تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3746958
شناسه : 3746958
تاریخ :
ضرورت میدان دادن به تشکل‌ها به جای پیمانکاران در تهران اقتصاد ایران: دبیر ستاد سمن‌های شهر تهران بر تقویت و میدان دادن به تشکل‌ها به جای پیمانکاران در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست سازمان‌های مردم‌نهاد به مناسبت روز سمن‌ها برگزار شد و در این نشست بر نقش سمن‌ها به عنوان بازوی مشورتی و نظارتی شهر و میدان دادن به تشکل‌ها به جای پیمانکاران تأکید شد.

ابویی؛ دبیر ستاد سمن‌های شهر تهران در این نشست با بیان اینکه ستاد سمن‌های شهر تهران با همکاری شبکه ملی سمن‌ها برگزار شده است، گفت: سعی داریم که امروز صدا، چالش‌ها و سخنان سمن‌ها به گوش مسئولان و مردم برسد.

وی ضمن اشاره به تاریخچه شکل‌گیری ستاد سمن‌ها در شهر تهران در مورد سه هدف شکل‌گیری ستاد سمن‌ها اظهار کرد: سمن‌ها به عنوان خبرگان شهری در حوزه مشورتی به عنوان‌ بازوی مشورتی اعضای شورای شهر تهران شکل گرفتند و نقش الگوسازی سمن‌ها و نقش نظارتی دارند که به عنوان دیده‌بانان شهر نقش‌آفرینی کنند و فارغ از فراز و نشیب و صرف نظر از میزان موفقیت در دستیابی به این سه هدف باید گفت که سعی شده پاتوق و خانه نهادهای غیردولتی محلی برای دور هم جمع شدن سمن‌ها باشد.

ابویی با تاکید بر اینکه یکی از ارکان توسعه در کشور  رسانه و تشکل‌هاست و باید این در کنار هم باشند، گفت: معتقدم امروز حکمرانی در کشورها باید کار را به حلقه های میانی واگذار کنند و اگر قرار است کشور اداره شود باید نقش اساسی از سمن‌ها و تشکل‌ها در برنامه‌ریزی و نظارت و مطالبه‌گری داشته باشیم و حکمرانی کشور بداند باید از ظرفیت تشکل‌ها بهره بگیرند.

وی با بیان‌ اینکه امروز هم بسیاری از بار دولت‌ها در عرصه‌های مختلف بر دوش سمن‌هاست و دولت‌ها باید به این سمت بروند که به سمن‌ها در تصمیم‌گیری و در نقش نظارتی و پیگیری مطالبات بها دهند، گفت: رسانه و تشکل‌ها اهداف مشترکی دارند و آن پیگیری مطالبات مردمی است و سمن‌ها فارغ از نگاه سیاسی و ساختارهای سنگین اداری با روحیه داوطلبان کارشناسان وارد میدان شدند و چون سمن‌ها صدای خود مردم هستند قطعاً پذیرش آنها از سوی مردم بهتر و سریع‌تر خواهد بود؛ اما معتقدیم دولت‌ها به دلیل عدم شناخت و باور برخوردهای متفاوتی با سمن‌ها داشتند و برخی خوب و برخی ضعیف‌تر، از این ظرفیت سمن‌ها استفاده کردند.

دبیر ستاد سمن‌های شهر تهران با تأکید بر اینکه ایجاد توان‌افزایی و توانمندسازی سمن‌ها و زیرساخت‌های لجستیکی از درخواست‌های اعضای سمن‌هاست، خاطرنشان کرد: قوانین دست و پاگیر یکی از چالش‌هاست و مؤسساتی که می‌خواهند کار خیر انجام دهند باید حق بیمه و مالیات بپردازند و ایجاد فرصت‌های میدان دادن به تشکل‌ها به جای پیمانکاران از دیگر درخواست‌های اعضای سمن‌هاست. اولین راهبرد ما این است که یک مرجع شاخص و معین برای سیاست‌گذاری سمن‌ها وارد عمل شود و زمینه توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ویژه برای نسل جوان را فراهم کند.

ابویی با تاکید بر استفاده از ظرفیت آینده‌پژوهی برای سمن‌ها گفت: قوانین و زیرساخت‌های حقوقی تشکل‌ها با چالش روبه‌روست و تصمیمی برای آنها در نظر گرفته نشده و سمن‌ها بر اساس مصوبات هیئت وزیران فعالیت می‌کنند و قانون تشکل‌ها بیش از یک دهه است که بین مجلس و تشکل‌ها در رفت و آمد است و به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: پیش‌بینی آیین‌نامه‌ها و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌ها و مرجعیت دادن یک نهاد مشخص به عنوان صادرکننده مجوزها و به رسمیت شناختن تشکل‌ها به عنوان تصمیم‌سازان و استفاده از ظرفیت کادرسازی آنها از جمله راهبردهایی است که انتظار می‌رود مورد توجه قرار بگیرد.

وی با انتقاد از نبود قانون مشخص سمن‌ها گفت: تشکل‌ها بر اساس فقط مصوبه هیئت وزیران شکل گرفتند و نه قانون و بیش از یک دهه است که این قانون در مجلس و دولت در حال رد و بدل است و ضروری است که در توسعه تشکل‌ها انسجام‌بخشی صورت گیرد و باید سمن‌ها به عنوان بخشی از بدنه تصمیم‌گیری حکمران‌ها در نظر گرفته شود.

در ادامه خامنوی؛ رئیس هیئت مدیره شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری نیز با بیان اینکه امید است با کمک رسانه بتوانیم اقدامات مهم‌تر و بهتری را داشته باشیم، گفت: رسانه‌ها می‌توانند کمک بزرگی در راستای تقویب مؤسسات خیریه باشند و رسانه‌ها ابزار کارآمد برای ارتباط با خیرین هستند.

وی با ارائه پیشنهادی خواستار ایجاد کارگروه مشترک با رسانه‌ها برای بیان اقدامات و کارهای مؤسسات خیریه شد و گفت: نیاز است که در کنار یکدیگر بتوانیم گامهای موثر و بزرگتری در این زمینه برداریم.

انتهای پیام/