تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3747027
شناسه : 3747027
تاریخ :
مرز شلمچه پذیرای زائران/ مردم بدون معطلی درحال خروج هستند اقتصاد ایران: اهواز - مرز شلمچه همانند سال‌های گذشته به نظر می‌رسد آماده‌ترین مرز کشور برای عبور و مرور زائران اربعین حسینی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: با وجود آغاز حضور پر تعداد مردمی در شلمچه به منظور شرکت در حماسه بزرگ اربعین حسینی، مرز شلمچه این روزها در آمادگی کامل پذیرای زائران اربعین است و زائران اربعین حسینی بدون معطلی و با شرایط مناسب در حال ورود به کشور عراق هستند.

مرزش شلمچه به واسطه در دسترس بودن شرایط مسافرت مثل فرودگاه آبادان، قطارهای خرمشهر، ورود اتوبوس و ریل باس ها به پایانه، جاده‌های چهار بانده و… از آمادگی کاملی برای پذیرش زائران اربعین حسینی برخوردار است و زائرانی که شلمچه را برای تردد خود انتخاب می‌کنند معمولاً بدون کمترین معطلی وارد گیت ها می‌شوند.

به دلیل هوای گرم این روزهای استان خوزستان که در سایر مرزهای اربعین کشور نیز چنین شرایطی حاکم است، زائران امسال همانند ۲ سال اخیر ترجیح می‌دهند که شبانه اقدام به حضور در مرز کنند به همین دلیل موکب‌های خدمات رسان شبانه روز در حال خدمت رسانی به مردم در این مرز هستند.

۳۵ هزار متر مربع مه پاش و سایه بان

فرمانده قرارگاه اربعین شلمچه در تشریح خدمات این گذرگاه مرزی برای زائران با بیان اینکه ۳۵ هزار متر مربع سایه‌بان و مه‌پاش در پایانه مرزی شلمچه نصب شده است، اظهار کرد: بالغ بر ۲۵۰ موکب و ایستگاه صلواتی در مسیر منتهی به پایانه مرزی شلمچه مستقر شده است و به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

مرز شلمچه پذیرای زائران/ مردم بدون معطلی درحال خروج هستند

ولی الله حیاتی افزود: ۴۸ گیت ورود و خروج در پایانه مرزی شلمچه نصب شده است تا ورود و خروج زائران در کمترین زمان ممکن از این مرز صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: ۱۲۰ هکتار پارکینگ در مسیر منتهی به مرز شلمچه تسطیح و محصور شده که این حجم قابلیت پذیرش ۸۰ هزار خودرو را دارد.

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با اشاره به استقرار بیمارستان ۶۴ تختخوابی و سه درمانگاه در پایانه مرزی شلمچه، یادآور شد: بالغ بر ۱۵ اتاق سرد، ۷۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۲۷۰ چشمه حمام در این پایانه مرزی تعبیه احداث شده است.

حیاتی ادامه داد: همچنین ۱۵۰ دستگاه اتوبوس واحد در سه شیفت عهده‌دار انتقال زائران از خرمشهر به نقطه صفر مرزی و بالعکس هستند.

وی ادامه داد: ۴۰ رام قطار از عمق کشور تا نقطه صفر مرزی شلمچه وظیفه انتقال زائران را بر عهده دارد، همچنین دو عدد «ریل باس» زائران را از خرمشهر به شلمچه منتقل می‌کنند که این خدمات به صورت رایگان انجام خواهد شد.

حیاتی بیان کرد: ۲۰ هزار نفر ظرفیت استراحت ایمن و خنک در مسیر منتهی به شلمچه برای استقرار و استراحت زائران وجود دارد که زائران می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در خصوص داروهایی که کشور عراق ورود آنها را ممنوع اعلام کرده است نیز با مسئولان این کشور تعامل شده و در صورت مشاهده چنین داروهایی از جمله کدئین مدیریت آن به نیروهای انتظامی کشورمان سپرده تا زائر به خاطر چنین مواردی از راه خود در سفر به عتبات عالیات باز نماند.

۴۸ گذرگاه برای تردد

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در خصوص شرایط ایجاد شده در مرز شلمچه گفت: ۴۸ گذرگاه برای تردد در پایانه مرزی شلمچه آماده شده که از این تعداد ۲۴ گذرگاه در سالن‌های ورودی و خروجی و ۲۴ گذرگاه برای ترددهای اضطراری مهیا شده‌اند.

مرز شلمچه پذیرای زائران/ مردم بدون معطلی درحال خروج هستند

محمد جولانژاد با اشاره به آماده سازی ۹۴ گذرگاه برای عبور زائران ایرانی و خارجی در مرزهای شلمچه و چذابه در اربعین حسینی گفت: از این تعداد، ۴۲ گذرگاه برای موارد اضطراری است،

وی به آماده سازی ۱۶ گذرگاه در سالن مسافری، ۱۲ گذرگاه برای تردد اتباع در سالن تجاری و ۱۸ گذرگاه برای ترددهای اضطراری در پایانه مرزی چذابه اشاره کرد و افزود: علاوه بر موارد یادشده، برای اربعین حسینی امسال ۸ هزار و ۳۰۰ متر مربع سایبان ثابت، ۱۰ هزار متر مربع سایبان موقت، ۲۰ هزار متر مربع مه پاش، توسعه و مرمت ۳۲ چشمه سرویس بهداشتی، بهسازی و محوطه‌سازی ۱۵ هزار متر مربع فضای پایانه‌های مرزی، توسعه ۴ سامانه هوشمند تصویری و تهیه اقلام تأسیسات برقی و مکانیکی با اعتباری بیش از یکهزار و ۳۰۲ میلیارد ریال اجرا شد و پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه برای زائران پیش بینی شده است.

استقرار خودروهای سوخت رسان

از سوی دیگر مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان گفت: مرز شلمچه، به سه دستگاه خودروی سوخت رسان سیار مجهز شد.

محمد بنی سعید اظهار کرد: این سه دستگاه خودروی سوخت رسان سیار هر کدام با ظرفیت هزار لیتر، بنزین مورد نیاز دستگاه‌های امنیتی، جهادی و خدماتی از جمله خودروهای امداد رسان هلال احمر را تأمین می‌کند.

بنی سعید با اشاره به اهمیت ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی افزود: استقرار این خودروهای سیار در محدوده مواکب و نقطه صفر مرزی شلمچه، بر کاهش بار و ساماندهی تردد خودروها تأثیر گذار است.

تردد بیش از ۳۰۰ هزار نفر در مرزهای خوزستان

تردد بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ابتدای ماه صفر تا امروز در مرزهای شلمچه و چذابه به ثبت رسیده است.

مرز شلمچه پذیرای زائران/ مردم بدون معطلی درحال خروج هستند

۵۷ هزار و ۴۹ زائر روز گذشته بیست و دوم مرداد از مرز زمینی شلمچه تردد کرده‌اند. در این مدت ۴۸ هزار و ۴۱۳ زائر ایرانی و ۱ هزار و ۹۴۰ زائر خارجی مرز شلمچه را برای زیارت امام حسین (ع) انتخاب کردند و راهی کربلا شدند. همچنین ۵ هزار و ۷۳۲ ایرانی و ۹۶۴ خارجی از این مرز به کشور بازگشتند.

۷۲ هزار و ۱۶۴ نفر هفتم صفر مصادف با بیست و دوم مرداد از دو مرز تردد کردند. از مرز زمینی چذابه آمار تردد ۱۳ هزار و ۳۹۵ زائر ایرانی و ۹۴۹ زائر خارجی به ثبت رسید.