند بلات" آلمان در مطلبی نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه زمان زیادی برای تشکیل دولت ندارد. مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آنها شخص خودش است.

"رویای المپیک" که رسانه‌های پاریس دوست داشتند درباره آن صحبت کنند به پایان رسیده است و بیدار شدن از خواب ( برای ماکرون) دشوار است: فرانسوی‌ها حالا به طور مبهم به یاد می‌آورند که اصلاً دولتی ندارند. وزرای قبلی فقط کار را اداره می کردند. در روزهای اخیر، گابریل آتال، نخست وزیر موقت فرانسه نیز بیشتر در مسابقات المپیک دیده شده است تا در کاخ دولتی.

در ادامه این مطلب آمده است: از زمان انحلال ناموفق پارلمان در ژوئن، امانوئل ماکرون بیشترین مشکل را برای تشکیل یک دولت در فرانسه با اکثریت داشته است؛ زیرا نه چپ، نه میانه و نه راست اکثریت مطلق 289 کرسی در مجلس شورای ملی را ندارند. این امر مستلزم تشکیل ائتلاف است، اما فرانسه در این زمینه تمرین و مهارتی ندارد.

ماکرون هفته‌ها پیش وعده داده بود که در اواسط آگوست یعنی پس از پایان بازیها ی المپیک نخست وزیر جدید را منصوب خواهد کرد.

شخص ماکرون هم در جریان بازی های المپیک در سکوهای المپیک در همه جا و هنگام اعطای مدال به قهرمانان فرانسوی حضور داشت و دیگر مدتی از انتقادهای روزازون به رئیس جمهور خبری نبود.

حالا دوباره مسئله انتصاب نخست وزیر مرکزیت پیدا کرده است. دو نام در جریان است: خاویر برتراند از جناح سوسیال-گلیست محافظه کاران و برنارد کازنوو، نخست وزیر سابق سوسیالیست.

با این حال، به هیچ وجه تضمین نمی شود که آیا ماکرون می تواند از فرصت استفاده کند یا خیر. تشکیل ائتلاف با پیروز انتخابات زودهنگام فرانسه مد نظر او نیست زیرا این بدان معناست که او باید قدرت را به اشتراک بگذارد. در این صوت ماکرون مجبور خواهد شد شخصاً از زیر سایه خود عبور کند و امتیازات سیاسی بدهد. رئیس جمهور همچنین باید یک گام شخصی به عقب بردارد - کاری که از زمان انتخابش در سال 2017 هرگز نتوانسته است انجام دهد.

اکثر احزاب در یک دولت «ملی» میانه‌رو، از جمله سوسیالیست‌ها، خواستار عقب‌نشینی از مهم‌ترین اصلاحات ماکرون هستند. از طرفی رئیس جمهور نمی تواند به راحتی نمایندگان احزابی را به دولت بیاورد که اولین هدفشان این است که اصلاحات حقوق بازنشستگی او را با سن بازنشستگی 64 به سن قبلی 62 برگردانند. یک راه حل مصالحه، سن بازنشستگی 63 سال خواهد بود. اما این امر چندان منطق اقتصادی نخواهد داشت - و به معنای شکست سیاسی جدی برای مکرون خواهد بود.

در این شرایط اینکه چگونه ماکرون همچنان می خواهد دولت را تشکیل دهد، فعلاً راز او باقی مانده است. تنها چیزی که مسلم است این است که اگر به زودی موفق نشود شتاب ایجاد شده به نفع وی در سایه المپیک را از دست می دهد. سپس احتمالاً باید با «جبهه مردمی جدید» (سوسیالیست‌ها، سبزها، کمونیست‌ها و جناح چپ افراطی رام نشدنی) کنار بیاید. با این حال، این ائتلاف نیز اکثریت ندارد. اما جناح چپ پیروز در انتخابات لوسی کاستس را به عنوان نامزدی برای نخست وزیری پیشنهاد داده است. با این حال، ماکرون تاکنون این گزینه را رد کرده است - با این استدلال که چپ تنها پس از چند روز با رای عدم اعتماد جناح راست سرنگون خواهد شد.

ان تی وی آلمان هم اخیرا در مطلبی نوشت: بازی های المپیک مدتی است که باعث ایجاد حواس پرتی از بحران عمیق دولتی شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در آن قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست که ائتلاف آینده در این کشور چگونه خواهد بود، چه رسد به اینکه چه کسی آن را رهبری خواهد کرد. با این حال، زمان برای جلوگیری از هرج و مرج سیاسی بدتر در این کشور در حال اتمام است.

ائتلاف چپ جدید Nouveau Front Populaire به طرز شگفت انگیزی در انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه پیروز شد. در این انتخابات ائتلاف میانه‌روی ماکرون در جایگاه دوم قرار گرفتند، در حالی که حزب راست‌گرای اجتماع ملی حول مارین لوپن که در دور اول موفقیت چشمگیری به دست آورد در دور دوم این انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت.

اتحاد چپ متشکل از سوسیالیست‌ها، سبزها، کمونیست‌ها و حزب چپ‌گرا La France Insoumise پس از پیروزی در انتخابات ادعای خود را برای حکومت داری و تعیین نخست وزیر آشکار کرد، اما بحث‌ها بین احزاب مختلف در ابتدا ناموفق بود. La France Insoumise به طور موقت در سایه این مناقشات مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.

گابریل اتال، نخست وزیر فرانسه پس از شکست انتخاباتی اردوگاه میانه رو ماکرون استعفای خود را ارائه کرد که ماکرون البته آن را پذیرفت. اما تا زمان روی کار آمدن دولت جدید، آتال و دولت کنونی بر سر کار هستند.

انتخاب نخست وزیر از صفوف غیر خودی و چپ گرا حکومت داری در دوران باقی مانده ریاست جمهوری را به شدت برای ماکرون دشوار خواهد کرد و وی در تلاش است تا به هر نحو از این مسئله جلوگیری کند.

انتهای پیام/