تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3746931
شناسه : 3746931
تاریخ :
علت آتش‌سوزی نیروگاه اتمی زاپروژیا حمله پهپادی نبوده است! اقتصاد ایران: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نقل از کارشناسان این نهاد که از نیروگاه اتمی زاپروژیا پس از حمله اوکراین بازدید کردند، مدعی شد که حمله پهپادی محتمل نیست!

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، به نقل از کارشناسان آژانس مدعی شد که گزینه حمله پهپادی به این نیروگاه چندان محتمل نیست.

در بیانیه گروسی آمده است: تیم کارشناسی براساس مشاهدات به این نتیجه رسیده که آتش احتمالا از پایه برج خنک‌کننده شروع نشده است. وی با اشاره به اینکه کارشناسان آژانس حین بازرسی از برج آسیب‌دیده، آثار سوختگی را در تجهیزات داخلی بالاتر و نزدیک به نازل آب مشاهده کردند. به گفته وی، نمونه بقایای به‌جا مانده شامل پلاستیک سوخته یا ذوب‌شده جمع‌آوری شده و «در زمان بازرسی آثار پهپاد مشاهده نشده است»!

گروسی اضافه کرد که تیم کارشناسی تایید کرده است که هیچ نشانه قابل توجهی مبنی بر اختلال ناشی از بقایای اجسام، خاکستر یا زغال در پایه برج خنک‌کننده وجود نداشته و ایمنی هسته‌ای نیروگاه تحت‌الشعاع قرار نگرفته است. با این حال، وی گفته که تیم کارشناسی براساس یافته‌ها و مشاهدات فعلی، قادر به نتیجه‌گیری قطعی نیست.

اظهارات گروسی در حالی مطرح شده است که در پی آتش گرفتن برج خنک‌کننده نیروگاه اتمی زاپروژیا، اوکراین و روسیه یکدیگر را متهم کرده‌اند. مسکو تاکید کرده که کی‌یف با پهپاد به این نیروگاه حمله کرده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی است که نیروهای روسیه نیروگاه را به آتش کشیدند!

ادعای زلنسکی در حالی است که روسیه در ماه‌های آغازین عملیات نظامی در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، منطقه زاپروژیا را تصرف و پس از برگزاری همه‌پرسی و با رای اکثریت ساکنان، آن را به خاک خود الحاق کرد. نیروگاه اتمی زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اروپاست در همان برهه تحت کنترل روسیه قرار گرفت. اوکراین بارها مدعی شده است که مسکو به این نیروگاه حساس حمله می‌کند!