تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3746992
شناسه : 3746992
تاریخ :
آپدیت ریزبرنامه اینتل باعث افت عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ نمی‌شود اقتصاد ایران: اینتل با آپدیت میکروکد جدید با نام 0x129، به جنگ مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ می‌رود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اینتل اخیراً آپدیت میکروکد جدیدی برای رفع مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ خود منتشر کرده است. پس از انتشار چندین به‌روزرسانی، به‌نظر می‌رسد وصله‌ی 0x129 می‌تواند راهکار نهایی تیم آبی باشد. وب‌سایت Phoronix این میکروکد جدید را روی لینوکس نیز آزمایش کرد تا ببیند آیا افت عملکردی مشاهده خواهد کرد یا خیر.

Phoronix برای سنجش اثربخشی آپدیت میکروکد جدید اینتل، ۱۸۸ بنچمارک مختلف را اجرا و نتایج آن را با میکروکد قبلی با کد 0x125 مقایسه کرد. با وجود گستردگی بنچمارک‌ها، فقط به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم، زیرا غیر از چند نمونه استثناء، نتایج به‌طور کلی یکسان بوده‌اند.

طبق بررسی‌های Phoronix، میکروکد 0x129 در بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme هیچ نشانه‌ای از افت عملکرد نشان نداد و حتی باعث شد نرخ فریم به‌میزان جزئی افزایش یابد.

از دیگر معیارهای مهمی که Phoronix پس‌ از نصب میکروکد 0x129 آن‌ها را اجرا کرده است می‌توان به Perl ،PyPerformance ،PyBench ،Crypsetup و 7Zip اشاره کرد. هرکدام از این بنچمارک‌ها جنبه‌ی خاصی از پردازنده اینتل مثل محاسبات نقطه‌‌ی شناور (FPU) یا مجموعه‌ی دستورالعمل‌ها (ISA) را آزمایش می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت این بنچمارک‌ها تصویر کلی‌تری از مشکل پایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل و رفع نسبی آن ارائه می‌دهند.

مقالات مرتبط:
  • پروفایل‌های توان مصرفی تمام پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake اینتل لو رفت
  • در سراشیبی سقوط؛ اینتل چگونه جایگاه برترش در صنعت تراشه را از دست داد؟

به‌هرحال، هنگام آزمایش تأخیر میکروکد 0x129 اینتل برای پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ این شرکت، موردی استثنایی در تست WireGuard وجود داشت؛ جایی‌ که شاهد افت ۱۱٫۸ درصدی عملکرد بودیم. به احتمال زیاد این افت به نحوه‌ی تأثیر میکروکد جدید بر عملکرد تک‌هسته‌ای ارتباط دارد هرچند که این بار، افت عملکرد آنچنان قابل‌ توجه نیست. اکنون باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا میکروکد جدید اینتل در بلندمدت می‌تواند مشکل پردازنده‌های آن را رفع کند یا خیر.